Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nybilsalget i Norge går mot et nytt rekordresultat. Fjoråret var beste salgsår siden 1986 - og de gode tidene fortsetter også i 2014.

Etter årets sju første måneder, er salget opp 2,6 prosent fra i fjor. Til sammen 81.958 nye biler har rullet ut fra norske bilforhandlere så langt i år.

Elbil-komet

Og noen har enda mer grunn til å juble enn andre. Vi har sett nærmere på merkene som har tilstrekkelig salg til å kunne betegnes som volummerker på det norske markedet. Og her er det særlig én bilprodusent som noterer seg for en fantastisk økning.

Du har kanskje gjettet det allerede? Jo, det er elbil-kometen Tesla som har kommet fra nærmest ingenting til å nå være det 12. mest solgte merket i Norge.

Stjele en Tesla? Nei, det er ikke særlig smart!

Nest mest solgte

Tesla har så langt i år levert ut 3.250 eksemplarer av sin Model S. Det gir dem en markedsandel på imponerende 3,9 prosent.

På samme tid i fjor var salget såvidt i gang. Det forklarer også den eventyrlige økningen. Tesla er opp 46,328 prosent etter årets første sju måneder.

Det klarer de altså med én eneste bil, Model S. Den er til gjengjeld Norges nest mest solgte bil akkurat nå.

Fransk opptur 

Det er ikke akkurat dårlig utvikling hos merket som øker nest mest heller. Renault har endelig en opptur på det norske markedet, etter mange svake år.

De kommer riktignok fra et lavt volum, men økning på 103,9 prosent så langt i år er likefullt en sterk prestasjon. 

Renault er med det på 21. plass på salgsstatistikken i Norge. Her er det den etterlengtede crossoveren Captur og nye elbiler som står for mye  av suksessen.

Ny elbil - her er Zoe på plass i Norge

Ny modell med suksess 

Etter flere år med svakt salg, er det vind i seilene også hos Suzuki. De øker med 65,4 prosent så langt i år - takket være godt salg av den nye crossoveren S-Cross.

Den har markert seg godt i klassen for høyreiste crossovere/små SUV-er og er akkurat nå nummer 17 på registreringsstatistikken for personbiler. Denne ene modellen står faktisk for 1.328 av totalt 1.780 Suzukier, da snakker vi viktig modell!

800 nordmenn kjøpte den - usett!

Tidenes BMW-år

Til slutt tar vi også med oss et bilmerke som nok imponerer enda mer, selv om det ikke holder til pallplass denne gangen.

BMW er nemlig inne i tidenes salgsår på det norske markedet. De øker med 46,6 prosent fra 2013, og er nå Norges tredje mest solgte bilmerke. 

Mye skyldes suksessen med elbilen i3 (nummer 19. på salgsstatistikken), men det er også flere andre BMW-modeller som selger veldig bra om dagen.

i3 - de dobler antallet elbiler

BMW har fått veldig mye skryt for elbilen i3. Her er det nå en utfordring å skaffe nok biler til å dekke etterspørselen.
BMW har fått veldig mye skryt for elbilen i3. Her er det nå en utfordring å skaffe nok biler til å dekke etterspørselen.

Denne er en suksess - og med god grunn: