Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Jeg vurderer kjøp av elbil, selv om jeg kanskje ikke er den typiske elbilkunden. Det vil si jeg pendler ikke langt til jobb og har heller ingen kollektivfelt eller bomringer som skal passeres. Men jeg kjører nå cirka 25 kilometer hver dag, i tillegg blir det vanlig småkjøring som hos familier flest. Poenget vil være en bil som koster minimalt å bruke, bare strømutgiftene.

Nå har jeg lest det dere skriver om prisnedgangen til Ford Focus Electric og skjønner at den ikke lykkes i markedet. Men til den bruken jeg forteller om her, tror du det kan være en passende bil?

I såfall tenker jeg å ta en runde til alle de som selger den brukt og se hva det er mulig å få den for. Den er egentlig for dyr for meg, men når prisene har gått mye ned nytt skal de vel også det for bruktbilene? Hilsen fra Einar.

 

Benny svarer:

Hei Einar. Du er nok ikke så u-typisk elbilkunde som du kanskje tror. Det er ikke bare pendlere som kjøper elbil, jeg vet om mange som slett ikke bruker dem til jobbkjøring, men som likevel sparer mye på å kjøre på strøm.

Lavere årsavgift er jo også endel av "pakken" her, i tillegg til muligheter for å parkere gratis. Og de gangene du kjører gjennom en bomring, er jo det også penger spart.

Ford Focus Electric er sannelig et interessant fenomen. Mens det er enorm etterspørsel og ventelister etter elektrisk Golf, er det tilnærmet null interesse rundt Focusen. Så dødt har det vært, at importøren måtte sette ned prisen med 50.000 kroner. 

Focus fikk en lunken mottagelse da den kom. Ford har tillatt seg noen innersvinger her, blant annet det at batteriene ligger midt i bagasjerommet, og ikke langt nede i bilen. Den kan heller ikke hurtiglades. Prisen var nok også for høy da den ble lansert. I sum gjorde det at elbilkjøperne holdt seg langt unna Focus Electric.

Nå må det sies at det ikke bare er negative ting med denne bilen. Kjøreegenskapene er svært god opplevd kvalitet ligger etter vår mening et godt hakk over for eksempel Nissan Leaf - og Focusen har mange andre, gode egenskaper. Men det har tydeligvis ikke trengt gjennom til de potensielle kjøperne.

Les testen: Fin bil, god å kjøre - men ...

Enklere å prute

Nå er nok denne bilen i praksis sluttsolgt som nybil. Ute i bruktmarkedet ligger det en god håndfull eksemplarer, og her er det helt klart kjøpers marked. 

Jeg tror planen din om å kontakte flere selgere er god - her bør det være muligheter for å gjøre et skikkelig elbil-kupp. Merkeforhandlerne er nok de som først og fremst forsøker å holde prisene oppe. Hos frittstående forhandlere, bør det være enklere å prute. Og aller best kjøp tror jeg du gjør fra en privatselger, som nok ikke akkurat har fått mailboksen full av henvendelser om Focusen sin.

Vær også obs på at det er endel eksemplarer som er tatt inn fra USA der ute. De skal ligge et godt stykke under de norsksolgte i pris.

I sum kan Focus Electric være et veldig smart elbilkjøp når prisen blir gunstig. Men vær klar på at verditapet fortsatt kan komme til å være stort og ikke minst: At du må regne med å slite selv den dagen du skal selge videre. Dette er nok derfor i hovedsak noe å tenke på hvis du har et langsiktig perspektiv på eierforholdet.

Du finner en liten håndfull eksemplarer av Ford Focus Electric på bruktmarkedet i Norge.
Du finner en liten håndfull eksemplarer av Ford Focus Electric på bruktmarkedet i Norge.

Lykke til med jakten!

LES OGSÅ: Vi kan få et prisras på elbil

 

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Verditap: Derfor stuper noen biler i pris

 

Laster inn forumet...