
Du kan fortsatt skru - og spare penger
- Selv om bilene har blitt mye mer avansert enn før.

Benny Christensen er Brooms bilekspert.
I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.
Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Hei Benny. Jeg synes stadig jeg leser at dagens biler har blitt så kompliserte at det ikke er mulig å skru noe særlig selv. Er det etter din mening riktig å si det, eller er det en overdrivelse?
Jeg kan ikke helt skjønne at man ikke kan for eksempel skifte både clutch, bremser og hjullager på dagens nybiler selv. Eller er det sånn at bilprodusentene med vilje gjør dette vanskelig og komplisert, slik at man MÅ dra på verkstedet for å få gjort noe med bilen?
Benny svarer:
Hei sann!
Interessant problemstilling du tar opp der. Svaret et nok også ganske sammensatt.
Noen mener helt sikkert at det å skru på bil er en jobb for fagfolk med kompetanse og riktig utstyr. Det er på mange måter riktig, men ikke den hele sannheten.
Mens mange mener at man kan fikse det aller meste selv, og det er jo heller ikke feil.
Jeg mener i alle fall at det er en god del man kan gjøre selv. Det kan man også spare mye penger på.
Oljeskift: Slik gjør du det selv
Mange mekker selv
Det forutsetter at man har en plass å stå, gjerne en garasje, at man har nødvendig verktøy og at man har litt kunnskap og er litt "handy". Det kommer også litt an på hvilken type bil man har, men når det er sagt - de fleste biler er fortsatt skrudd sammen med skruer og muttere.
Det er mange som er flinke og som skrur veldig mye bil selv. Veldig ofte "hobby-biler" av et eller annet slag - enten det er en løpsbil, en fin veteran, eller bruksbilen - så det er slett ikke slutt på at folk mekker selv. Heldigvis.
Men det er heller ikke til å komme fra at det finnes voksne mannfolk som ikke vet hvordan de skal skifte hjul på bilen selv, eller vet hvordan man peiler olje (hvis slike kan kalles mannfolk da...)
Jeg tror også at mange er redde for å reparere noe i frykt for å ikke få det til, i frykt for å ødelegge noe og dermed gjøre vondt verre. Så kommer dette med å ha tid, selvfølgelig.
Det er selvfølgelig helt korrekt at biler har blitt mye mer teknisk avanserte. Det er STOR forskjell på en ny Volvo V60 og en Volvo 940, og det gjelder alle merker. Det er særlig på elektronikk-biten at det har skjedd mye, og jeg hører ofte om verksteder som sliter med å finne ut feilen på nyere biler også - med alle sine moderne apparaturer. Da er man hjelpesløs med prøvelampe, for å si det slik...

Gjerrig svenske gikk på kjempesmell - skulle mekke selv:
Dette kan man fikse selv
Men som sagt: Med et fornuftig sted å stå, riktig verktøy og en dose kunnskap, så er det alltids mye man kan fikse selv. Skifte av olje og forskjellige filtre er en ting. Bremser en annen, støtdempere, eksosanlegg, hjullagre, drivaksler, clutch, registerreim, vannpumpe, dynamo og batteri noen andre. Men det gjelder også å kjenne sin begrensing og ikke gape over mer enn man klarer.
Klarer du dette selv, kan du ha skikkelig billig bilhold. Er man i tillegg litt smart ved kjøp av deler og sjekker litt rundt og kanskje kjøper noe brukt hos "høgger'n" ja - så sparer man enda mer.
Halvfabrikata
Man kan også gjøre "halvfabrikata". For eksempel må man på mange biler med forhjulstrekk ha en hydraulisk presse for å få skiftet hjullager. Det har de færreste. Da kan man demontere hjulspindelen selv og få et verksted til å presse ut den gamle - og inn det nye lagret. Igjen penger spart!
Enda enklere er det ved service. Sjekk lys, dekktrykk, viskere og fyll opp med spylervæske etc. selv. Man behøver da ikke folk til godt over 1.000 kroner timen - pluss moms - for å gjøre den jobben, så kan verkstedet gjøre det man ikke klarer det selv.
Så - nei - bilen MÅ ikke på verksted for den minste ting. Det er fortsatt masse man kan gjøre selv!
Les også: - Kan vi mekke på en Ferrari selv?
Stort arkiv
Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no
Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Dette er billig og tøff klassiker

Slik får du en vellykket tur - uten tak

Her er Mercedes nye toppmodell

Ville ikke selge unik bil - fortiden var for grusom

Bilen til Arne er noe helt spesielt
