Lexus IS 200 var en konkurrent til både BMW og Mercedes da
den var ny. Det er den fortsatt på bruktmarkedet.
Lexus IS 200 var en konkurrent til både BMW og Mercedes da den var ny. Det er den fortsatt på bruktmarkedet.

Alternativ luksus - til svært hyggelig pris

Dette må du betale for den nå.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:


Hallo! Kompisene mine kjører Volvo eller BMW. Jeg har også lyst på bakhjulstrekk, bare ikke det samme som alle andre!

Mener du at Lexus IS er en god ungdomsbil? Får jeg for 70.000-80.000 en god bil som jeg kan stole på og som ikke det kan bli mye tull med?

 

Benny svarer: 

 

Hei på deg!

Jeg synes definitivt at en Lexus IS 200 eller 300 er et godt, kult og litt annerledes valg som ungdomsbil. Særlig når du vil ha en litt tøff bil med bakhjulstrekk.

Jeg hadde selv en IS 200 Sport,  for en god del år siden og det var et helt problemfritt bilhold. Tror jeg hadde oppe panseret tre ganger på to år. Alle gangene for å fylle spylervæske...

Bilene er som du sikkert allerede vet kjent for legendarisk god driftsikkerhet..

Dette bør sjekkes

Jeg har sett biler helt ned til 30.000 kroner, men mener du nok bør legge minst 80.000 kroner på bordet om du skal få en "skikkelig" bil.

Et budsjett på 70.000-80 000 kroner, betyr en bil som fort er 12-14 år gammel og nok har rundet et par hundre tusen kilometer.

Så selv om bilen er aldri så god - så er det allikevel en bruktbil som bør sjekkes litt nøye. Bremser, endeledd og forstilling er obligatorisk. Sjekk at det ikke er dugg i hovedlamper og tåkelamper foran og at det ikke lekker fra vannpumpen. Sjekk at den originale stereoen og CD-skifteren fungerer som den skal.

Etter  12 -13 år er
den ikke supermoderne inni lengre, men slik ser den i alle fall ut.
Etter  12 -13 år er den ikke supermoderne inni lengre, men slik ser den i alle fall ut.

Se også etter rust i nedkant av dører og rundt hjulbuer. Sjekk servicehistorikken og at registeret er skiftet på intervall - og hvor lenge det er til neste skift. En fersk EU-godkjenning og hyggelig eierhistorikk trekker jo heller ikke ned...

Går du for en "Sport" får du automatisk 17-tommere på sommerhjulene, interiør i skinn / alcantara og mørke bakre sidevinduer, dessuten alu-pedaler.

Jeg synes også at en IS er veldig avhengig av riktig farge. Sort eller sølv er mine personlige favoritter.

Fine kjøreegenskaper

Motoren - en 2-liter rekkesekser på 155 hk - bidrar i kombinasjon med stramme og fine kjøreegenskaper og mye utstyr generelt, til at opplevelsen bak rattet blir av det hyggelige slaget.

Den innvendig plassen i baksetene er ikke all verden og det samme må sies om framkommeligheten på vanskelig vinterføre...

Leter du opp en pen og god bil - så er jeg den første til å anbefale kjøp!

Ønsker deg lykke til!

 

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Laster inn forumet...