Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det finnes mange som er gode på bil-logoer og bilmerker, men selv for dem er det ikke noen stor skam å stå fast på denne.

Men den tilhører altså det kinesiske bilmerket Wuling. Jo da, det er kanskje et rart og ukjent navn. Litt slik som Toyota var det på midten av 60-tallet og Hyundai på begynnelsen av 90-tallet.

Audi lanserer "Kina-modell" i Norge

Wuling

Men vi kan nok like godt både merke oss logoen og lære oss navnet Wuling først som sist. Det er nemlig ikke noen "smågutt" innen bilproduksjon vi snakker om her. Snarere tvert i mot.

For ikke lenge siden ble statistikken over alle bilmodellene med mer enn 250.000 årlig produserte eksemplarer sluppet. Der var Wuling representert med hele tre modeller.

Det er selvfølgelig det bortimot umettelige hjemmemarkedet Kina som er primærmarkedet her, men det er all grunn til å tro at de har planer om å ekspandere ytterligere.

Volvo: Slik skal de bli størst i Kina

WulingSunshine. En storselger hjemme i Kina.
Wuling Sunshine. En storselger hjemme i Kina.

Mye smått og rart

Foruten på små vare- og lastebiler, er de også store på blant annet elektriske kjøretøyer.

Wuling Sunshine er den mest solgte modellen med nesten 480.000 eksemplarer i 2013. Det er mer enn for eksempel BMWs mest solgte bil, 3-serie.

Wuling Honggang solgte over 448.000 eksemplarer og banker med det anerkjente modeller som Toyota Yaris, Audi A4 og BMW 5-serie.

Den tredje Wuling-modellen på lista, Ronggang, solgte nesten 332.000 eksemplarer i fjor.

10 x Norge per år

Til sammen snakker vi om nærmere 1,3 millioner biler.

Eller omtrent det samme som hele det samlede norske bilsalget i ti gode år.

Hongqi L5: Dette er Kinas dyreste bil

 

Laster inn forumet...