Nå er det slutt - etter 56 år
Hindustan Ambassador har virkelig vært seiglivet.

Vanlig livsløp for en bilmodell ligger nå på et sted mellom seks og åtte år. Noen strekker seg helt til 10-12 år, men det er unntakene.
Men så finnes det også noen modeller som får leve i tiår etter tiår. En av dem er indiske Hindustan Ambassador som har blitt produsert mer eller mindre uforandret helt siden 1958.
Offisielt en pause
Bilen var i sin tid basert på engelske Morris Oxford III. Den ble laget mellom 1956 og 1959. Og den gangen var det neppe noen som ante at Morrisen skulle få leve videre i India i så mange år.
Men nå tyder mye på at Ambassador har kommet til veis ende. 25. mai stoppet nemlig Hindustan produksjonen. Offisielt har de bare tatt en pause, men mye tyder på at bilen nå blir pensjonert etter at salget har falt dramatisk de siste årene.
Indisk elbil kom til Norge - denne har du kanskje sett?
Lite konkurranse
Hva er så hemmeligheten bak et så langt bil-liv? I hovedsak skyldes det nok at India i flere tiår var et svært beskyttet bilmarked. Kundene hadde fint lite å velge mellom - og Ambassador var det opplagte valget for byråkrater og ikke minst taxinæringen.
Lite konkurranse gjorde at det heller ikke var nødvendig å oppdatere bilen i tide og utide. Kundene var takknemlige for å i det hele tatt få kjøpe en bil.
Kriseresultat: Null stjerner i krasjtest
Statussymbol
Ambassador var også den første bilen som ble produsert i India, og har hatt ikonstatus i hjemlandet i svært mange år.
I starten ble den regnet som litt av et statussymbol. Og selv om glansen har falmet mye etter hvert, har mange indere fortsatt et helt spesielt forhold til den særpregede bilen.
Konkurrentene kom på banen
Det var første på 80-tallet den for alvor begynte å merke konkurransen. Først fra Maruti Suzuki som hadde stor suksess med sin 800.
Utover på 90-tallet begynte så stadig flere bilprodusenter å etablere seg i India. De skreddersydde billige modeller for dette markedet - og tok stadig større markedsandeler fra Hindustan.
Lever videre
Det siste året skal Hindustan bare ha solgt 2200 eksemplarer, i et bilmarkedet som totalt sett ligger på rundt 1,8 millioner biler årlig.
Da hjelper det ikke at engelske Top Gear blant annet har kåret Ambassador til verdens beste taxi. Trøsten får være at den nok kommer til å leve videre blant annet som taxi lenge framover. Bare i hjembyen Kolkata (tidligere Calcutta) var det ved inngangen til 2014 registrert så mye som 33.000 Ambassador-taxier. De kommer nok til å holde koken i mange år til.
Verdens billigste bil tok fyr - ikke for første gang