Denne skal stjele luksuskunder
Offisielt bilde - her er nye XE.
Jaguar har aldri riktig klart å utfordre de tyske premiummerkene - men snart er det klart for en bil som bør ha gode forutsetninger for å klare nettopp det.
Nye XE skal debutere på bilutstillingen i Paris i oktober. Her skal Jaguar gå rett i strupen på biler som Audi A4 og BMW 3-serie, og i motsetning til tidligere forsøk, later det til at Jaguar har gjort hjemmeleksa på en svært grundig måte denne gangen.
Ikke retro
Jaguar har gitt oss små drypp på designet flere ganger, og nå har de akkurat offentliggjort et helt umaskert bilde av fronten.
Det vi får se her underbygger at dette er en bil med vekt på sporty egenskaper. Det ser både sint og ekslusivt ut, med lave frontlykter som omkranser en stor og gapende svart grill.
Retro-preget som kjennetegnet forgjengeren X-Type er helt borte, her handler det om moderne formspråk.
LES OGSÅ: Luksus som skiller seg ut
Mislykket forsøk
Nettopp X-Type er nok en bil Jaguar er svært opptatt av å distansere seg fra. Den ble til mens Ford eide Jaguar, og blir i ettertid sett på som nesten definisjonen på hvordan man ikke skal lage premiumbil.
Fokuset på å kutte kostnader, gjorde nemlig at Ford baserte den på veldig mye teknikk fra Ford Mondeo. Bilen var ikke nødvendigvis dårlig - men den falt stygt gjennom i forhold til de tyske premiumkonkurrentene og klarte aldri å utfordre dem.
Les om X-Type: Beskyldt for å ikke være ekte vare
Helt nye motorer
XE skal inn under XF i Jaguars modellrekke, og det er grunn til å tro at de to får ganske mye til felles.
Jaguar skal rulle ut en helt ny familie av motorer som skal være klare til denne bilen. Det handler om fire sylindre og mye effekt – samtidig som forbruk og utslipp skal være klasseledende. En helt ny fabrikk i Wolverhampton skal stå for leveransene av disse.
Mange utgaver
I utgangspunktet har bilen bakhjulstrekk, men XE skal også komme med 4x4.
Dessuten er det ventet at Jaguar ikke kommer til å nøye seg med sedan. Planen skal være å gjøre XE til en hel familie biler, med både stasjonsvogn, coupe og cabriolet, etter hvert.
Jaguar har hatt stort fokus på å holde vekten nede, her er det blant annet utstrakt bruk av alumimium.
Først ut er altså sedanen, det er ventet at den går i salg på de første markedene relativt kort tid etter premieren i Paris.
Ekslusiv - men sjekk hva du må betale for millionbilen nå: