Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Når så du en så strøken Sunbeam Avenger - eller i det hele tatt en bil med røtter i det gamle Rootes-konsernet? "Aldri" kan være et aktuelt svar for svært mange... Foto: Privat
Når så du en så strøken Sunbeam Avenger - eller i det hele tatt en bil med røtter i det gamle Rootes-konsernet? "Aldri" kan være et aktuelt svar for svært mange... Foto: Privat

Dette er ekte bil-nostalgi fra 70-tallet

Når så du en så strøken Sunbeam Avenger sist? Trolig aldri...
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

At det finnes svært mye forskjellig - og langt mer forskjellig enn man kanskje skulle tro - ute på norske veier, har vi nevnt før. Og av og til dukker det opp noe som er fryktelig sjeldent, selv om det ikke alltid har vært det.

Bilene fra det britiske Rootes-konsernet er eksempler på det. De solgte en gang i tiden ganske bra i Norge. Men samtidig som tidene ble tøffere for britisk bilbransje generelt, ble det slutt på bilrasjonering og økt kjøpekraft i Norge, og det førte til at det bare var de mest merketro som kjøpte dem utover på 1970-tallet.

Les også: Se hvilke skatter som befinner seg i en Kongsvinger-garasje

Har aldri sett maken i Norge

En av de som gjorde det, kjøpte bilen på disse bildene. Vi har fått en hyggelig mail fra dagens eier, som presenterer seg selv og bilen slik:

«Hei, jeg har en Chrysler Sunbeam Avenger 1,3 L 1977-modell som jeg lurte på om dere ville lage en sakom på nettsiden deres. Grunnen til dette er at den er en så sjelden bil å se på norske veier i dag - jeg vet om et par av disse i firedørs sedanutførelse, men har aldri sett en todørs av disse i Norge før», skriver Kristian Tangen.

Avenger var vanligere helt på førsten av 1970-tallet, og mange husker bilen fra før faceliften, da den hadde L-formede baklys. Foto: Privat
Avenger var vanligere helt på førsten av 1970-tallet, og mange husker bilen fra før faceliften, da den hadde L-formede baklys. Foto: Privat

Og bildene viser at bilen virkelig er fin. Kilometerstanden er da også  lav, den uvanlige todørsbilen har gått bare 109.000 kilometer. Og de har Kristian temmelig god oversikt over:

«Bilen ble kjøpt ny av min bestefar som jobbet som maskinsjef hos Ugland Rederier i mange år, og han passet på bilen som om det skulle ha vært barnet hans. Da han sluttet å kjøre for rundt to år siden, overtok jeg bilen, og har gjort litt med den for å få den helt på topp igjen», forteller Kristian, som åpenbart synes det er veldig spennende å ha overtatt ansvaret for den flotte bilen - som han innrømmer at han ikke vet så mye om:

«Jeg vet egentlig lite om disse bilene, utenom at den er engelsk Rootes, så hadde vært artig om dere kunne funnet litt mer ut om disse bilene. legger ved noen bilder hvis dette er noe dere vil skrive om», skriver han.

Ikke kunnskap man bruker hver dag

Og det gjør vi selvsagt gjerne - selv om kunnskap om britiske biler fra 1970-tallet ikke er det som ligger fremst i minnet hos oss heller, til tross for at undertegnede selv er eier av et gammelt Rootes-produkt som en dag skal gjenoppstå i all sin prakt.

Les også: Onkels gamle Sunbeam Alpine ga luft under luggen...

For det er virkelig ikke hver dag vi har med disse bilene å gjøre, selv om de fantes i betydelig antall på norske veier til godt innpå 1980-tallet. Da de begynte å skrante for alvor, gikk det dog med hastige skritt mot en ny karriere som spiker for de fleste av dem.

Når det gikk generelt litt «nedenom og hjem» med britenes bilproduksjon rundt 1980 og noen år etterpå, så var det i ærlighetens navn ikke ufortjent. Kvaliteten var preget av eldgamle konstruksjoner og deres manglende evne til å stå imot rust, og montering som var mer preget av streiker og dårlig konsentrasjon enn utpreget yrkesstolthet langs samlebåndene.

Overtatt av amerikanske Chrysler

Strukturen på britisk bilproduksjon, med mange små produsenter, hadde helt siden krigen dessuten gjort den ømfintlig for konjunkturskifter, og bidratt til begrensede muligheter til produktutvikling. En ond sirkel, på mange måter.

Les også: Sunbeam Tiger - engelsk klassiker med amerikansk hjerte

Rootes-konsernet, som omfattet en gang så stolte navn som nettopp Sunbeam, Commer, Humber og Hillman - for å nevne noen, slet også med økonomien mens de stadig spyttet ut tradisjonelt bygde biler som dog slet litt med å holde tritt med utviklingen utover 1960-tallet. Skulle man fått med alle hendelser i utviklingen måtte man skrevet en bok, men i korte trekk kom en ny eier stadig sterkere inn, og overtok hele konsernet på slutten av tiåret.

Den reddende engelen var amerikanske Chrysler Corporation, som like før hadde sikret seg franske Simca også. Ford og GM hadde sine høyst oppegående europeiske avdelinger som ga dem ekstra bein å stå på, og slik ønsket Chrysler å ha det også.

Sære barn med mange navn

Dermed forsvant de gamle merkene ett etter ett utover 1970-tallet. De minst lønnsomme gikk først, naturligvis, mens Hillman og Sunbeam var blant de som hang med lengst, før Chrysler-navnet - og senere Talbot - tok over:

DET skjedde nemlig etter at Chryslers europeiske avdeling gikk over ende allerede i 1978, og restene ble solgt til Peugeot - som fra før eide Talbot, og dermed hadde det navnet «ledig».

Les også: Nå kommer Talbot-navnet tilbake igjen - er det ikke gøy?

Nettopp denne Avengeren ble dermed en av de siste som het Chrysler - eller Sunbeam. Vi mener å huske at forgjengeren til denne, som før faceliften hadde L-formede baklys og var en ganske vanlig bil i trafikken på 1970-tallet, også kunne hete Hillman Avenger, og det er nok et moment som gjør denne historikken ganske uoversiktlig - i hvertfall med mindre man skal bruke hele internett på å forklare detaljene.

Firkantede lykter på den siste faceliften av Avenger så forholdsvis moderne ut - og den lignet litt på Simca 1307, som på mange måter ble bilen som tok over stafettpinnen. Foto: Privat
Firkantede lykter på den siste faceliften av Avenger så forholdsvis moderne ut - og den lignet litt på Simca 1307, som på mange måter ble bilen som tok over stafettpinnen. Foto: Privat

Til tross, altså, for en nylig facelift som gjorde den litt aldrende bilen ganske pen å se på, var konstruksjonen under skallet også begynt å gå av moten. Spesielt det faktum at de fleste naturlige konkurrentene på denne tiden begynte å satse gjennomgående på forhjulsdrift kunne nok ha kvalt interessen for den også om det ikke hadde vært for Peugeot-oppkjøpet, og den videre produktutviklingen under Talbot-navnet.

Best egnet for et selvstudium…

Der kjenner vi jo til bilen som på mange måter tok over Avengerens naturlige publikum, nemlig den litt større Talbot Solara - en videreutvikling av bilen som startet som Simca 1307 omtrent samtidig som bilen på disse bildene ble bygget.

Les også: Du kan gjøre kupp på annonsesidene for "annet"...

Om bileieren eller andre fikk noen særlig bedre oversikt etter denne rimelig kjappe gjennomgangen av en lang, omskiftelig og i høy grad uoversiktlig bilhistorie er vi høyst usikre på. Men vi kan i hvertfall varmt anbefale Rootes-klubben i Norge, med medlemmer som besitter enorm detaljkunnskap om produktene i det gamle Rootes-konsernet, og senere Chrysler Europe.

Dette er virkelig norsk hverdagsbil-historie som ikke veldig mange har vært opptatt av å ivareta - til nå. Kristians bil viser at det er mye stas å finne også her, og vi tror interessen for disse vil øke i årene fremover.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Denne Mustangen er unik - og Rootes-konsernet var interessert...

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Kristian om? Bruk kommentarfeltet under!

Siste fra Broom forsiden

Populære klipp fra Broom:

Vis flere