Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Offroad-kjøretøyer har alltid hatt en trofast tilhengerskare i Norge. Muligens fordi naturen vår er så skrukkete som den er - eller kanskje fordi veiene er det også. Uansett er det nok av folk som digger disse bilene, og som mer enn gjerne setter dem på prøve uten å frykte verken gjørmehull eller fjellskrenter.

Terrengmoro på lavbudsjett

Mange bruker store penger på eksklusive "klatrebiler". Men med årene har det også dukket opp mange biler med militær fortid - biler av langt enklere standard, som kan plukkes opp for til dels svært beskjedne summer når Forsvaret auksjonerer dem bort etter dimmitering.

Bilen vi skal se på her er selve standardbilen som de fleste av oss har erfaring med fra den gangen vi trakk i grønt, enten på den ene eller den andre måten: For ble vi ikke kjørt til skytebanen eller plukket opp våte og forfrosne etter en øvelse med en slik, opplevde vi kanskje at matrasjonene ble kjørt ut i felten med en slik Volvo.

Også militærbiler inngikk i fyrstelig bruktbilauksjon i Monaco

Volvos gamle feltvogn fantes i mange versjoner, og kunne modifiseres fra oppdrag til oppdrag, omtrent på samme måte som teltdukene kunne kneppes på forskjellige måter.

Holdt Forsvaret i gang

Anvendelighet, enkel oppbygging og slitestyrke var viktigst, så fikk det heller være at komforten og ikke minst bensinforbruket på motorene var så-som-så.

Det skal bli både dypt og ulent før Volvoen gir opp. Vanligvis gir føreren seg lenge før bilen, forsikrer Mathias. Foto: Privat
Det skal bli både dypt og ulent før Volvoen gir opp. Vanligvis gir føreren seg lenge før bilen, forsikrer Mathias. Foto: Privat

I mange, mange år var det disse bilene fra vårt broderfolk i øst som holdt det norske Forsvaret på tå hev, frem til Mercedes Geländewagen overtok stafettpinnen på 1970-tallet. Men svært mange Volvo feltvogner forble i militær tjeneste helt til for noen år siden, og det har dermed vært mulig for fiskere, friluftsfolk og bønder å få kjøpt en slik uvøren offroader til jobb eller hobbybruk helt frem til lagrene begynte å gå tomme for noen få år siden.

Og om de nå begynner å få mange år på nakken, i tillegg til at standarden og komforten som nevnt var av ganske primitiv, militær karaktér allerede den gang, så gjør de fortsatt nytte for seg. De utstråler dessuten noe helt spesielt, som offroad-folket gjerne setter stor pris på, som vi skal se at denne eieren understreker.

Kan trekke alt - unntatt damer...

Med udiskutable terreng-egenskaper kan den sikkert trekke opp adskillig flottere offroadere når sølepyttene blir litt for dype for dem. Så får det heller være at den kanskje ikke akkurat har det som skal til for å trekke damer...

For mye drag på damene? Da er det en Valiant du skal ha...

Eier: Mathias Sørvåg, (20).

Bosted: Reddal, Grimstad.

Litt om meg selv: Jeg har fagbrev som bilmekaniker, og har vært interessert i alt med motor siden jeg var en liten gutt. Jeg har en god samling med ting og tang også: En Ferguson TEA 20, tre tohjulstraktorer, masse deler og utstyr til maskiner og biler, noen mopeder, noen eldre stasjonærmotorer og en båt!

Bilen: Volvo L3314N (Feltvogn), 1964-modell.

Hvor lenge har du hatt den? Jeg kjøpte den i mars 2013, hentet den på fergekaia i Moss og kjørte den hjem til Grimstad.

Standarden og komforten minner ikke akkurat om luksus. Foto: Privat
Standarden og komforten minner ikke akkurat om luksus. Foto: Privat

Hva har du gjort med den? Jeg har fikset litt på bilen, noe som må være normalt da bilen er fra 1964!

Liker best ved bilen: Den er uvanlig og tøff, og kommer utrolig godt frem i skogen! Jeg får også mye oppmerksomhet når jeg tar meg en tur til byen med den.

Liker minst med bilen: Det er ganske stor fare for å velte om man svinger i høy fart!

Beste opplevelse med bilen: Man kommer fram over alt, så lenge man tør å sitte på! Jeg får veldig mange positive tilbakemeldinger fra folk som har minner med slike biler, og fra eldre mennesker.

Harald kjøpte sin første bilforretning for bare 30.000 kroner

Fremtidsplaner for bilen: Skal etter hvert få fikset den helt opp, få tak i kalesje til taket og få shinet opp bilen generelt.

Drømmebil: Hm... vanskelig! Jeg liker generelt gammel Volvo!

Annet: Det har vært to eiere før meg siden bilen ble tatt ut av Forsvarets eie på 1990-tallet en gang. Første eier var en eldre mann. Om noen vet om en bra kalesje til denne bilen så er jeg interessert! Jeg er i førstegangstjeneste i Forsvaret selv nå, så det blir lite tid til feltvogna...

Jeg har også noen kamerater i nærområdet med samme bilinteresse som meg. Vet veldig lite om fortiden til bilen, men kan se at den har stått stille noen år: Kalesjen og trebeslaget rundt bilen har råtnet bort, og jeg har funnet mye skjult rust.

Dama liker forresten ikke bilen, men den skal ikke bort for det!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Russisk versting-firehjulstrekker hjelper mot alt - inklusive terrorister

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Mathias om? Bruk kommentarfeltet under!