Den gamle sportsbilen kan være verdt en formue. Kanskje...
Foto fra ebay
Den gamle sportsbilen kan være verdt en formue. Kanskje... Foto fra ebay

Denne bilen er et lite mysterium

Nå raser debatten rundt den potensielle sjeldenheten som kan være svært verdifull

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse

Noen biler oppnår legendestatus allerede ved produksjonsstart. Chevrolets Corvette er et svært godt eksempel på nettopp det.

Den var en legende allerede da det første eksemplaret trillet av samlebåndet sent på året 1953 i Michigan. Det var derfor ingen lett jobb Chevrolet-sjef Bill Mitchell og designer Larry Shinoda hadde i 1963, da andre generasjon skulle lanseres. Den som kalles C2.

I ettertid kan man trygt fastslå at alle bekymringer var grunnløse. Bilen ble en suksess og salget doblet seg fra 1962.

Var dette verdens tøffeste "konebil"?

Unik i 1963

1963 er kanskje den mest legendariske av alle Corvette-årgangene. Mye takket være sitt unike "split-window" bakvindu som forsvant allerede modellåret etter. Kun 10.594 slike biler ble bygget, mens 10.919 cabrioleter ble produsert i 1963.

1963-modell Corvette med den unike to-delte
1963-modell Corvette med den unike to-delte "Split-window" bakruten

Split window-coupeen har allerede i en årrekke vært en samlerbil med skyhøy og konstant sigende verdi.

Til salgs på ebay

Nå har det etter mange år i skjul dukket opp nettopp en 1963-modell Split window coupe til salgs på den amerikanske auksjonssiden ebay. Eller har det egentlig det ..?

Se hele annonsen og alle bildene her:

Bilen er tydelig annonsert nettopp som en "Split", men det er en del ting som gjør at både eksperter og andre "forstå-seg.påere" tviler på om bilen virkelig er ekte.

Det mangler mye, men taket er i alle fall på plass. Foto:
ebay
Det mangler mye, men taket er i alle fall på plass. Foto: ebay

Luring?

Kan det være en luring som prøver å tjene seg noen raske penger på å selge en "fake"?

Slik tvil skaper debatt - og engasjementet uteblir ikke. Det gjør heller ikke budene. Flere har lagt inn bud på prosjektet som krever svært mye jobb for å oppnå fordums glans og storhet.

Det er i prinsippet bare en ramme og et oppkuttet karosseri  - og ikke minst det unike split window-taket da. Det meste andre annet mangler. Både motor, gir hjuloppheng og interiør.

Selv om mye er mulig å få fatt i her, så er det utvilsomt et prosjekt som vil ta både  tid og ikke minst koste mye penger å få skikk på.

Corvette C2: Spinnvill muskelbil ufunnet etter 32 år i skjul

Ekte - eller ikke?

Er ikke bilen ekte, vil den aldri kunne oppnå i nærheten av samme pris og status som en ekte Split.

Og det er altså her de lærde - og ikke fullt så lærde - strides. 

Nå skal ikke undertegnede på noen måte påta seg å komme med noen fasit i så måte. Det har jeg ikke kompetanse til. Det får heller bli noe løselige betraktinger rundt det tvilsomme prosjektet.

Ombygget cabriolet? 

Mange mener tydeligvis at dette er en cabriolet som er påstartet en ombygging til coupe. En tidkrevende, men fullt mulig jobb.

Innvendig er også bilen ganske så ribbet. Foto: ebay
Innvendig er også bilen ganske så ribbet. Foto: ebay

Det som imidlertid for meg raskt slår beina unna den teorien, er dørene. På den gule bilen på bildene er det tydelig coupe-dører. Cabrioleten hadde ikke vindusrammer rundt siderutene.

Enkelt å finne ut av - bare å sjekke chassis-nummer, tenker du kanskje? Enig. Nesten. Det viser at denne bilen er en 1963-modell Split Window Coupe, men kan inderlig vel ha blitt overflyttet fra den rød-brune bilen som har donert taket.

Unik luksusbil funnet på låve

Vanskelig å spore

Originalmotor og girkasse er som nevnt også "long gone" - så man kan heller ikke spore bilens identitet den veien.

Kan det være en nyere bil som er forsøkt bygget om til den eldre og mer verdifulle 1963-modellen? Det ble gjort en del mindre endringer på f.eks 1964-modellen utover bakvinduet også.

Blant annet panser - her følger det med det et sort fra 1963, Det ble også gjort endringer på fjærer og støtdempere, samt emblemer. Men ut fra bildene er det vanskelig å fastslå om bilen er nyere enn 1963.

Det kan jo også være så enkelt som at bilen er en ekte Split window, som har fått taket skadet og dermed begynt jobben å skifte dette, men aldri fått fullført.

Moralen er: 

Før man kjøper denne bør man være sikker på identiteten. Foto:
ebay
Før man kjøper denne bør man være sikker på identiteten. Foto: ebay

I så fall er bilen - den bedrøvelige standen til tross - helt klart verdt de drøye 50.000 kronene som budene nå er oppe i.

Enn så lenge er bilen ett eneste stort, uoppklart mysterium. 

Moralen og oppsummeringen her må være å sjekke ut nøye og skaffe seg kompetanse om man ønsker seg en spesiell bil - Det finnes helt klart feller å gå i der ute.

Hva tror du - fake eller ekte? Skriv inn i kommentarfeltet under:

Les ogsåBil-bløff til 410 millioner

 

 

Laster inn forumet...