Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med en fortid som lastebilsjåfør er det kanskje ikke så rart at selveste Elvis Presley, «King of rock and roll», var det vi trygt kan kalle noe over middels interessert i biler.

I tillegg hadde han jo også pengene som skulle til for å realisere bildrømmene sine.

Nå er det kanskje store dollarglis av amerikanske biler vi først og fremst forbinder med rockelegenden, som så tragisk døde fra oss i 1977 - bare 42 år gammel.

Unik sportsbil med adelig fortid – funnet i en hekk

Elvis overtar nøklene til sin nye BMW 507 i 1957 menshylende fans bivåner det hele bak sperringer. Foto: BMW
Elvis overtar nøklene til sin nye BMW 507 i 1957 mens hylende fans bivåner det hele bak sperringer. Foto: BMW

Tysk sportsbil

Men også en tysk sportsbil var å finne i hans garasje hjemme i Memphis, Tennesse i USA.
Nylig dukket den opp som troll fra eske - Elvis Presleys gamle BMW 507 fra 1957 - funnet på en låve ute på den amerikanske landsbygda for kort tid siden.

Nå har eieren bestemt seg for å la eksperter ved BMW Classic - det er BMW-fabrikkens egen avdeling for klassiske modeller - møysommelig restaurere bilen tilbake til sin fordums prakt.

Slik ser den ut nå, før den skal restaureres. Foto: BMW
Slik ser den ut nå, før den skal restaureres. Foto: BMW

Ansatte ved  BMW-museet her sett på bilen og bekrefter at dette er rockelegendens gamle eksemplar.

Råsjelden muskelbunt sto 15 år i garasjen

Utstilt hos BMW

Dette er en  stor begivenhet for BMW. Faktisk så stor at bilen stilles ut i BMW-museets foajé til allmenn beskuelse for deg og meg. Selvdølgelig med ett tykt støvlag etter årene med lagring på låven, men også med de feil og mangler som bilen har pådratt seg i løpet av de 57 årene den har eksistert.

Elvis kjøpte bilen mens han var i den amerikanske hæren. Han var på den tiden stasjonert i Bad Nauheim, rett nord for Frankfurt, og falt pladask for den lekre og nette sportsbilen.

BMW 507 - en flopp

BMW 507 er i seg selv en ganske så unik bil. Så få som 252 eksemplarer ble bygget mellom 1956 og 1959.

Bilen var primært beregnet på det amerikanske markedet og var ment å fylle gapet mellom steindyre Mercedes SL og de billigere MG og Triumph. Planen var å bygge ca 5.000 biler i året, men slik gikk det ikke.

Bilen ble for dyr å produsere, og man kan vel trygt kalle den en flopp. BMW tapte massevis av penger på 507-modellen.

Heller ikke innvendig er bilen hva den en gang var. Foto:BMW
Heller ikke innvendig er bilen hva den en gang var. Foto: BMW

Det den gang hvite eksemplaret som Elvis kjøpte er den samme bilen som ble vist på Frankfurt motorsalong i 1957, der den var en slags pressebil.

BMW M5: Familieracer til kupp-pris

Fra hvit til rød

Etter endt militærtjeneste tok Elvis med seg BMWen hjem til USA. Det ble den omlakkert fra hvit til rød, visstnok for å matche kvinnenes leppstift bedre, ifølge Elvis selv.

Bare 252 eksemplarer av BMW 507 så dagens lys. Foto BMW
Bare 252 eksemplarer av BMW 507 så dagens lys. Foto BMW

BMW 507 er utstyrt med en 3,2-liters V8-motor med 150 hestekrefter ved 5.000 o/min, det var nok til at bilen gjorde unna 0-100 km/t på 11,1 sekunder, mens toppfarten var 166 km/t. Det høres ikke så mye ut i dag, men midt på 50-tallet var dette høyst anstendige sifre.

Har du lyst til å ta en titt på den unike bilen til rockelegenden, så står den altså utstilt på BMW-museet fram til 10. august. Da starter restaureringen av bilen.

BMW 2002: Ser du hva som er ulovlig på dette bildet?

 

Laster inn forumet...