Selger Rolls-Roycen - nå blir det bil fra NAV
- Prisen er latterlig lav.

Den er like erkebritisk som tweedjakke og revejakt, den er myteomspunnet, oser av overklasse og luksus og ikke minst var den så dyr at de fleste til og med synes det var nytteløst å drømme om den.
Vi snakker selvfølgelig om Rolls Royce. Bilen som var så sjelden og eksklusiv at vi som vokste opp på 70-tallet knapt hadde sett den på TV.
Men tidene endrer seg. Også for en aristokratisk luksusbil. Det har nemlig Helge på Harøy - som er en liten øy utenfor Molde - fått erfare. Han sliter tydeligvis med å selge sin på finn.no akkurat nå.
"Har satt ned prisen igjen, den er nå latterlig lav", skriver Helge i annonsen sin. Han forteller også grunnen til at Rollsen selges - nemlig "grunnet overgang til bil fra NAV".
Bilen er en 1972 modell Silver Shadow som har gått 155.000 km. siden den var ny.
Se annonsen her
Se hele annonsen og alle bildene her:
Det hele gjør oss såpass nysgjerrige at vi tar en telefon for å høre mer om det hele:
Ring, ring ...
- Hallo, det er Helge
- Heisann det er Benny fra Broom som ringer deg.
- Så hyggelig! Tar jeg ikke feil så gjelder det Rollsen jeg skal selge? Svarer en hyggelig stemme i andre enden.
- Jepp - korrekt det. Ser av annonsen din at du sliter med salget?
- Ja, det har vært noe respons, men det har ikke resultert i noe så lang. Nå er prisen satt ned igjen.
Selger med tap
- Til under 80.000 kroner. Det mener jeg er vanvittig billig og mye mindre enn hva jeg selv ga.
- Hatt den lenge eller?
- Tja, det har vel blitt ca. tre år nå. Har ikke hatt den som bruksbil, men som "kose-bil", men allikevel kjørt den jevnlig hver uke. Nydelig bil, skjønner du!
- Det tviler jeg ikke på! Hva tror du grunnen er til at prisene på disse bilene faller som murstein?
- Tja, si det du. Det kanskje frykten for at de er kompliserte og kostbare om noe skulle gå i stykker, svarer han etter en liten tenkepause.
- Denne bilen har en forhistorie i California og dermed fordelen av rattet på riktig side. Britiske biler har jo rattet på høyre side og har ofte en del rust også. Den jeg har er veldig bra i forhold til rust forteller han.
- Ulempen med denne, som de fleste andre eldre bilene fra Amerikas solkyst, er noe solbrent lakk.
- Her er det særlig gullfargen det har gått ut over - så den er ikke helt strøken å se på, men ellers er den både hel, pen og i god stand både utvendig og innvendig forsikrer han.
Venter på bil fra NAV
- Du, ser av annonsen du at du skal gå over til bil fra NAV. Visste ikke at de solgte biler der?
- He he... Nei gitt, de gjør nok ikke det. Men du skjønner at jeg har pådratt meg en alvorlig ryggskade og må derfor har en bil som jeg kan kjøre uten å bruke beina. Så da blir det spesialtilpasset bil derfra, forklarer Helge.
Han legger også til at han vurderte å bygge om nettopp Rollsen, men slo det i fra seg etterhvert.
Rolls Royce Bespoke: Flere og flere vil ha dette
To generasjoner
Rolls-Royce Silver Shadow ble produsert fra 1965 til 1980. Bilen er til dags dato den Rolls-Royce-modellen som har blitt produsert i størst antall. Ca 38.000 biler totalt, inklusive Bentley-varianter.
Silver Shadow ble produsert i to generasjoner, Silver Shadow fra 1965 til 1976, og deretter Silver Shadow II fra 1977 til 1980. Bilen ble formgitt av Rolls-Royce sin sjefsdesigner, John Blatchley.
I forhold til tidligere Rolls-Royce-modeller var Silver Shadow svært avansert for sin tid.
Motoren er en 6,2-liters V8-er på 172 hestekrefter mellom 1965 og 1969, og en 6,75-liters V8-er som bød på rause 189 hestekrefter fra 1970 til 1980. Det er den motoren som er i denne bilen.
Rolls-Royce: Har du denne damen - da er du en heldiggris!
Komfortabel
Bilens mest avanserte detalj var et hydraulisk system, som ble produsert på lisens fra Citroën, det styrte avfjæringen og et tokrets bremsesystem. Dette sørget for at bilen var svært komfortabel.
Som seg hør og bør er det mykt skinn, tykke tepper og edelt trevverk innvendig. Utvendig har den de doble, karakteristiske hovedlampene, og den massive grillen som er kronet med "The flying lady".
Fordums storhet
Det hele oser fortsatt av fordums storhet.
Alt bortsett fra prisen. Den er ikke lengre hva den en gang var. For denne kan bli din for under 80 000 kroner, eller omtrent det samme som du må betale for en små-sliten VW Golf. Valget er ditt...
Les vår test av Rolls Royce her