Bildet viser tydelig at det har vært en stor utvikling på de
60 årene som har gått siden denne fabrikken begynte å bygge biler
Bildet viser tydelig at det har vært en stor utvikling på de 60 årene som har gått siden denne fabrikken begynte å bygge biler

Nå fyller dette bilmerket 60 år

Ser du hvilket det er snakk om? 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse


De har  holdt på siden 1954, men oppfattes nok fortsatt som litt "ferske" i manges hoder.
Vi snakker om koreanske SsangYong. Et merke med en forholdsvis lang og definitivt brokete historie, med mange omveltninger underveis.

SsangYong Motor er den fjerde største bilprodusenten i Sør-Korea. De ble stiftet som Hadonghwan Motor Company i 1954, og begynte med å bygge jeeper for den amerikanske hæren.

Dette er bilen som startet det hele i 1954
Dette er bilen som startet det hele i 1954

"Tvillingdrager"

Fra 1976 bygde de forskjellige spesialkjøretøyer. I 1977 ble de hetende Dong-A Motor, men ble tatt over av SsangYong Business Group og navnet endte opp som SsangYong Motor.

Navnet, SsangYong, betyr for øvrig «tvillingdrager».

De startet altså med Jeep-kloner for den amerikanske hæren for 60 år siden. Siden har de fulgt den banen. Det er nettopp firehjulstrekkere, SUV-er, men også flerbruksbiler i forskjellige varianter de er kjent for. 

Hvor ble det egentlig av SsangYong?

Firehjulstrekkere og SUV-er er  det Ssangyong er mest kjent for. Rexton solgte
godt i Norge som varebil for noen få år siden.
Firehjulstrekkere og SUV-er er  det Ssangyong er mest kjent for. Rexton solgte godt i Norge som varebil for noen få år siden.

Mye bil for lite penger

Hovedfilosofien til SsangYong har hele tiden vært å tilby kundene "mye for pengene" , både i form av pris, størrelse og utstyrsnivåer.

For å holde prisene nede har selskapet benyttet teknologi fra andre produsenter, spesielt Mercedes-Benz, i dag utvikler og produserer SsangYong sine egne nøkkelkomponenter
Her hjemme er de veldig ofte å se som varebiler på grønne skilter. Modeller som Rexton, Musso, Kyrion og Rodius er de mest kjente - og solgte - her i Norge. Ja, Rexton var faktisk en liten salgssuksess for noen år siden.

Korando var den første bilen til Norge. Den kom midt på
80-rallet og var en billig og kul Jeep-cab.
Korando var den første bilen til Norge. Den kom midt på 80-rallet og var en billig og kul Jeep-cab.

Kom til Norge på 80-tallet

Om vi ikke tar helt feil, kom de første bilene hit midt på 80-tallet. Da som jeepen Korando, som var billig og som solgte brukbart til å være noe helt nytt og fremmed.

Satsingen i Norge har ligget nede i noen år, mye fordi SsangYong har manglet biler som har vært godt tilpasset vårt marked og avgifter. Men her skjer det ting.

Ser vi inn i nær fremtid, vil selskapet lansere en helt ny B-segment-bil, for tiden med kodenavnet X100. Dette er en kompakt og pen SUV og en bil som skulle kunne passe det norske folk godt.

Ganske lekker! X-100 kommer neste år om alt går etter
planen.
Ganske lekker! X-100 kommer neste år om alt går etter planen.

Planer og kapasitet 

Vest-Europa og spesielt Storbritannia er også viktige markeder, mens ytterligere vekst vil komme fra India og Afrika, samt i Mellom-og Sør-Amerika og Øst-Europa.

Det er per dags dato et nettverk av over 1000 utsalgssteder over hele verden og i over 90 land. Fokus på pris og robuste biler, gjør at SsangYong bør ha gode forutsetninger i framvoksende økonomier, der bilsalget er i kraftig økning. 

SsangYong Musso: Ukjent SUV kan være et smart kjøp

Nye eiere

Da finanskrisen rammet Sør-Korea, ble SsangYong hardt rammet. De var også mye usikkerhet på eiersiden, og på fabrikken var det rene opptøyer, med ansatte som streiket og regelrett okkuperte anlegget.

SsangYong ble satt under konkursbeskyttelse, og det så lenge mørkt ut for framtiden. Så kom imidlertid indiske Mahindra inn med både kapital og store planer for framtiden. Slik sett ser det riktig lyst ut for jubilanten.

Les mer om brukte SsangYong her:

 

Laster inn forumet...