Peugeot 205 GTI og nye 208 GTI. Det er 30 år mellom disse to
moro-bilene
Peugeot 205 GTI og nye 208 GTI. Det er 30 år mellom disse to moro-bilene

Feirer 30 år med bil-moro

Det gjør de med hissig jubileumsmodell.

annonse
Laster inn forumet...

80-tallet var på mange måter de små, kjappe og morsomme GTI-bilenes tiår. Oppskriften var like enkel som den var genial.

Man tok en liten standardmodell, stappet en litt hissig motor ned i motorrommet, modifiserte hjuloppheng og bremser - og pyntet det hele med sportsseter, en spoiler, røde emblemer - og voila - man har en enkel, ukomplisert og morsom kjøremaskin.

Peugeot 205 GTI bilen som startet hele moroa i 1984
Peugeot 205 GTI bilen som startet hele moroa i 1984

Kom i 1984

Peugeot var blant de som i høy grad bidro til denne moroa med sin etter hvert legendariske 205 GTI, som kom i 1984.

Alt du måte vite om 205 GTI - og litt til - finner du her:

Peugeot 206 GTI
Peugeot 206 GTI
Peugeot 207 GTI
Peugeot 207 GTI

Altså for akkurat 30 år siden. Etter det har samtlige modeller oppover i rekkene kommet som GTI. Både 206, 207 og nå 208.

Sistnevnte kommer nå i en helt spesiell versjon. Rett og slett for å feiere de 30 årene som har gått siden den første bilen med GTI-emblemene trillet av samlebåndet i Sochaux i Frankrike.

Jubileumsmodell

Siste versjon av 208 GTi ble lansert for om lag ett år siden og har strukket kjøreglede enda et hakk videre.

Jubileumsmodellen 208 GTi 30th er finpusset av Peugeot Sport for å oppnå ekstra sjel og utstråling.

208 GTi 30th har gjennomgått mange forandringer i forhold til en vanlig 208 GTi. Den er blant annet senket med 10 millimeter, sporvidden er økt med 22 millimeter foran og 16 millimeter bak og 18-tommers felger er på plass. Lister langs kanaler og skjermbuer er lakkert i sort matt. Dette er særlig effektfullt bak hvor bilen er rød!

Dette er den hissige jubilemusmodellen 208 GTI 30th.
Dette er den hissige jubilemusmodellen 208 GTI 30th.


Unik utseende

For virkelig å sette standarden for sportslighet er bilen lakkert sort matt i fronten og rød blank bak. 208 GTI 30th vil også bli tilgjengelig i Pearl White og Ruby Red – historiske farger for GTI-bilene fra Peugeot.

Interiøret går i sort og rødt og særlig setene er gjennomført i denne bilen. Dype bøtteseter i Alcantara med røde sømmer topper GTI-følelsen ytterligere. 

Gjerrig og sprek motor

Motoren er en 1,6-liters Euro6 turbomotor. Den kommer med stop&start, og effekten er lagt på (ikke tilfeldige) 208 hestekrefter. Dreiemomentet er løftet til 300 newtonmeter. CO2-utslippet er lave 125 gram/km. En sekstrinns manuell girkasse har fått nye utvekslinger og effekten ut til hjulene går nå gjennom en Torsen-differensial.

Kanskje ikke direkte vakker i sort /rød - men i alle fall
annerledes.
Kanskje ikke direkte vakker i sort /rød - men i alle fall annerledes.

Med lavere tyngdepunkt, mer ekstrem geometri (sporvidde, camber og spissing), bredere felger og dekk i dimensjonen 205/40-18 (Michelin Pilot Super Sport), ender veigrep og kjøreegenskaper i en egen liga. Lav vekt på 1.185 kilo, kjørbar med full tank, er også med på å skape rikelig med kjøreglede.

Bilen vises på bil utstillingen i Paris i oktober.

Les vår test av Peugeot 208 GTI her: