Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Luksusbil-kjøperne i Norge er ikke akkurat som luksusbil-kjøpere mange andre steder i verden. Man skal ikke flashe rikdom her i landet - dermed blir det viktig å maskere en kostbar bil slik at den blir mest mulig lik «alle andre».

Greit nok for de fleste. Men heldigvis finnes det også folk med penger som er individualister nok til å stå imot Janteloven - noe de sannelig må slite for. For utvalget av luksusbiler som skiller seg fra mengden er ikke stort - og verditapet kan være rett og slett grusomt.

En "særing" i Europa

Cadillac er selve standard-luksusbilen på sitt hjemmemarked, men blir betraktet som ganske sært i Europa. Til tross for at man helt siden 1980-tallet gjentatte ganger har «satset» på å selge bilene sine også her.

Les også: Slik gikk det da Cadillac skulle lage en virkelig liten luksusbil...

Vi setter «satset» i anførselstegn - for satsingen har ikke alltid vært basert på forståelse for hva europeere egentlig vil ha (diesel og stasjonsvogn er to stikkord her), og organiseringen av satsingen på denne siden av Atlanterhavet har vært tilsynelatende både rotete og halvhjertet.

Tidligere var Seville-familien ganske særpreget designmessig, men med denne generasjonen fikk den også Cadillacs "Art and Science"-designuttrykk.
Tidligere var Seville-familien ganske særpreget designmessig, men med denne generasjonen fikk den også Cadillacs "Art and Science"-designuttrykk.

Dermed har det blitt solgt lite Cadillac i Europa - og enda mindre i Norge, til tross for at bilene med årene har blitt mer og mer konkurransedyktige i seg selv.

Godt tilpasset norske forhold

En av modellene som burde hatt en grei sjanse ser du på disse bildene. En STS av det som ble siste generasjon av den modellen, da den ble tatt av markedet så sent som i 2012.

Dette er en luksusbil som det finnes svært få eksemplarer av i Norge - men akkurat dette eksemplaret kan bli ditt. Riktignok er den snart 10 år gammel, men takket være Cadillacs skarplinjede «Art and Science» designspråk bærer den alderen med verdighet. Med bare 62.000 kilometer på klokka er det også stor sjanse for at den føles ganske ny å kjøre.

Les også: Lincoln har valgt en annen spennende designfilosofi for sine nye biler

Og prisen? Ja, den illustrerer at det koster å kjøpe ny og uvanlig luksusbil i Europa. For denne er til salgs for noen kroner under halvmillionen, altså som en ny, ikke altfor fin familiebil. Vi tipper denne er importert nå - men likevel: Nyprisen i Norge ville trolig ligget et sted mellom det dobbelte og det tredobbelte…

Cadillac var tidlig ute med store fargeskjermer der en snurrende animasjon av merkelogoen og teksten "Welcome to Cadillac" tok imot deg. Det er selvsagt også på plass i STS.
Cadillac var tidlig ute med store fargeskjermer der en snurrende animasjon av merkelogoen og teksten "Welcome to Cadillac" tok imot deg. Det er selvsagt også på plass i STS.

Top of the line

Her snakker vi nemlig om toppmodellen, som blant annet har firehjulstrekk. Det kunne for første gang i Cadillacs historie leveres på en sedan akkurat på denne modellen, som kom nettopp i 2005. Den har også Cadillacs 4,6 liters Northstar-V8 på 320 hester, og det virker ikke som at første eier har latt så veldig mange optionkoder stå u-kryssede da han bestilte den.

STS var Cadillacs dyreste sedan, og historisk sett videreføringen av Seville, som kom i 1976. Den ble i sin tid lansert som en kompakt og ultra-luksuriøs bil som skulle ta opp konkurransen mot Mercedes S-klasse og BMW 7-serie, og ble dermed både minst og dyrest i Cadillac-familien - noe mange amerikanere oppfattet som et merkelig misforhold.

Les også: Seville Elegante - kompakt, sjelden og veldig, veldig brun...

Men den ble også svært kjøreglad, og ga kanskje dermed den første spiren til den satsing på «europeiske» kjøreegenskaper som Cadillac har rendyrket de siste 10-15 årene. Seville fikk forhjulsdrift og et meget spesielt utseende i 1980, et nytt og svært annerledes utseende signert Pininfarina i 1992, før den altså ble mer lik de andre Cadillacene - og returnerte til bakhjulsdrift i 2005.

Cadillac tok i bruk bransjens bredeste høytmonterte bremselys på den Pininfarina-designede Sevillen i 1992. Det er nesten like bredt fremdeles, og har nå fått selskap av baklys med diode-teknologi.
Cadillac tok i bruk bransjens bredeste høytmonterte bremselys på den Pininfarina-designede Sevillen i 1992. Det er nesten like bredt fremdeles, og har nå fått selskap av baklys med diode-teknologi.

Leken og kjøreglad

Da hadde en enda mer kompakt E-klasse- og 5-serie-utfordrer kommet på markedet, nemlig CTS, og STS ble dermed med ca 5 meters lengde å anse som mellomstor - litt mindre enn digre DTS, men fremdeles dyrest. Krysset du av for firehjulstrekk, V8-motor, versting-stereo fra Bose, heads up display og diverse annet stæsj, ble dette en svært kostbar bil - også i USA.

STS ser ikke så sportslig ut som kanskje en Mercedes S-klasse med AMG-pakke vil gjøre, men her lurer det et lekende hjerte under de glatte flatene. For i 1992 ble Seville delt i to forskjellige modeller, Seville Luxury Sedan (SLS) for de bedagelig anlagte og Seville Touring Sedan (STS) for de som ville at det skulle gå litt unna. Og det var altså sistnevnte som sto igjen til slutt.

Les også: S-klasse W221 - denne Mercedesen valgte de fleste europeere i stedet

Alle STS har GMs berømte Magnetic Ride Control, det elektroniske støtdempersystemet som også finnes i Corvette, og som også er solgt til flere bilfabrikanter - blant dem Ferrari. Med rundt 1.800 kilos vekt, avhengig av utstyr, er den også lettere enn man kanskje skulle tro om en så stor bil, og firehjulstrekket burde gjøre det til en godt egnet bil for norske forhold.

Med nesten fem meters lengde er det god plass i bilen, selv om DTS var enda større. Utstyrsnivået bærer imidlertid preg av at STS var Cadillacs dyreste sedan i 2005.
Med nesten fem meters lengde er det god plass i bilen, selv om DTS var enda større. Utstyrsnivået bærer imidlertid preg av at STS var Cadillacs dyreste sedan i 2005.

Mens vi venter på diesel...

Så kunne man selvsagt ønsket seg en dieselmotor, men det drøyer som vi vet fremdeles med det fra Cadillac - hele ti år senere. Men i dag er familien litt justert - STS og store DTS er i dag erstattet av nye, store XTS, og CTS har vokst litt etter at den fikk enda en lillebror - ATS.

Igjen forsikrer Cadillac at de satser på Europa - nå med et modellutvalg som er bedre tilpasset enn noensinne. Mens du venter på at dieselen skal komme, er det sikkert ikke feil å kose seg med klassisk V8-lyd heller, når du får så mye kjøreglede på kjøpet - for prisen av en ny Passat…

Les også: ATS Coupé - med denne byr Cadillac opp BMW 4-serie til kamp