Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mitsubishi i-MiEV er bilen som for alvor startet elbilbølgen i Norge. Fram til da var det biler som Buddy og Think som dominerte markedet. Med i-MiEV fikk vi den første fullverdige bilen som gikk på strøm.

i-MiEV var utviklet som en helt vanlig bil, men altså uten forbrenningsmotor. Og den ble umiddelbart en stor suksess her hjemme.

Salget gikk strykende 

Da den kom på markedet helt i starten av 2011, kostet i-MiEV 239.900 kroner. Den gangen ble det sett på som en relativt gunstig pris. i-MiEV hadde heller ingen reelle konkurrenter, og salget gikk strykende.

Siden har en rekke konkurrenter rullet inn på markedet. Og Mitsubishi har blitt tvunget til å sette ned prisen, mange ganger.

Ikke helt etter planen: Slik gikk det første gang vi testet i-MiEV

Høyst uvanlig 

To og et halvt år etter at den ble lansert, får du nå flunkende ny i-MiEV fra 139.900 kroner. Vi snakker altså priskutt på 100.000 kroner.

Det er ganske dramatisk og det er også høyst uvanlig i bilbransjen. Enkelte bilmodeller går ned i pris eller får veldig mye utstyr "inkludert" i prisen mot slutten av livsløpet. Men det er likevel ikke i nærheten av hva som har skjedd med Mitsubishien.

Tro det eller ei: Den har vært varebil også!

Ferske på markedet

- Dette er i aller høyeste grad markedets lov. i-MiEV har blitt gammel og frakjørt og da er det bare én måte å selge den på: Nemlig pris. Men det er flere enn meg som har blitt overrasket over hvor fort dette har gått - og hvor mye importøren har kuttet prisen, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Han legger til:

- Dette må vi nok tilskrive at elbilene fortsatt er så ferske på markedet. Utviklingen har gått rekordfort. i-MiEV fikk et snaut år alene på markedet før Nissan Leaf kom. Etter det har det handlet om å bremse nedgangen i salget så godt man bare har kunnet.

Fryktelig verditap

- Men priskutt er ikke hyggelig for alle?

- Nei, absolutt ikke. De som kjøpte i-MiEV til "full pris" har naturligvis fått et fryktelig verditap. Det samme gjelder for søstermodellene Peugeot iOn og Citroën C-Zero.  De er i praksis samme bil som Mitsubishien, bare med andre logoer på.

- I dag starter disse på rundt 100.000 kroner i bruktmarkedet, da snakker vi 2011-modeller, ofte med rundt 30.000 kilometer på telleren. Her tror jeg også det er gode muligheter for å prute. Bruktmarkedet henger ofte litt igjen, ved at selgerne forventer seg mer for bilene sine enn de egentlig er verdt, avslutter Benny.

Kraftig nedgang i nyprisen gjør også at prisene i  bruktmarkedet er under press. i-MiEV starter i dag på rett under 100.000 kroner - det er nok mulig å presse prisene ytterligere ned.
Kraftig nedgang i nyprisen gjør også at prisene i  bruktmarkedet er under press. i-MiEV starter i dag på rett under 100.000 kroner - det er nok mulig å presse prisene ytterligere ned.

En av mange brysomme konkurrenter: Dette er et smart bilkjøp

LES OGSÅ: Så billig kan du få alle elbil-fordelene

Laster inn forumet...