De har gått med underskudd de 10 siste årene

Men nå er det snart klar for stort comeback fra entusiastmerket.

Klikk for å endre bildetekst
Klikk for å endre bildetekst

Merkevaren er en av de sterkeste i bilverdenen, men hverken salg eller økonomiske resultater har særlig ofte stått i forhold til det hos Alfa Romeo.

De har en historie preget av store svingninger, der selskapet ved flere anledninger har stått helt på kanten av stupet.

Siden 1986 har Alfa  vært en del av Fiat-konsernet, uten at det har vært noen garanti for suksess.

Broom-Benny avduket en helt ny Alfa

Gått med underskudd

I dag er entusiastmerket nede i en skikkelig bølgedal.

Fiat-ledelsen har slitt med å posisjonere Alfa, samtidig som de ikke har klart å ta ut særlige stordriftsfordeler.

Da Fiat-sjefen Sergio Marchionne nylig la fram en plan for alle konsernets merker de kommende årene, bekreftet han at Alfa Romeo har gått med underskudd hvert år de siste ti årene. Og slik kan det naturligvis ikke fortsette.

Hørt om denne? En Alfa som er skikkelig vinterbil

Ny modellserie

Nå er håpet at en skikkelig offensiv med store investeringer skal klare å få Alfa Romeo på rett kjøl.

Ikke mindre enn 40 milliarder kroner skal være øremerket til dette, innen 2018.

De pengene skal gi Alfa en helt ny modellserie, med til sammen åtte modeller, den første skal være klar til neste år.

 Større marginer

I fjor endte Alfa Romeo-produksjonen på bare 74.000 eksemplarer, med det er de et av verdens minste volummerker. 

Nå er planen at dette skal øke til 400.000 biler i 2018 - og passere en halv million i 2019.

Med det skal Alfa bli et betydelig aktør innenfor Fiat-konsernet, særlig fordi det her bør være mulig å ta ut større marginer enn på konsernets mer folkelige merker som Chrysler, Dodge og Fiat.

Billig med 4x4 - sjekk denne

Vanne ut merkevaren

Samtidig mener mange skeptikere at snuoperasjonen er langt enklere på powerpoint enn i virkeligheten.

Alfa Romeo har hatt en negativ utvikling over lang tid. De siste årene har utstrakt bruk av Fiat-teknologi og deler gjort at merkevaren har blitt utvannet. Det er kanskje i hovedsak entusiastene som bryr seg om slike ting - men det er samtidig entusiastene som har gitt Alfa en så sterk posisjon. 

...mens andre forsvinner. Dette merket tapte i konkurransen

 

Amerikansk bil? Nei, nå er den 100 prosent italiensk