Saab-krisen: Nå får ikke de ansatte lønn

Det skjer like etter at de viste sin nye elbil.

Historien gjentar seg hos Saab: Før konkursen slet den tidligere eieren Spyker med å betale lønninger. Nå skjer det samme under NEVS. Foto: Scanpix.
Historien gjentar seg hos Saab: Før konkursen slet den tidligere eieren Spyker med å betale lønninger. Nå skjer det samme under NEVS. Foto: Scanpix.

Denne uken kom det endelig en positiv nyhet fra Saab - da de for første gang kunne vise fram sin nye, elektriske 9-3.

Det kom etter at problemene til eierselskapet NEVS har preget situasjonen i Trollhättan helt siden midten av mai. Da stanset produksjonen fordi NEVS ikke hadde penger til å betale underleverandørene. Siden har fabrikken stått stille.

Lønn 25. august

Men bare dagen etter at svensk presse for første gang fikk se 9-3 EV, kommer det en ny foruroligende nyhet fra NEVS.

Nå bekrefter de nemlig at selskapet ikke klarer å betale lønninger i august. De ansatte skulle hatt månedslønnen sin 25. august, de pengene kommer ikke.

Historien gjentar seg: De fikk ikke julelønn

Ikke fått penger

Ifølge kommuniasjonssjef Mikael Östlund hos NEVS skal utbetalingen drøye til "senest 5. september".

NEVS skylder på de ikke har fått penger i tide fra sin hovedeier. På spørsmål om det er noen fare for at pengene ikke kommer i det hele tatt, er svaret dette:

- Den eneste informasjonen jeg har, er at de kommer for sent, sier Östlund, til Sveriges Radio P4 Väst.

Begjært konkurs

Dermed forverres krisen hos Saab ytterligere. Så langt har NEVS klart å betale lønninger, selv om øvrige krav har hopet seg opp.

I forrige uke ble det kjent at en av underleverandørene hadde begjært selskapet konkurs. Denne begjæringen ble senere trukket tilbake, men ute blant kreditorene er det dyp uro. 

LES OGSÅ: Saab begjært konkurs

Seigpining

For de ansatte ved fabrikken i Trollhättan er dette en lite hyggelig gjentagelse av det som skjedde de siste årene hos Saab før selskapet gikk konkurs.

Etter at den mangeårige Saab-eieren General Motors (GM) kastet kortene og kvittet seg med Saab, kom nederlandske Spyker inn som eier. De manglet imidlertid både penger og en realistisk forretningsplan, dermed ble det en regelrett seigping av selskapet - før det endte med konkurs.

Gammel og frakjørt

NEVS kom inn som ny eier etter konkursen. De gikk ut med store ambisjoner: I løpet av 2016 skulle Saab komme opp i en produksjon på 120.000 eksemplarer av elbilutgaven av 9–3.

Dette har blitt møtt med betydelig skepsis, ikke minst fordi bilen de baserer dette på, forlengst er gammel og frakjørt. Da er det ikke lett å konkurrere med topp moderne og nyutviklede elbiler fra andre produsenter. 

Nå har de altså rukket å vise bilen. Men hva som skjer videre, er høyst uvisst. I Trollhättan frykter mange nå at historien skal gjenta seg og at comeback-forsøket ender før det egentlig har startet.

Ett år etter konkursen: Slik var ståa hos Saab da

 

Glemt familiebil kan være kjempegodt kjøp