Her er Range Roveren som både takler tøft terreng - og heftig banekjøring. SVR er den nye oppversjonen av Range Rover Sport.
Her er Range Roveren som både takler tøft terreng - og heftig banekjøring. SVR er den nye oppversjonen av Range Rover Sport.

SUV-en som kjører fra de fleste sportsbilene

Nå er den offisiell - Land Rovers raskeste bil noensinne.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse

Et par uker har gått siden Land Rover gikk ut med nyheten om at de hadde satt hastighetsrekord for SUV-er på tyske Nüburgring.

8 minutter og 14 sekunder lød den på - ett sekund mindre enn det Porsche har klart med sin Macan Turbo.

Rekordbilen er en helt ny spesialversjon av Range Rover Sport, kalt SVR. Den debuterer denne uken på motoreventet Pebble Beach i California, og Land Rover har akkurat sendt ut de første, offisielle bildene av bilen.

Kundene sto i kø da den ble lansert

Kappløp 

Det høres kanskje ganske meningsløst ut å kjøre en stor SUV raskest mulig rundt en bane. Men også for denne biltypen er sporty kjøreegenskaper viktig. Kresne kjøpere vil ha en bil som både takler tøft terreng - og som kan kjøre fra det meste annet på motorveien.

Dermed har vi også et lite kappløp blant premium-produsentene på dette området, et kappløp Land Rover altså med all tydelighet vil være med på.

- Dette må være den mest ekstreme SUV-en som finnes

Design-endringer 

Range Rover Sport SVR har 5-liters V8-motor under panseret. 550 sinte hestekrefter jobber i kompaniskap med en åttetrinns automatgirkasse. Dreiemomentet er på voldsomme 680 NM.

Det feier den store og tunge Range Roveren fra 0-100 km/t på 4,7 sekunder. Da er det ikke veldig mange sportsbiler som klarer å henge med. 

Den blå bilen Land Rover har sendt ut bilder av, ser kanskje diskret ut, men her er det flere endringer i forhold til standard Range Rover Sport.

21-tommere

Den har fått ny grill, større luftinntak i fronten og ny støtfanger bak med fire runde potter.

Standard leveres denne modellen med 21-tommers felger, 22-tommere fås også hvis man synes det blir for lite.

Med disse kreftene er det naturligvis viktig med seter som holder både sjåfør og passasjerer på plass. Her er det derfor sportsseter både foran og bak. 

Ikke helt standard baksete - men så er da ikke dette noen standard bil heller!
Ikke helt standard baksete - men så er da ikke dette noen standard bil heller!

Diger - men ikke kjapp: Sjekk denne!

Over 2 millioner 

Bilen er utviklet av Jaguar Land Rovers Special Operations Unit - de skal i årene som kommer lage spesialmodeller av en rekke av konsernets biler. Uten at det er uttalt direkte. er planen tydeligvis å utfordre BMWs M-biler og AMG-versjonene av Mercedes.

Land Rover åpner for bestillinger av bilen fra oktober av. 

I dag koster dyreste Range Rover Sport 1,9 millioner kroner, da har den 500 hestekrefter under panseret. For SVR-utgaven må man nok regne med å bla opp ytterligere noen hundre tusen kroner.

Brukt Range Rover Sport til rene folkeprisen

Range Rover Sport har fått ny verstingutgave, bilen debuterer i disse dager i California.
Range Rover Sport har fått ny verstingutgave, bilen debuterer i disse dager i California.

... i helt andre enden av skalaen. Så billig kan du få Range Rover

 

Laster inn forumet...