Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter seks år med nedgang  og generelt svært tøffe tider for bilsalget i Europa, er pilene nå i ferd med å peke oppover igjen.

Alt tyder på at 2014 blir et vendepunkt. Når tallene for første halvår er oppsummert, viser de at salget er opp 6 prosent sammenlignet med samme periode i 2013. Til sammen 6,85 millioner nybiler er solgt i Europa så langt i år. 

Godt SUV-salg

De aller fleste bilmerkene har økning. Helt i toppen ligger tre som virkelig har fått opp farten i 2014.

Jeep har størst økning av alle. Offroad-legenden, som nå er eid av Fiat Chrysler-konsernet, kommer riktignok fra små volumer, men har all grunn til å glede seg over utviklingen. De øker nemlig med 44 prosent, og har solgt 16.348 biler. Røslige Grand Cherokee står for halvparten av salget her.

Her er bilmerket som øker mest i Europa

Vi har testet den - og de beste endringene ser du ikke:

Voldsom økning

Nettopp Jeep er et av merkene Fiat/Chrysler virkelig skal satse på i årene framover.

Målet er øke salget fra dagens i overkant av 700.000 biler – til 2 millioner på verdensbasis. Og det på bare fire år!

Som et ledd i strategien, skal merket komme med flere nye modeller de kommende årene. Her er det snakk om å være i alle de store nisjene – samtidig som Jeep fortsatt skal satse på både den røffe offroaderen Wrangler (helt ny utgave i 2017) – og en langt mer eksklusiv ny Grand Cherokee som etter planen skal komme samme år.

Denne Jeepen var verdens raskeste SUV

Stille før stormen

Det er gode tall også hos Lexus om dagen. De øker med 35 prosent så langt i år, opp til drøye 14.000 biler.

Isolert sett et lavt tall, men også Lexus har merket finanskrisen i Europa godt. Nå selger sedanen IS godt, og har faktisk passert kompakte og rimeligere CT 200h i salg.

Hos Lexus er det nok også litt stille før stormen. Når den kompakte SUV-en NX ruller inn i høst, er det ventet kraftig salgsøkning. 

Utsolgt i Norge på rekordtid - nå kommer det flere biler

Lavpris-suksess

Renaults lavprismerke Dacia kan også notere seg for økning på 35 prosent. Her snakker vi også langt større volumer enn hos Jeep og Lexus.

Dacia har nemlig solgt tett oppunder 200.000 biler i Europa så langt i år, det nøyaktige tallet er 195.100.

Svakt i Norge

Storselgeren her er småbilen Sandero, som er en av de billigste nybilene du kan kjøpe. Men også SUV-en Duster i ny og oppfrisket versjon gjør det bra. 

Dette står som en sterk kontrast til utviklingen i Norge, der en forsiktig Dacia-satsing ikke ser ut til å gi særlige resultater. Så langt i år er det bare solgt 94 eksemplarer, med det er Dacia-salget tilbake med 30,4 prosent sammenlignet med fjoråret.

Duster ble mye billigere - uten at de hjalp særlig

... men noen taper

Landene med størst økning i bilsalget så langt i år er Storbritannia og Spania.

Så mye som 14 merker øker mer enn markedet generelt.Ytterligere ti merker har plusstall, blant dem de tre tyske premiummerkene Audi, BMW og Mercedes.

Dårligst går det for Mini, Smart og Chevrolet. Sistnevnte er på vei ut av Europa - noe som naturlig nok setter sitt preg på salget.

Sliter tungt: De har halvert salget i Norge

Her er bilmerket som øker mest i Europa

... og dette merket har bestemt seg for å selge færre biler

 

 

Laster inn forumet...