Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volvo er viden kjent for sine klassiske herregårdsvogner. Enkle, solide og romslige som de var ble de ofte etter hvert tilgodesett med lange dager, mange og tunge lass og ikke all verden av vedlikehold etter noen år.

De ble innimellom satt til jobber hvor det hadde vært mer passende å bruke traktor. Selv om bilene var aldri så solide, er det grenser for hvor mye de tross alt kan tåle.

Det tynnes i rekkene

Kombinert med at stålormen trivdes godt i disse, har det de siste årene blitt betydelig tynnere i rekkene av slike biler.

Bilen du ser på disse bildene er et hederlig unntak. Ikke bare er den av aller første årsmodell av 145 - noe som i seg selv gjør den spesiell - men den er også i usedvanlig godt hold.

Volvo 140: Denne bilen blir du rett og slett glad i

Skal selges

Mer enn 1.000 timer er nedlagt i løpet av 15 år for å få bilen i denne fantaststisk fine standen - både inni, over og under. Den er trolig finere nå enn da den trillet ut av fabrikkportene i Göteborg for 46 år siden.

Nå er den tilsalgs på blocket.se, som er Sveriges svar på finn.no.

Her bør du faktisk ta deg tid til å studere bildene i annonsen litt nøye.

Det så neppe finere ut under panseret da bilen var ny for 46år siden. Faksimile fra blocket.se
Det så neppe finere ut under panseret da bilen var ny for 46 år siden. Faksimile fra blocket.se

Du ser hele annonsen og alle bildene her:

Sjelden modell

Det at denne bilen er første årsmodell gjør at den har noen unike detaljer. Nemlig åpningsbare bakre sideruter, og de "gamle" setene med skaitrekk. De tidlige bilene har også andre forskjermer (som du må være kjenner for å se), og frontplate uten luftinntak.

Kombinasjonen gjør som nevnt denne bilen uvanlig. Den er mer spesiell enn både Volvo Amazon 123 GT, Volvo PV Sport og 142 GL - om vi skal tro det som står i annonsen. Og det tror jeg vi kan.

Hode-vrider!

Vi kan videre sitere: "Denna fina originalbil har plockats ner till sista skruv, och har sedan minutiöst plockats ihop och ytbehandlats, lackats osv, endast en handfull skruvar har bytts ut, 1.000-tals timmar och 15 år av renovering har resulterat i denna prisvinnare och huvudvridare"!

Prisen som forlanges for den isblå Herregårdsvogna, som er utstyrt med 5,5 tommers felger og dekk med tynn hvit stripe, er 165.000 kroner.

Motoren er den originale og slitesterke B-18, altså en 1,8-liter på 75 hk, og girkassen er firetrinns manuell.

Anders takket nei til en million for den gamle Volvoen

Originalt reklamebilde fra 1968.
Originalt reklamebilde fra 1968.

Tragikomisk

Grunnen til at bilen selges er en kombinasjon av litt tragisk og komisk. I de 15 årene som restaureringen har pågått har nemlig hustaket til eieren blitt dårlig. For å få råd til å bytte det må han nå selge sin øyensten.

Vi håper at den flotte Volvoen får et godt nytt hjem, og ikke minst at eieren får et tett tak på huset sitt før vinteren.

Volvo Amazon: Slik gjør du det beste kjøpet på Volvo-klassikeren

Laster inn forumet...