Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oppmerksomheten i forkant var enorm, og selve lanseringen ble også møtt med stor interesse. Chevrolet Volt og søstermodellen Opel Ampera var teknisk avanserte biler som for alvor skulle vise at General Motors (GM) fulgte med i timen - og hadde miljøteknologi tilpasset stadig tøffere krav.

Volt/Ampera er en ladbar hybrid, med bensinmotor som trår til og lader batteriene når det trengs. 

Her kan du kjøre nesten gratis til jobben

Rent pengesluk

Opel Ampera ble da også Årets Bil i Europa 2012 - alt lå til rette for at dette skulle bli en suksess.

Men slik har det overhodet ikke gått. Det første salgsåret endte Ampera på 5200 eksemplarer, så bråbremset det ned til 3200 biler i fjor, og i år skal fallet ha vært enda større.

Da snakker vi altså salg på hele det europeiske markedet. Og med slike salgstall er det klart at modellen i praksis er et rent pengesluk for både produsent og importører.

Diskusjon: Hvorfor er det ingen som kjøper Ampera?

I skyggen i Norge

Nå meldes det fra flere velinformerte hold at GM planlegger å trekke Ampera fra det europeiske markedet når det er klart for en oppdatering av Volt til neste år. I praksis altså at Ampera ikke får denne oppdateringen, men i stedet stille og rolig fases ut.

Opel sier nå at de skal erstatte Ampera, etter alt å dømme med en mindre og rimeligere elbil. 

Heller ikke i elbil-landet Norge har Ampera vært noen sukess, tvert imot. Der folk nærmest har stått i kø for å kjøpe elbiler, har Ampera havnet fullstendig i skyggen.

Sluttsolgt

Mye av dette skyldes naturligvis at den er kategorisert som hybridbil, og dermed ikke får nyte godt av alle elbil-fordelene. Dessuten var Ampera en relativt kostbar bil da den ble lansert - og Opel har heller ikke hatt det beste grepet om norske bilkjøpere de siste årene.

I fjor satte den norske importøren ned prisen fra 410.000 til 349.900 kroner, nærmest over natten. 

Men det hjalp fint lite. Ampera var tydeligvis i praksis sluttsolgt som nybil allerede.

Mye bil for pengene

På bruktmarkedet er det i dag ikke mer enn 14 biler å velge mellom. Den rimeligste blir din for 279.900 kroner, da snakker vi en 2012-modell med bare 19.000 kilometer på telleverket. Denne selges fra merkeforhandler.  

Da begynner Ampera virkelig å bli mye bil for pengene. I praksis kan du kjøre den hel-elektrisk mellom 40 og 80 kilometer. I praksis vil den da fungere som elbil på de aller fleste daglige oppgaver, samtidig som man i motsetning til på elbilene ikke trenger å bekymre seg for at den går tom for strøm på lengre turer.

Unik versting til salgs for halv pris

LES OGSÅ: Noen ganger er det ikke smart med pen dame 

Futuristisk interiør. Ampera er ikke som biler flest innvendig heller.
Futuristisk interiør. Ampera er ikke som biler flest innvendig heller.