Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

BMw 5-serie av forrige generasjon er ikke akkurat sjelden vare. Den noe kontroversielle bilen med design signert Chris Bangle, rakk nemlig å bli en skikkelig bestselger før den til slutt ble erstattet av dagens utgave i 2010.

Men selv om de fleste du møter i trafikken enten er en varianter av 520 eller 525 - finnes det helt klart noen langt mer eksotiske innslag også.

En av de feteste familiebilene du kunne gå til anskaffelse av i 2005 var for eksempel 545i. Alle de praktiske egenskapene er de samme  - men presset inn i motorrommet på denne finner du en 4,4-liters V8-er som byr på 333 hk. Hold på hatten, folkens!

BMW 5-serie: Nå er den billigere med 4x4

Lyskryss-helt

Ja, for med den slags krefter, sier det seg selv at det fort blir noe inn i gampen med ytelser også. 

Denne firedørs sedanen, med god bagasjeplass, sparker ut av lyskrysset så speilhusene må klamre seg fast. 0-100 km/t tar bare 5,8 sekunder.

Men det kostet å være kar - den gang også. I Norge forlangte BMW i sin tid rundt 1,1 millioner kroner for en slik bil med litt mer ekstrautstyr enn varme i setene.

Bilen vi har funnet på nett har full M-pakke, ekstra spiler på koffertlokket, store felger og et passe voksent eksosanlegg - uten at den virker for prangende av den grunn. Faksimile fra www.finn.no.
Bilen vi har funnet på nett har full M-pakke, ekstra spiler på koffertlokket, store felger og et passe voksent eksosanlegg - uten at den virker for prangende av den grunn. Faksimile fra www.finn.no.

Dermed var det naturligvis ikke så mange som fant rom i bilbudsjettet sitt til å kjøpe en slik ny.

Laster biltester...

Og det finnes også svært få av dem på bruktmarkedet. Men innimellom dukker de opp.

Denne gangen har vi funnet en 2005-modell som virker veldig "riktig". Nå er nylig prisen blitt satt ned - til svært overkommelige 315.000 kroner, pluss omregistrering. Selger er dessuten åpen for bud ved hurtig avgjørelse. 

Les også: Nå vil BMW bli billigere enn Nissan

Solide biler

Bilen er sort, med M-pakke, beige skinninteriør, en svært hyggelig liste med ekstrautstyr - og bare 125.700 kilometer på telleren.

Girkassen er dessuten byttet - og på den nye medfølger det garanti. 

Dette er rett og slett veldig mye bil for pengene. 

Det er få store feil eller mangler med disse bilene. Så lenge historikken er solid, og bilen er godt tatt vare på, bør du kunne unngå de helt store påkostene her.

Les også: BMW 6-serie: Duger denne som familiebil?

Ikke lavest forbruk

Men det er klart at du vil kunne kutte drivstoffutgiftene noe om du heller velger en Toyota Prius...

545i med automatgir slurper i seg 1,09 l/mil ved blandet kjøring - og godt over halvannen liter når du må navigere rundt i byen. Men se litt stort på det, nytt akselerasjonen og V8-sangen når veiene åpner seg - og plutselig er bensinregningene glemt ...

Klikk her for å se hele annonsen

Interiøret i forrige generasjon 5-serie skapte furore - blant annet med det nye iDrive-systemet som styrte infotainmentsystemet og "kuppelen" midt på dashbordet.
Interiøret i forrige generasjon 5-serie skapte furore - blant annet med det nye iDrive-systemet som styrte infotainmentsystemet og "kuppelen" midt på dashbordet.

Test: Nå er BMW 5-serie billigere enn konkurrentene

 

Laster inn forumet...