Foreløpig er Kristoffers Volvo ganske original. Men han liker å fikse på den, og ser ikke bort fra at det kan bli litt mer "stæsj" med tiden... Foto: Privat
Foreløpig er Kristoffers Volvo ganske original. Men han liker å fikse på den, og ser ikke bort fra at det kan bli litt mer "stæsj" med tiden... Foto: Privat

Nå begynner dette å bli en liten klassiker

Bilen som for alvor moderniserte Volvo.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse
Laster inn forumet...

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Når det er snakk om unge bileiere med Volvo i garasjen, er det gjerne de siste bakhjulsdrevne modellene det gjelder. En biltype som lenge var en favoritt i Norge, og som fremdeles er det - så til de grader at prisene på fine eksemplarer stiger, og det lukter av en «blivende klassiker».

Ikke som alle andre

Men noen tenker annerledes, også. På samme måte som Volvo gjorde det da de utviklet 850-modellen rundt 1990 - bilen som skulle bli videreutviklet til S- og V70 - selve stamfaren for alle Volvoer av moderne type.

Se video: Dette stuntet gjør det vondt bare å se på...

For de tenkte helt nytt den gangen, og brøt langt sterkere med tidligere tradisjoner enn publikum kanskje skjønte helt med en gang. For 850 var på vanlig Volvo-vis temmelig firkantet, og det var lagt til rette for at det faste publikummet skulle føle seg hjemme fra første stund.

Likevel ville man vise hva forhjulstrekket, litt sportslig oppsett, og femsylindrede motorer gikk for. Og man gikk rett i strupen på merket som mer enn noe annet var en eksponent for disse karaktertrekkene - nemlig Audi.

Tok kampen opp med Audi

Undertegnede kjørte femsylindret Audi 100 den gangen - og ble invitert til lansering av nye Volvo 850 som virkelig ble lovet å ville falle i smak…

Det gjorde den også for svært mange nordmenn, og selv om fin Volvo som vanlig ble ganske dyr i Norge så ble det etterhvert mange av dem i trafikken. Bortsett fra litt bremseslitasje og annet småtteri hørte man heller ikke mange skrekkhistorier om disse bilene - annet enn at de fremdeles var relativt glade i bensin.

Disse bilene er ikke blitt like ettertraktet som de bakhjulsdrevne blant Volvo-entusiaster foreløpig. Men de rommer mye kjøreglede. Foto: Privat
Disse bilene er ikke blitt like ettertraktet som de bakhjulsdrevne blant Volvo-entusiaster foreløpig. Men de rommer mye kjøreglede. Foto: Privat

Les også: Josteins S70 får ikke smake hverken snø eller salt

Akkurat det har aldri fått nordmenn til å la være å kjøpe Volvo, selv om det gjerne brukes som et godt argument mot mange andre bilmerker. Og da bilen på disse bildene, den faceliftede S70en, kom på markedet til 1997, lå alt til rette for en fortsatt salgssuksess.

I dag er disse bilene blitt svært overkommelige i pris, og det finnes fortsatt fine eksemplarer der ute. Mange av dem går under radaren for de som er på Volvo-jakt - for mens bakhjulsdrevne modeller er ettertraktet, er det mange som ikke helt vet hvor fine disse første forhjulsdrevne store Volvoene er å kjøre.

Kompakt og kjøreglad

Skjønt store - 850 var til å begynne med en anelse mer kompakt enn Audi 100, og noen andre biler den ble sammenlignet med - Volvo hadde jo fremdeles 700-serien som størrelsesmessig tilsvarte Audi 100, Scorpio og Omega. Den vokste etterhvert da de bakhjulsdrevne modellene forsvant, men bilen på disse bildene er egentlig kjøremessig enklest å sammenligne med en sen Audi 80 med femsylindret motor.

Litt nettere, og kanskje anelsen mer sportslig enn man skulle tro, altså. Og en liten og velbevart hemmelighet blant de som ønsker en utpreget velkjørende bil i dette formatet med hyggelig 5-sylindret «snerr» - og som ikke synes det gjør noe at drivhjulene sitter foran.

Les også: Så mye smuglervarer fikk han plass til i den gamle Volvoen

Eier: Kristoffer Solli, (26).

Bosted: Stange i Hedmark.

Litt om meg selv: Liker biler og bilturer, så det passer bra at jeg har en god bil :) Jobber på terminal og kjører litt lastebil om dagen.

Bilen: Volvo S70 2 liter turbo.

Hvor lenge har du eid den? I snart 1 måned.

Hva har du gjort med den? Ikke mye foreløpig, men har skiftet til XC-grill, LED-pærer innvendig og pipercross luftfilter, og fått polert den.

Med automatgir, fullskinninteriør og tredetaljer originalt var dette en påkostet bil da den var ny. Foto: Privat
Med automatgir, fullskinninteriør og tredetaljer originalt var dette en påkostet bil da den var ny. Foto: Privat

Godlyd og komfort

Liker best med bilen: God å kjøre, god komfort og gromlyd.

Liker minst med bilen: Er ikke noe jeg misliker ved bilen som jeg kommer på.

Beste opplevelse med bilen: Har ikke hatt den så lenge, så har ikke fått så mange opplevelser med bilen. Men fått masse skryt… :-)

Fremtidsplaner for bilen: Har lyst til å skaffe nye, finere lykter fremme, sette på kurvelys, få fikset den ene lille rustflekken og et par riper, og sette på spoiler. Får se, kanskje det blir noe mer stash.

Drømmebil: Jeg har alltid vært begeistrert for Volvo og Subaru.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: T-5R - bilen som fikk Volvo skikkelig på banen, bokstavelig talt

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Kristoffer om? Bruk kommentarfeltet under!