Volvos gullgruve takker for seg

XC90 fikk også æren av å starte en helt ny blad-suksess i Norge. 

En svært viktig bil for Volvo har takket for seg - XC90 fikk blant annet æren av å pryde forsiden på den aller første utgaven av bladet Autofil. Nå er det bare noen måneder til det er klart for en helt ny XC90.
En svært viktig bil for Volvo har takket for seg - XC90 fikk blant annet æren av å pryde forsiden på den aller første utgaven av bladet Autofil. Nå er det bare noen måneder til det er klart for en helt ny XC90.

- Hva med den nye Volvoen. Kan ikke det være en bra bil å ha på coveret?
- Det er idemøte i den nystartede Autofil-redaksjonen. Året er 2002, vi er en liten gjeng som i hemmelighet har jobbet dag og natt med å planlegge et nytt bilblad.

Nå er vi i innspurten på den aller første utgaven, og vi har en utfordring: Hva i alle dager skal vi ha på coveret på Autofil nummer én?

Brukt MYE tid 

Å si at vi har en smule prestasjonsangst er ikke akkurat å overdrive. Første nummer av et helt nytt blad, da gjelder det å treffe skikkelig.

Vi har allerede brukt MYE tid på forsiden. Laget mange utkast og vraket den ene oppslagskandidaten etter den andre. Enten var de for sære, eller så fungerte de ikke godt nok på forsiden. Vi har brukt en dag på å kjøre opp og ned svingene på Sollihøgda med en gul cabriolet. Men bildene sitter ikke bra nok, vi må finne noe annet.

Fornøyd eier: - Ikke mobb bilen min!

Mer beroliget 

Det er da forslaget om Volvoen kommer. Jeg husker ikke hvem det var som kom med det, men det ble snart klart at her hadde vi funnet riktig bil. En spennende nyhet, en bil vi visste mange drømte om – samtidig som den var et solid brudd på det meste vi til da hadde sett fra Volvo.

Jo, dette kunne være riktig bil å starte Autofil-historien på papir med. Jeg var en noe mer beroliget redaktør på vei hjem fra kontoret den kvelden.

Eldre bruktbil? Dette er de beste

Et lite eventyr

12 år senere lever Autofil i beste velgående med en entusiastisk gjeng i redaksjonen, mens Volvo XC90 har takket for seg. Produksjonen av første generasjon stanset i sommer, nå gjør fabrikken seg klar til å bygge en ny og etterlengtet oppfølger.

For Volvo har denne bilen vært et lite eventyr - og en gullgruve. Det vakte stor oppsikt da de ellers så snusfornuftige svenskene plutselig ville satse på en kostbar SUV. BMW (X5) og Mercedes (ML) hadde vist at det var et marked for biler som dette, men kunne et såpass folkelig merke som Volvo klare å hevde seg her?

Skeptikerne var mange, men i Sverige hadde man troen.

Viktig marked

Under eierskap av Ford var optimismen stor ved fabrikken i Torslanda. Volvo skulle opp og fram, og XC90 var modellen som virkelig skulle sørge for det.

En helt ny plattform ble utviklet, designet skilte seg radikalt fra de firkantede linjene vi var vant med fra Volvo – og innvendig var den minst like påkostet som premium-konkurrentene.

Volvo viste den første gang på bilutstillingen i Detroit i 2002. Det var ikke noe tilfeldig sted. Det amerikanske markedet var ventet å bli svært viktig for bilen, og en god mottagelse her ville være en svært viktig start for XC90.

Konseptbil: Slik ser de for seg ny stasjonsvogn

Truffet blink

Det fikk den da også. Volvostanden var en av de mest besøkte og her var det ingen tvil om hvem som var hovedpersonen: XC90 vakte stor oppsikt og den svenske delegasjonen kunne reise hjem med vissheten om at dette lovet godt.

Oppturen fortsatte da bilen kom på markedet. Det ble fort klart at Volvo hadde truffet blink. Mottagelsen i USA var akkurat som man hadde håpet på – og XC90 skulle være Volvos mest solgte bil i flere år.

Kvitte seg med merkene

Økonomisk sett ble den også svært viktig. Marginene var gode, samtidig som XC90 ga hele merkevaren Volvo et kraftig løft. Det kom særlig godt med da Ford-konsernet utover på 2000-tallet fikk stadig større problemer, og etter hvert bestemte seg for å kvitte seg med alle merkene som var kjøpt opp, blant dem Volvo.

XC90-salget hadde sørget for solide inntekter - og viste at lille Volvo hadde en viktig posisjon i bilbransjen.

Ford legger ned fabrikk - det ble det bråk av!

Norsk suksess

Tross prislappen, har XC90 også solgt bra i Norge. Særlig de første årene var dette noe av det mest staselige du kunne parkere utenfor hytta på Hafjell – eller ved skiheisen i Hemsedal. Eierne elsket den også for alle de praktiske egenskapene.

God plass, sju seter, et smart interiør – og forseter som gjorde langturer til en ren nytelse. Noen stor kjøreopplevelse var den kanskje ikke, men det var heller ikke mange av de opplagte konkurrentene. På sikkerhet var dette en av verdens beste biler, viktig for Volvo det også.

Kinesisk eier

Noen facelifter og spesialmodeller underveis til tross: XC90 forble tro mot det opprinnelige konseptet helt til slutten. Ikke minst holdt designet seg godt, det sier mye om hvor bra man traff da bilen ble utviklet.

Mye har skjedd de 12 årene som har gått siden XC90 debuterte. Volvo har fått en ny eier i kinesiske Geely. Etter noen litt kaotiske år på slutten av Fords eiertid, er det nå igjen stor optimisme hos Volvo. Når nye XC90 kommer, er det som første modell på en helt ny, egenutviklet plattform.

Avslørt: Her er framtidens Volvo

Eventyrlig start

Nok en gang blir XC90 utrolig viktig for Volvo og nok en gang er forventningene store. Den har store sko å fylle – men det vi har fått se så langt av den nye modellen lover svært bra.

PS: Autofil nummer én med XC90 på coveret ble også en stor suksess. Vi solgte over 60.000 eksemplarer og det kunne vært enda mer, hvis vi ikke hadde vært utsolgt mange steder. Det var en eventyrlig start for et bladprosjekt.

Og hvem vet: Når den nye kommer, vil det ikke overraske meg om min gamle kollega og venn Espen som nå er Autofil-redaktør, gjør akkurat som meg: Putter XC90 på coveret.

Nye XC90: Volvo har holdt den hemmelig så lenge som mulig

Førsteinntrykk: Nye XC90 blir et gigantisk steg oppover