Saab-eieren begjæres konkurs

Nå spøker det virkelig for framtiden.

Noen få biler rakk å rulle ut av Saab-fabrikken i Trollhättan - før det stoppet opp igjen. Nå er eierselskapet NEVS begjært konkurs.
Noen få biler rakk å rulle ut av Saab-fabrikken i Trollhättan - før det stoppet opp igjen. Nå er eierselskapet NEVS begjært konkurs.

Det går fra vondt til verre på Saab-fabrikken i Trollhättan.

Her har samlebåndene stått siden midten av mai, da produksjonen stoppet opp fordi eierselskapet NEVS (National Electric Vehicle Sweden) ikke hadde penger til å betale underleverandørene sine.

Den gang karakteriserte NEVS det hele som en "midlertidig og kontrollert stans i produksjonen". Den skulle vare i fire uker - så skulle fabrikken komme i gang igjen.

LES SAKEN: Saab-produksjonen stopper opp

Ubetalt krav

Slik gikk det ikke. Fabrikken har stått i hele sommer, mens gjelden har hopet seg opp.

Nå har en av underleverandørene begjært NEVS konkurs, på grunn av et ubetalt krav på 150.000 kroner. 

Dette er småpenger i forhold til de 50 millionene NEVS skal skylde totalt sett. Men hvis selskapet ikke klarer å betale kravet, kan dette være tuen som velter hele lasset.

Reservedeler? Let hos høgger'n!

Kassen er tom

Det skal nå være til sammen 113 krav mot NEVS hos den svenske Kronofogden. Fire krav på til sammen 3,5 millioner svenske kroner skal ha gått videre til inndrivning.

NEVS legger på sin side ikke skjul på at de mangler penger.

- Vi må løse den situasjonen vi er i nå, at vi ikke har penger i kassen, sier NEVS-talsmann Mikael Östlund, til svenske medier. 

Forhandler med selskaper

Selskapets eneste mulighet for videre drift ligger nå i at man lykkes å få på plass nye samarbeidspartnere. NEVS skal være i forhandlinger med to asiatiske selskaper som kan være interessert i å ta over hele eller deler av virksomheten - og skyte inn nødvendig kapital til å kunne starte produksjonen og finansiere videre drift.

De to skal være indiske Mahindra og kinesiske Dongfeng. Disse forhandlingene skal ha pågått en tid, og ifølge svenske media hadde NEVS et håp om å komme i mål med dette i juni.

Men slik gikk det ikke, og i den situasjonen NEVS nå er i, er det klart at eventuelle samarbeidspartnere har svært gode kort på hånden.

Mahindra har kjøpt en annen bilprodusent - her kan du lese hvilken

Kvitte seg med Saab

For Saab er dette en lite hyggelig gjentagelse av alt som skjedde de siste årene av selskapets ferd mot konkurs.

Da finanskrisen slo inn over bilbransjen, besluttet Saabs daværende amerikanske eier General Motors (GM) at de skulle kvitte seg med Saab.

Eieren av den nederlandske bil-myggen Spyker, Victor Muller, tok da over selskapet. Han ble møtt med mye skepsis, noe som skulle vise seg å være velbegrunnet. Etter et intenst løp med mange krumspring og uventede vendinger, gikk Saab til slutt konkurs.
Ambisiøse mål

Så kom altså elbilselskapet NEVS inn. De har offensive mål og skal blant annet bruke batterier fra sitt søsterselskap Beijing National Battery Technology, som i dag produserer batterier brukt i bybusser.

Forretningsplanen til NEVS går på at de i løpet av 2016 skal komme opp i en produksjon på 120.000 eksemplarer av elbilutgaven av 9–3.

Det blir ansett som svært ambisiøst – særlig når vi vet at Saab i sitt aller beste produksjonsår (2006) leverte ut 133.000 biler. Og med utviklingen NEVS har hatt til nå, er det stadig færre som tror på at selskapet har muligheter til å få skape ny suksess i Trollhättan.

Dette kan være et veldig godt bruktbilkjøp nå