Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Den har helt klart en front som skiller seg ut fra mengden - men Jeep Cherokee kan likevel vise seg å bli en døråpner for det amerikanske 4x4-merket i Norge.
Den har helt klart en front som skiller seg ut fra mengden - men Jeep Cherokee kan likevel vise seg å bli en døråpner for det amerikanske 4x4-merket i Norge.

Her kan de gjøre skikkelig comeback i Norge

Ny Jeep setter standarden på flere områder. 
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi husker fortsatt første gangen vi så bildene av den nye SUVen i Jeep-familien - Cherokee.

Navnet har allerede lange tradisjoner, men da den nyeste generasjonen ble vist første gangen var det en del av oss som satte kaffen i vrangstrupen. Skulle den virkelig se slik ut?

Fronten er sterkt omdiskutert, for å si det mildt. Men dette er en bil som har langt mer enn et kontroversielt utseende å by på. Det beste er på under- og innsiden.

Storsatsing

Det begynner å bli ganske mange år siden det amerikanske 4x4-merket hadde et skikkelig fotfeste hjemme i Norge. Men nå satses det mer enn noen gang. Nylig ble toppmodellen Jeep Grand Cherokee lansert i facelift-versjon - og nå er det altså "volummodellen" Cherokee sin tur.

Jeep har bygget seg opp et rykte på å lage habile 4x4-biler - og de hevder med rette at Cherokee også byr på mer enn de fleste andre i klassen på dette området.
Jeep har bygget seg opp et rykte på å lage habile 4x4-biler - og de hevder med rette at Cherokee også byr på mer enn de fleste andre i klassen på dette området.

Her er innstegsprisen vesentlig lavere enn på storebron, og målet er å selge hele 400 eksemplarer av denne bilen. Over 100 var forhåndsbestilt allerede før fellesferien. Det er ikke akkurat vanlig kost hos Jeep, og lover godt for salget.

Vi er spente på hva den nye modellen har å by på - og tester det som er ventet å bli volummodellen her hjemme -  med 170 hesters dieselmotor, fullpakket med utstyr.

Bli med på tur - så blir du kanskje overrasket du også...

Les også: Da vi testet denne Jeepen løp nesten folk for å gjemme seg!

Kjøreglede: 3/5

På plass bak rattet i Cherokee merker du med en gang slektskapet til storebror Grand Cherokee. En følelse av trygghet smyger seg inn. Du sitter høyt og har fin oversikt - og store speil. Men vi er glad det er et godt ryggekamera her, for uten det kunne det fort blitt vanskelig å ha skikkelig kontroll på hva som skjer bak bilen.

Joda, du KAN velge Sport. Men vi ser ikke helt poenget. Akkurat dette er en nemlig gren Cherokee ikke mestrer.
Joda, du KAN velge Sport. Men vi ser ikke helt poenget. Akkurat dette er en nemlig gren Cherokee ikke mestrer.

Jeep har måttet tåle en del kritikk mot sine tidligere modeller for mangelen på komfort og kvalitetsfølelse. De har de gjort mye med nå. Ikke bare ruller den rundt med svært god lydisolering og uten noen som helst slags ulyder - og den er også svært god på å skjule ujevnheter i veien.

Dette er helt klart bilen for deg som er ute etter komfort.

De sportslige kjøreegenskapene er imidlertid helt fraværende. Bilen er høy og har 220 mm bakkeklaring. Det bidrar til at den krenger i svingene og styrefølelsen er ganske nummen ettersom den er ultralett på rattet.

Du kan stille inn kjøremønsteret på Sport - som blant annet sender 60 prosent av kreftene til bakhjulene. Men den kryper ikke sammen og blir merkbart mer dynamisk av den grunn. Så det er like greit å holde den i auto.

Mellom speedometer og turteller er det et veldig bra multifunksjonsdisplay med farger og god oppløsning. Her vises blant annet informasjon fra navigasjonssystemet.
Mellom speedometer og turteller er det et veldig bra multifunksjonsdisplay med farger og god oppløsning. Her vises blant annet informasjon fra navigasjonssystemet.

Akkurat på dette området er andre alternativer mer kompetente.

Men bilens sterkeste kjøreglede kommer til uttrykk når den får briljere med det reneste arsenalet av teknikk og innstillinger den har å by på, med tanke på å utfolde seg utenfor allfarvei. Her er den uten tvil best i klassen. 

Ikke bare har den en ypperlig nitrinns automatgir til kjøring på vanlig vei - men om det kniper har du i tillegg lavgir til rådighet. 

Les også: Denne Jeepen er bestefaren til de sporty SUV-ene

Interiør/plass:4/5

Det første som møter deg på dashbordet er den nye, 8,4 tommers infotainmentskjermen. Vi foretrekker menyhjul-system, men skal det først være touchskjerm er denne eksemplarisk. Det er god grafikk, store "knapper" og logisk oppbygd menystruktur.

Noe av det viktigste med nye Cherokee, er at interiøret har fått en dramatisk forbedring med tanke på opplevd kvalitet og premiumfølelse.
Noe av det viktigste med nye Cherokee, er at interiøret har fått en dramatisk forbedring med tanke på opplevd kvalitet og premiumfølelse.

Setene er myke og komfortable - uten all verdens sidestøtte. Litt typisk amerikansk, egentlig.

Utvendig størrelse minner mye om Audi Q5 - men Jeepen er både litt bredere og noen millimeter høyere enn den tyske premiummodellen. Plassen er god - både til folk og bagasje.

Bagasjerommet er i utgangspunktet 412 liter - skal vi fortsatt sammenligne med Q5, så har den 549. Men baksetene kan justeres i lengderetningen, og skyver du dem framover får du 500 liter. Legger du dem ned, øker det til 1.267 liter.

Touchskjerm kan aldri bli like bra som de du styrer med menyhjul - men dette er blant de bedre løsningene med tanke på brukervennlighet, oppløsning og grafikk.
Touchskjerm kan aldri bli like bra som de du styrer med menyhjul - men dette er blant de bedre løsningene med tanke på brukervennlighet, oppløsning og grafikk.
Jeep er tidlig ute med å tilby kabelløs lading av mobilen. Et smart system - men om det er så veldig mye mer lettvint enn det tradisjonelle er vi litt i tvil om.
Jeep er tidlig ute med å tilby kabelløs lading av mobilen. Et smart system - men om det er så veldig mye mer lettvint enn det tradisjonelle er vi litt i tvil om.

I tillegg til dette er det også et rom under gulvet - som tar rundt 70 liter. Her kan du for eksempel legge ting som du ikke vil at skal flyte rundt.

Dessuten er det diverse praktiske løsninger for sikring av bagasjen, som hever de praktiske egenskapene. 

Den siste jokeren den har gjemt i ermet er at Cherokeen har en maks hengervekt på hele 2,35 tonn. Det kan komme godt med.

Les også: Dette er bruktbilene fra helvete

Motor: 3/5

Testbilen har den sterkeste av dieselmotorene - 2-literen med turbo byr på 170 hk/350 nm. Den er sterk og fin - og koblet mot ni trinns automatgir fungerer dette ypperlig. Men igjen, Cherokee er ikke sportslig når det kommer til ytelser heller.

0-100 km/t tar 10,3 sekunder. Det skal sies at testbilen nok var litt ekstra doven, ettersom den ikke var innkjørt en gang da vi fikk den. Men noen rakett er det uansett ikke. 

Det som imidlertid er imponerende er at oppgitt forbruk bare er 0,58 l/mil. Dette er lavere enn for eksempel Audi Q5 med 177 hk - som trenger 0,60 l/mil. 

Mye av dette kan en takke den gode girkassen for - men det er heller ingen tvil om at den Fiat-utviklede, 4-sylindrede motoren er effektiv. 

Velger du 140 hk og girer selv, sniker forbruket seg faktisk under havliteren på mila. 

Les også: Jeep Grand Cherokee: Ny - og tøffere

Design: 4/5

Utseendet på Jeep Cherokee er det delte meninger om. Det merket vi også i testperioden. 

Denne fronten må sies å være vågal - og ikke særlig tradisjonell. Bilder yter den ikke helt rettferdighet - den ser bedre ut i virkeligheten. Og er det ikke greit at noen lager noe annet enn "alle" andre, da?
Denne fronten må sies å være vågal - og ikke særlig tradisjonell. Bilder yter den ikke helt rettferdighet - den ser bedre ut i virkeligheten. Og er det ikke greit at noen lager noe annet enn "alle" andre, da?

Personlig synes jeg bilen ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder - men fronten krever helt klart litt tilvenning. Det er noe med det at lysene ikke er samlet. I stedet er de spredd utover i ulike retninger - virker nesten som om to designere har kranglet uten å bli enige. Så ble det en mellomløsning. Veldig utradisjonelt - litt stilig og litt rart.

Den klassiske Jeep-grillen brekker av på midten og strekker seg bakover over panseret. Også det litt utenom det vanlige - og også det både litt tøft og litt rart.

Fra denne vinkelen skiller ikke Cherokeen seg fra mye av det andre på markedet.
Fra denne vinkelen skiller ikke Cherokeen seg fra mye av det andre på markedet.

Profilen og hekken er langt mindre kontroversielle - og utfordrer hverken på den ene eller andre måten. Men det ser bra ut - bortsett fra at plasten på hjulbuene kan gjøre at felgene blir litt "borte", og ser mindre ut enn de faktisk er.

Kromfelgene på testbilen synes vi faktisk ser ganske bra ut - og underbygger USA-tilhørigheten.

Vi synes det er vågalt og kult at Jeep tar litt utradisjonelle grep på designfronten - og lager en bil som skiller seg ut fra mengden.

Les vår test av Jeep Grand Cherokee her

Miljø/økonomi: 4/5

Cherokee er helt i topp både med tanke på lavt forbruk og utslipp. Den nøyer seg med 154 gram CO2 per kilometer. Dermed oppfyller naturligvis Euro 5-kravene - og slik sett er miljøbiten godt ivaretatt.

Til å være en ganske voksen SUV- er Cherokee imponerende snill mot sine omgivelser og gjerrig på drivstoffet.
Til å være en ganske voksen SUV- er Cherokee imponerende snill mot sine omgivelser og gjerrig på drivstoffet.

Prismessig starter det hele på 499.000 kroner - for innstegsmodellen med 140 hk. Det samme som Audi tar for sin innstegsmodell av Q5 (med 150 hk).

Toppmodellen i Norge, med 170 hk dieselmotor, premiumpakke og Limited-utstyrspakke koster 599.000. Det samme gjør Audi sin modell med 177 hk.

Men i prisen til Jeepen får du inkludert en masse utstyr. Og her har Jeep virkelig blitt flinke. Du kan dermed nyte både varme og kjøling i forsetene, adaptiv cruise control med radar, 7" kjørecomputer display i farger i instrumenthuset, 8,4" naviskjerm, Alpine HIFI-anlegg, parkeringsassistent, trådløs lading av mobilen, panoramasoltak og mye, mye mer. 

Skal du få en av de tyske premiummodellene med lignende utstyrspakker blir det fort mye dyrere.

Det som taler imot Jeepen, rent økonomisk, er at annenhåndsverdien nok står seg litt svakere enn mange av konkurrentene.

Se video: Hva gjør forhjulene oppe i luften?

Konklusjon: 3,5/5

Jeep vil med nye Cherokee forsøke å blande seg inn i kampen om premiumkundene. Og de har flere gode kort på hånden: Mye utstyr, lavt forbruk, klasseledende kjøreegenskaper i terrenget, høy hengervekt og flere snedige praktiske løsninger. Vi kan dessuten legge til at den i følge Euro NCAP er den tryggeste modellen i sitt segment - og den eneste med airbag til knærne.

Hva taler da imot? Kanskje er utseendet litt for spesielt til å treffe like bredt som en del av konkurrentene. Vi skulle også gjerne hatt et litt strammere oppsett på understellet, og skarpere styrefølelse.

Men først og fremst er det nok så enkelt at svært få har et forhold til Jeep. Det må bygges opp igjen. Men akkurat det kan faktisk Cherokee bli modellen som gjør.

 

Ikke bilen for deg hvis: Du liker å "leke" deg litt i svingene
Bilen for deg hvis: Du har krøkkete vei til hytta og liker å skille deg litt ut

 

Jeep Cherokee

Modell: Limited 2,0 MJD Motor: 2-liter, turbodiesel Effekt: 170 hk/350 nm 0-100 km/t: 10,3 sek. Toppfart: 192 km/t Forbruk: 0,58 l/mil (blandet) Bagasjerom: 412/500/1.267 liter Lengde: 4.624 mm Bredde: 1859 mm Høyde: 1670 mm Vekt: 1953 kg Hengervekt, med brems: 2,351 kg 

Prøv også:

Audi Q5:

Bunnsolid, med høy premiumfølelse - og høy pris

BMW X3:

Klassens beste kjøreegenskaper - og gjerrig motor. Men prisen ...

Ford Kuga:

En klasse under - men prisgunstig, god plass og gode kjøreegenskaper 

Bakfra er Cherokee langt mindre provoserende enn forfra. Bakfangeren i plast kan bli ganske framtredende om du velger "feil" farge.
Bakfra er Cherokee langt mindre provoserende enn forfra. Bakfangeren i plast kan bli ganske framtredende om du velger "feil" farge.

Les også: Ingen blir sinte når jeg kommer med denne

Laster biltester...
Laster inn forumet...

Siste fra Broom forsiden

Populære klipp fra Broom:

Vis flere