Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Toyotas luksusmerke, Lexus, har noen flotte modeller på samvittigheten. Den aller mest luksuriøse har fått betegnelsen LS.

Siste generasjon har så absolutt gjort seg fortjent til betegnelsen "kongebil" - da det er det foretrukne kjøretøyet hos det norske kongehuset.

Men du skal helst ha god hjelp av et helt nasjonalbudsjett for å ha råd til å kjøpe den ny. I 2008 kostet nemlig en slik bil drøyt 1,6 millioner kroner. 

Nå derimot - kan du få den brukt, for under en tredjedel av den prisen...

Les Broom-Benny sin test av Lexus LS600h L her

Elsk-hat 

Verditap - du må bare elske det. Eller hate det - om det er du som har punget ut i dyre dommer for å bli eier av det aller feteste, aller nyeste og aller mest eksklusive.

Heldigvis er det nemlig slik at det er de dyreste bilene som taper seg mest - og det er jo gjerne de som har råd til de dyreste bilene, som har råd til å tape litt penger på den også.

Så kan vi andre stå klare når bilen har rullet rundt på veiene noen år. En slik mulighet har du nå. Vi har funnet en LS 600h - som ligger til salgs for bare 499.000 kroner. 

Se video: Drømmebil til halv pris

Mest for pengene

Ja, vi mener virkelig BARE en halv million blanke kroner. Isolert sett er det naturligvis mye for en godt brukt bil - men samtidig har vi litt vanskelig for å se hvilken bruktbil til samme pris, som kan by på mer for pengene.

La oss kort og punktvis oppsummere noen av grunnen til denne konklusjonen:

- Lexus byr på overlegen driftssikkerhet 

- Lexus-eiere er veldig fornøyd med både bilene sine og forhandler/serviceapparatet

- LS er den ypperste direktørbilen i Lexus-familien - med fantastisk komfort og skyhøyt utstyrsnivå

- Den har god plass, 4x4 og til tross for over 440 hk (!) klarer dette flaket seg med under literen på mila!

Diskret sølv metallic-lakk - og sort interiør med mørkt treverk - er nok akkurat slik mange vil ha det når de skal ha Lexus-luxus. Faksimile fra www.finn.no.
Diskret sølv metallic-lakk - og sort interiør med mørkt treverk - er nok akkurat slik mange vil ha det når de skal ha Lexus-luxus. Faksimile fra www.finn.no.

Klikk her for å se hele annonsen

Ikke lang - men ikke kort

Nå skal det sies at det ikke er den forlengede versjonen vi har funnet - men en "standard" LS. Du skal imidlertid være ganske så kravstor, eller ekstremt lang, for å finne veldig mye å klage på når det kommer til plass både foran og bak.

Og komforten, både i setene og luftfjæringen, kan fint sammenlignes med de beste.

Men noen racerbil er det ikke, til tross for det imponerende antall hestekrefter som stilles til rådighet.

2,2 tonn er nemlig mye bil å drasse på. Selv om 6,3 sekunder er kjapt fra stillestående til 100 km/t i en så stor bil - er det mange som er kjappere.

Les også: Diger luksusbil til under 100.000 kroner

Lurt med garanti

"Vår" bil er til salgs med alt fra seks til 24 måneders garanti - og særlig på så avanserte biler, med mye kostbar teknikk, ville vi nok absolutt tatt oss råd til en lang garantiperiode.

Kilometerstanden som har rukket å komme opp i 157.000 - tilsier også at en god garantiordning er verdt investeringen.

Du bør nok uansett være forberedt på at vedlikeholdet vil være høyere enn på enn Carina E - men da får du jo heller ikke kjøre samme bil som Kongen.

Vi sender samtidig utfordringen videre - klarer du å finne mer bil for pengene, så bruk kommentarfeltet under og opplys oss!

Interiøret er kanskje litt "utdatert" - og en  tung midtkonsoll er overlesset av knapper. Men det er lite å utsette på listen over utstyr.
Interiøret er kanskje litt "utdatert" - og en  tung midtkonsoll er overlesset av knapper. Men det er lite å utsette på listen over utstyr.

Les også: Rune kjøpte bil til 4,3 millioner kroner - usett

 

 

 

 

 

 

 

Laster inn forumet...
Laster biltester...