Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes-Benz - og da i særdeleshet S-Klasse - er en bil som ofte blir benyttet av kongelige, topp-politikere og andre prominente mennesker.

Dette er flaggskipet til Mercedes, som byr på både svært mye plass og komfort - og høy luksusfaktor.

Og de som kjøper den, har også innimellom behov for ekstra beskyttelse i forhold til terroranslag, kidnapping etc.

Les vår test av Mercedes S-klasse her: 

Guard

Dette kan selvfølgelig Mercedes tilby, modellene heter da «Guard». Det betyr enkelt og greit at bilene er pansret.

Det er E-klasse, M-klasse og G-klasse som Mercedes har kunnet tilby i Guard-utgave.

Men nå kommer også den nye S-Klassen – som ble lansert i fjor-  også i Guard-innpakning.

Den kan utstyres med blålys i grillen om man skulle få dettravelt ...
Den kan utstyres med blålys i grillen om man skulle få det travelt ...

Toppmodellen S600

Det er S600, altså toppmodellen med V12-motor og to turboer og som yter 523 hk, som plukkes av samlebåndet og videreforedles til å tåle både skuddsalver og granater.

Modifiseringene er store og omfattende. Hele karosseriet forsterkes i  bunn, sider og tak. Vinduene byttes ut med 10 millimeter tykt skuddsikkert glass og den får spesielle dekk.

I tillegg utstyres den med automatisk brannslukningsanlegg, panikkalarm, spesielle persienner for vinduene og et eget, spesielt friskluftsanlegg om man skulle bli utsatt for gassangrep.

Blålys og sirener kan også leveres ved behov. Det meste av tilleggsfunksjonene kan styres via ett helt nytt panel som monteres i bilen. Bilene kan selvfølgelig utrustes etter kundes ønsker. Her snakker vi "skreddersøm".

G63 AMG: Med denne kommer du garantert fram til hytta

Selvtettende bensintank

Den har også fått en nyutviklet «selvtettende» drivstofftank. Det gamle trikset med å skyte hull i drivstofftanken funker dermed ikke lengre.

Den nye Mercedes S600 Guard blir klassifisert til kategori VR9. Noe som ikke sier oss dødelige all verden, men det skal være en av de høyeste rangeringene en pansret bil kan få.

Bilen skal da kunne takle både skuddsalver mot både karosseripaneler og vinduer. Den skal også kunne tåle å kjøre over miner og den skal tåle granater.

Tung og dyr

De fleste sikkerhetsfunksjonene styres via et nytt panelinne i bilen
De fleste sikkerhetsfunksjonene styres via et nytt panel inne i bilen

Vekten på bilen øker betraktelig med alle modifiseringene, hvor mye vet vi ikke, men vi snakker flere hundre kilo. Det er derfor Mercedes har valgt modellen med størst motor.

Utvendig er bilen like diskret som en hvilken som helst annen Mercedes og ser helt alminnelig ut.

Også prisen øker. Bilene plukkes ned og bygges opp på nytt og det antydes at prisen vil bli mer enn det dobbelte av hva en standard S600 koster – så vi snakker fort størrelsesordenen 5–6 millioner norske kroner. 

Klassisk S-klasse: Denne hadde bare direktørene råd til

Laster inn forumet...