Almar (75) føler seg lurt av helsekostkjede

Forbrukerombudet har fått hundrevis av klager på telemarketingselskapet Uno Life som selger omega 3-piller og slankepiller.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forbrukerombudet har fått hundrevis av klager på telemarketingselskapet Uno Life som selger omega 3-piller og slankepiller.

Nå truer Forbrukerombudet med å skrive ut bøter i hundretusenkronersklassen for å hindre at flere norske forbrukere blir lurt av selskapet.

– De hadde noen gaver de ville gi meg fordi jeg hadde vært så lenge kunde hos de. Jeg har aldri vært kunde hos de, men det er nå en annen sak, sier Almar Nyborg (75) til TV 2.

Den pensjonerte oberstløytnanten fra Rygge i Østfold ønsket ingen gave fra telemarketingselskapet Uno Life.

– Jeg takket ikke ja til det. For å bli kvitt det, la jeg på røret. Og trodde at det ble respektert. Likevel kommer det pakke i posten, sier Nyborg.

Dermed var 75-åringen viklet inn i et abonnement på varer han ikke ville ha.

Uno Life ikke enig

Uno Life sier til TV 2 at alle som får varer fra selskapet har bekreftet sin bestilling pr SMS.

FÅTT KLAGER: Fungerende forbrukerombud Tonje H. Skjelbostad. Foto: TV 2
FÅTT KLAGER: Fungerende forbrukerombud Tonje H. Skjelbostad. Foto: TV 2

– Alle som får varer fra oss har først svart bekreftende på en SMS hvor det kommer tydelig frem hva de har takket ja til. Nyborg har i likhet med absolutt alle andre kunder bekreftet sin bestilling per SMS, skriver daglig leder Stian Trogstad i en e-post til TV 2.

– Han visste før han bekreftet bestillingen at det var en prøvepakke som gikk over i et abonnement. Vår kundeservice har gjentatte ganger påpekt ovenfor kunden at vi ikke har mottatt verken varer eller angrerettskjema i retur fra ham.

– Nyborg takket ja pr sms 22.04.2014. Når en avtale inngås og vi holder vår del av avtalen forventer vi også å få betalt for leveransen som gjøres, skriver Trogstad.

Nyborg sier han returnerte både den første pakken med angrerettskjema, noe Uno Life bestrider.

Flere føler seg lurt

Nyborg er heller ikke den eneste som føler seg lurt.

Bare i sommer har Forbrukerombudet fått 450 skriftlige klager på Uno Life.

– Uno Life er et telemarketingselskap som selger to ulike helsekostprodukter per telefon. Mange forbrukere reagerer på fremgangsmåten: De blir oppringt og fortalt at de er med i en konkurranse der de kan vinne en premie med å takke ja til et uforpliktende tilbud. I ettertid er det ikke samsvar mellom det selger sier på telefon og det forbrukeren blir sittende igjen med, sier fungerende Forbrukerombud Tonje H. Skjelbostad til TV 2.

Avviser at de har gjort noe galt

Men Uno Life avviser at de har gjort noe galt.

– Heldigvis er det slik i Norge at det å ha mange klager ikke er ensbetydende med å ha brutt lover og regler. Produktene våre har vært mye mer populære enn vi våget å budsjettere med da vi laget nye helsekostprodukter for det norske markedet. Nærmere 40.000 kunder har bestilt produktene BLÅ eller LETT siden april. Så langt har kun 25 prosent av kundene sagt opp abonnementet, noe vi mener selv er veldig bra. Det indikerer at de fleste er fornøyde med produktene våre. Vi har snakket med nesten 400.000 mennesker i Norge om produktene våre de siste fire månedene, skriver daglig leder Stian Trogstad.

– Forbrukerombudet og Forbrukerrådet har gjentatte ganger gått ut og oppfordret folk til å klage, noe som selvfølgelig også bidrar sterkt til å øke antallet klager. Der vi har bommet er på tilgjengeligheten til kundene. Vi må være mer tilgjengelig enn det vi har klart til nå. Innen 14 dager har vi flere løsninger på plass som gjør at kunder som vil pause, avslutte eller ha svar på fakturaspørsmål umiddelbart vil få svar og enklere tilgang til detaljer om kundeforholdet. Det tror vi vil redusere antallet som opplever at de ikke får gode og raske nok svar, skriver Trogstad.

1400 klager

Også Forbrukerrådet har mottatt over 1400 klager på selskapet. 

Nå truer Forbrukerombudet med bøter i flere hundre tusen kroners-klassen.

– Vi ser veldig alvorlig på denne saken. Det er allerede 450 forbrukere som har klaget til oss. Det er klart at vi må tak og prøve å sanksjonere mot de bruddene som er begått. Et selskap som driver med denne type markedsføring plikter å sette seg inn i lover som gjelder, lenge før de får 450 klager til forbrukerombudet, sier Skjelbostad.

– Skremmende av Forbrukerombudet

Det synes Uno Life synes høres urimelig ut.

– Et firma fikk i år 100.000 kr i bot etter å ha sendt ut truser uten å ha skriftlige avtaler og uten å spore forsendelser over en periode på 12 mnd. Dersom det finnes en kunde som mener at han er blitt fakturert av oss uten å inngå en skriftlig avtale har vi allerede gått ut og sagt vi betale vedkommende 10.000 kr.

– Så sikre er vi på at vi har gyldige avtaler med alle kunder. Vi har skriftlig inngått avtaler med samtlige kunder som er tydelig, vi har sendt ut angrerettskjema til samtlige, respekterer angreretten og dersom kunder sier opp i tide så skal de ikke betale for abonnementspakker.

– Nå foreslår vi at ombudet forholder seg til fakta i sakene fremover og ikke til antall henvendelser. Samtidig har vi hatt dialog med ombudet så langt kun i en måned nå midt i fellesferien, der vi ikke etterlater noe tvil om at vi ønsker å jobbe med dem for å få ned antall klager. Å prosedere saker gjennom media bidrar ikke til at færre klager, tvert i mot, skriver Trogstad.

Daglig leder skriver videre i en tekstmelding at:

«Forbrukerombudet har ikke dokumentert ovenfor Uno Life at selskapet har begått lovbrudd, og at det er skremmende at Forbrukerombudet bruker antall klager for å fastslå lovbrudd, og ikke fakta.»