Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nyhetene fra Saab de siste månedene har nesten uten unntak vært negative. Fabrikken har stått siden midten av mai, pengeproblemene er store og kravene mot eierselskapet NEVS hoper seg opp.

Da kommer det nok som en svært velkommen avveksling for svenskene at de nå kan gå ut med ny informasjon rundt bilen som etter planen skal gi ny vind i Saab-seilene. Vi snakker den elektriske versjonen av 9-3.

Tom kasse

Det er denne bilen forretningsplanen til NEVS er bygget opp rundt, i alle fall i starten. Deres mål er å komme opp i en produksjon på 120.000 eksemplarer av elbilutgaven av 9–3, i løpet av 2016.

Dit er det langt. I alle fall når NEVS-kassen per i dag er tom. Men det later i alle fall til at selskapet har kommet et godt stykke med utviklingen av bilen.

Nytt håp om at Saab kan overleve

20 mils rekkevidde

Nå har de akkurat vist fram en prototype av 9-3 EV hjemme i Trollhättan. Så langt skal det være bygget fire eksemplarer av bilen, og de skal ha til sammen ha rullet flere tusen mil allerede. 

Under panseret finner vi en amerikansk-produsert elmotor med effekt på 100 kW, tilsvarende 136 hestekrefter. Rekkevidden med nåværende batteripakke (37 kWh) skal ligge på rundt 200 kilometer, men Saab skal allerede ha planer om å bytte til batterier som gir mer kapasistet.

Denne er dømt til å bli en suksess

Fikk ikke kjøre

Selve den 400 kilo tunge batteripakken skal være plassert langt nede/under bilen, og stjeler ikke interiørplass. Akkurat det er en liten nøtt når man skal lage elbil ut av en bil som ikke er forberedt for dette i utgangspunktet.

Saab skal ha løst det ved å heve bilen litt. 

Svensk presse fikk se og føle på bilen da den ble vist frem i Trollhättan, men ingen fikk lov til å kjøre den. NEVS har heller ikke kommet med mer informasjon om når de regner med å kunne lansere den elektriske Saaben.

Trenger penger

Akkurat det avhenger naturligvis også i stor grad om NEVS klarer å løse sine økonomiske problemer.

De er nå helt avhengig av å få på plass en samarbeidspartner som kan gå inn med betydelige midler, hvis ikke er det kroken på døra før man egentlig har kommet i gang. 

Det er kjent at de forhandler med indiske Mahindra og kinesiske Dongfeng. Men dette drar i langdrag - og blir naturligvis ikke enklere av at selskapets problemer er så godt kjent. 

Gjentar historien seg? Dette er redningsbilen som kom for sent

Slik ser det ut under panseret når Saab 9-3 har blitt elbil. Foto: NEVS.
Slik ser det ut under panseret når Saab 9-3 har blitt elbil. Foto: NEVS.

Helt ny - men egentlig veldig gammel

Laster inn forumet...