Skal få slutt på Lada-vitsene

Svenske har fått ansvaret for å snu utviklingen hos russerne.

X-Ray er er solid brudd med designtradisjonene hos Lada - og blir en viktig modell for merket de kommende årene.
X-Ray er er solid brudd med designtradisjonene hos Lada - og blir en viktig modell for merket de kommende årene.

Det begynner å bli lenge siden Lada trakk seg ut fra det norske markedet. 15 år etter at importen opphørte, lever Lada-vitsene videre - men bortsett fra entusiast-eide eksemplarer er det ikke mange biler igjen på norske veier.

Det samme har skjedd i en rekke markeder vest i Europa. Lada har lenge slitt med svært umoderne biler, og har mer og mer trukket seg tilbake til det russiske hjemmemarkedet.

Granta er ny Lada til under 50.000 kroner

Viktig imagebygger

Men nå er det ny giv og offensiv holdning på Lada-fabrikken i Togliatti. Renault/Nissan-konsernet kontrollerer nå Lada, og de har store planer for merket. 

Neste år kommer den svært prisgunstige Lada Varta, en bil som er ventet å skulle starte på rundt 65.000 kroner.

På gang er også en annen bil som blir svært viktig både salgs- og imagemessig. Den heter X-Ray, og vil sannsynligvis komme i to utgaver.

Nå skal Lada satse på lekkert design

Hentet topp-designer

 

X-Ray ble først vist på bilutstillingen i Moskva i 2012, og er er solid brudd med Ladas designtradisjoner. 

Akkurat det er slett ikke tilfeldig. Mannen bak X-Ray heter Steve Mattin og har tidligere vært designsjef både i Volvo og Mercedes-konsernet. 

Under skallet her skal det være mye Renault-teknikk, det blir viktig for å holde kostnadene nede. Så gjenstår det å se om produksjonsklar bil blir like tøff som konseptmodellen. I så fall lover det bra for Lada!

Svensk revolusjon

Etter at Renault/Nissan tok over, har de hentet inn svenske Bo Andersson med fortid i General Motors (GM) ny toppsjef. Jobben hans er å gjennomføre en skikkelig revolusjon. Nye produkter med langt høyere kvalitetet enn dagens er starten. Så er planen å bygge seg opp igjen i flere av markedene som nå er forlatt.

Etter et drøyt halvår i jobben, har Andersson ryddet kraftig opp i hierarkiet, fra ni nivåer ned til dagens fem. Han har også økt produktiviteten i selskapet med 25 prosent, og kvaliteten skal ifølge interne studier ha blitt 20 prosent bedre. 

Denne er faktisk helt rå i terrenget

- Få tilbake stoltheten

Anderssson har også varslet kraftig kutt i arbeidsstokken. Ved inngangen til 2014 jobbet det så mye som 65.891 personer ved Lada-fabrikken. I løpet av året må hele 13.000 ansatte gå.

Men mens han kutter, jobber Andersson også med å snu kulturen innad i Lada.

- Vi må få tilbake stoltheten i selskapet. Vi har mange dyktige medarbeidere som ønsker at vi skal bli en suksess i bilbransjen. Dessverre har vi tapt penger de siste to årene. Derfor jobber vi hardt med å kutte kostnadene som i dag er for høye, sier Lada-sjefen til bransje-nettstedet autonews.com.

Taxi-Frank har både Lada og Ferrari

Topp 5: Bilene som ble til bak muren