Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Lite har vært sikrere i bilbransjen de siste årene enn at Cadillac med to-tre års mellomrom ville re-forsikre verden om at de nå skal satse på å selge biler også i Europa. Det konstante behovet for å gjenta dette sier alt om i hvilken grad man har lyktes.

Med den første generasjonen CTS for drøyt 10 år siden fikk de endelig en bil som kunne konkurrere i den - også i USA - stadig viktigere E-klasse/5-serie/A6-klassen, og som også slo svært godt an. På hjemmebane.

Nå er 3-seriekonkurrenten ATS også i ferd med å etablere seg, og dermed har de en modellrekke som teoretisk sett også burde klare seg godt i Europa.

Les også: D3 Group gjør Cadillac ATS til en skikkelig råtass

Har bilene, mangler motorene

Men én ting har manglet for å «ta» Europa - en dieselmotor. Og på spørsmål fra europeiske biljournalister har Cadillac-sjefene innrømt flere ganger at «vi vet det jo», og lagt til hemmelighetsfulle «vi kan ikke gjøre alt på én gang».

CTS, som nå er inne på sin tredje generasjon, har helt siden starten vært fintunet med hensyn til kjøreegenskaper på Nürburgring, og konkurrerer først og fremst med BMW 5-serie. Men noen diesel har ikke vært å få - foreløpig.
CTS, som nå er inne på sin tredje generasjon, har helt siden starten vært fintunet med hensyn til kjøreegenskaper på Nürburgring, og konkurrerer først og fremst med BMW 5-serie. Men noen diesel har ikke vært å få - foreløpig.

Nå har de i og for seg hatt god tid til å finne på noe - spesielt tatt i betraktning at det sikkert finnes noe i hyllene hos Opel som de kunne ha benyttet seg av dersom de virkelig ønsket det. Men de har faktisk hatt ting på gang som ikke ble noe av av helt andre årsaker:

Nettstedet Wardsauto melder at en 3-liters turbodiesel var nesten ferdig utviklet av GM-deleide VM Motori, og faktisk var under testing i flere CTSer og SRXer i Europa, da gjeldstyngede GM måtte selge seg ut av italienske VM. De er siden kjøpt opp av Fiat, og turbodieselen som altså skulle vært i Cadillac endte dermed i stedet noe overraskende opp i Chrysler-konsernets Ram 1500 pickup i fjor.

På gang i Escalade - i det minste

Nettstedet Automotive News oppgir Cadillacs brand manager for Escalade, David Schiavone, som kilde når de nå forteller at man «kan komme til» å tilby Escalade med flere alternativer under panseret enn den velkjente 6,2 liters V8en.

Se video: Slik går en Escalade når Hennessey stapper 1.000 hk under panseret

Det skal visstnok være snakk om en V6 bensin med twinturbo, samt - trommehvirvel - nettopp, en V6 turbodiesel! Den skal være utviklet av GM selv, som måtte starte på nytt etter at de måtte kvitte seg med eierskapet i VM Motori.

Stor-SUVen Escalade får trolig beholde V8-motoren som et alternativ, men kan få V6-alternativer også når hovedkonkurrent Lincoln Navigator nå kun blir å få med V6.
Stor-SUVen Escalade får trolig beholde V8-motoren som et alternativ, men kan få V6-alternativer også når hovedkonkurrent Lincoln Navigator nå kun blir å få med V6.

«Kan komme til» er selvsagt det store spørsmålstegnet her, og uttalelsen er sikkert sluppet for å teste litt reaksjoner. Men samtidig mister Escalades største konkurrent i stor-SUV-markedet, Lincoln Navigator, sin V8-motor i 2015, og blir BARE å få med 3,5 liters V6 bensin.

Navigator uten V8 fra 2015

Det gir Cadillac mulighet til å finne på noe uten å tape ansikt, og mindre motoralternativer vil kunne hjelpe dem til å posisjonere seg for de kommende innskjerpingene i avgasskravene i USA. Dermed tipper vi disse planene er ganske konkrete.

Escaladens store popularitet, sammen med V8ens ikke helt ubetydelige bensintørst, har også gjort at de har måttet slite litt i forhold til CAFE-regelverket, som innebærer straffeavgift til staten dersom gjennomsnittlig bensinforbruk på faktisk solgte nybiler overskrider bestemte grenser. Dersom flere velger mindre motor vil dette altså kunne bedre lønnsomheten også på den måten.

Les også: BMW M5 - dette er bilen Cadillac CTS-V gjør alt for å slå

Duket for en versting "Escalade-V"?

Det spekuleres også i at twinturbo V6-bensinmotoren vil bli en skikkelig kraftplugg, som kan gi den store Escaladen like mye krefter som V8en, men med lavere vekt - og at det dermed kan ligge an til en sportslig V-utgave også av Escalade. V-utgavene av de øvrige Cadillacene har jo vært en suksess så langt, spesielt i CTS, og en Escalade-V ville kunne bli en seriøs utfordrer for eksempelvis AMG-modifiserte utgaver av Mercedes GL.

Muligheten for å selge mer Escalade også i utlandet, der avgiftssystemene gjerne er følsomme for stort motorvolum og høy vekt, skal også ha bidratt til planene om V6, både med bensin og diesel.

Den "lille" 3-seriekonkurrenten ATS kompletterer sett med europeiske øyne Cadillacs modelltilbud. Men selv om dørene står vidåpne, satte kun 1.725 europere seg inn i sin egen, nye Cadillac i fjor.
Den "lille" 3-seriekonkurrenten ATS kompletterer sett med europeiske øyne Cadillacs modelltilbud. Men selv om dørene står vidåpne, satte kun 1.725 europere seg inn i sin egen, nye Cadillac i fjor.

Og det som kanskje er det mest spennende med dette sett med europeiske øyne, er det som ikke sies: Store Escalader kan sikkert selges i noe større antall med annen motorisering her - men det som virkelig kan ha muligheter til å øke i salg fra «nesten ingenting» og til «en del», er ATS- og CTS-seriene dersom de også tilbys med dieselmotor under panseret.

Kan gi ATS og CTS nye muligheter

Disse første uttalelsene sier intet om hverken størrelse eller effekt, men det går neppe lenge før vi får vite mer dersom dette ikke mot enhver formodning legges på is. Med diesel-alternativer i ATS og CTS - kanskje til og med i store XTS - vil europeisk motorpresse ha fått et svært viktig svar på flere års stadige etterlysninger.

Les også: Voksent verdifall - det koster å kjøpe ny Cadillac CTS  i Norge...

Det neste som vil være viktig for europeisk salg, er stasjonsvogn-utgaver.

Forrige CTS kom som kjent også som «sport wagon», men den solgte aldri bra i USA - amerikanske familier har langt på vei skrinlagt den tradisjonelle stasjonsvognen etter at minivan-markedet tok av.

Nå har nye CTS vært på markedet en stund uten at det så langt har dukket opp noen versjon med ryggsekk, og oss bekjent er det heller ikke bekreftet at noen slik er på gang hverken av den eller av mindre ATS. Men ATS er lansert som coupé, det er også ventet av CTS, og det har vært snakket om en ATS cabriolet også - ergo kan det være håp om at modellspekteret vil utvides.

Forrige generasjon CTS kom som "Sport Wagon" også - her i V-versjon. Europerne likte den, men kjøpte den ikke - amerikanerne syntes den var litt sær og kul, men kjøpte heller ikke mange. Nå spørs det om nye CTS - og ATS - også kommer med ryggsekk etterhvert.
Forrige generasjon CTS kom som "Sport Wagon" også - her i V-versjon. Europerne likte den, men kjøpte den ikke - amerikanerne syntes den var litt sær og kul, men kjøpte heller ikke mange. Nå spørs det om nye CTS - og ATS - også kommer med ryggsekk etterhvert.

Og så venter vi på stasjonsvognene...

Igjen kan det jo være slik at amerikanerne «vet hva som må til i Europa - men at de ikke kan gjøre alt på én gang». Snart bør de i så fall gjøre det - i fjor stoppet Cadillac-salget i Europa på 1.725 biler, ifølge Wardsauto. Eller omtrent som en litt slækk formiddag på BMW-fabrikken…

Venter du på diesel-Cadillac er det i hvertfall endelig mye som taler for at du har noe å glede deg til - så får vi se hvor mye lenger du må vente for også å få stasjonsvogn-modeller å velge i…

Se video: De laget drifting-bil av en råsjelden Cadillac Eldorado Brougham!