Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den klassiske og velkjente VW Bobla har for lengst blitt et bil-ikon. Allerede i 1974 ble den ansett som håpløst gammeldags og erstattet av VW Golf, selv om den forsatt hang med noen år til.

Men vi har liksom aldri helt klart å bli kvitt den pukkelryggede bilen med den særegne motorlyden og aner helt tilbake til 1930-tallet.

Det er vel slik det er med en klassiker og entusiastbil.

Er dette verdens tøffeste Folkevogn? 

VW Boble elbil

En som er skikkelig boble-entusiast er David Bernardo fra San Diego i USA. Han vil nå forsøke å livnære seg av å selge VW Bobler - som elbil!

Det begynte med at han konverterte sin egen 1963-modell til elbil. Responsen og mediainteressen har vært helt enorm. Så da startet han like godt selskapet Zelectris Motors som skal bygge om flere gamle el-Bobler for salg.

Bestillingene har allerede begynt å tikke inn...

ZelectricBug, som modellen kalles, er faktisk 450 kilo lettere enn Nissan Leaf og den her noe som ikke Nissan Leaf eller Tesla har. Nemlig reservehjul.

Lav vekt

Grunnen til at den er så lett er jo at den mangler mye moderne og tungt utstyr, slik som for eksempel elektriske vindusheiser, klimaanlegg og ikke minst airbager.
Den har i det hele tatt veldig få komponenter som kan gå i stykker - og det er et av salgsargumentene.

Med fulladet batteri skal du kunne kjøre rundt 160 kilometer under gunstige forhold. Toppfarten på ZelectricBug er ca. 145 km/t.

LiFePO4 batteriene gir til sammen 24 KWh (omtrent det samme som Nissan Leaf) og er dels plassert bak baksetet og foran der hvor bensintanken tidligere var montert.

Vår test av VW e-Golf finner du her

Dobbel effekt - og vel så det...

Den samlede effekten skal være rundt 80 hk - altså mer enn det dobbelte av hva denne VW Bobla hadde da den var ny i 1963.

VW Boble motor anno 2014.
VW Boble motor anno 2014.

I motsetning til andre elektriske biler har Bobla manuell girkasse, men man bruker etter det vi forstår kun andre- og tredjegir.

Den er også utstyrt med et system for regenerering av bremseenergien. De første bilene har trommelbremser, mens de nyere vil få mer moderne skivebremser på grunn av den høye effekten.

Som en sterk kontrast til bilens ytre er innsiden ganske så høyteknologisk. Det er ingen store eller konstruksjonsmessige forandringer og om man en dag skulle ville bygge den tilbake til originalstad med smattende bensinmotor, så skal dette være fullt mulig.

Velbygget

ZelectricBug har fått mye skryt for å være veldig profesjonelt og pent bygget. Konverteringen ser skikkelig gjennomført ut og ikke som noe noen har fikset i vedboden en mørk kveld i dårlig lampelys.

Vi kan ikke skjønne annet at dette må være den perfekte bilen for alle eks-hippier som synes det sitter litt langt inne å kjøpe enten e-Golf, Tesla, eller Nissan Leaf...

Sjekk vår kjøpeguide til VW Boble her: 

Laster inn forumet...