Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke mange bilmodeller som gir mer bil for pengene enn Skoda Fabia.

I to generasjoner har Fabia vært prisgunstig fornuft på fire hjul - der særlig den lille stasjonsvognutgaven har vært et godt alternativ for de som trenger brukbar plass uten å ta knekken på familieøkonomien.

Design og "må ha"-faktor har kommet i andre rekke - men det kan det bli en liten endring på nå.

Skarpe linjer

Skoda har nemlig sendt ut en offisiell designskisse på det som skal bli tredje generasjon Fabia, og her er det tydelig mer fokus på linjeføringen.

VWs tjekkiske underavdeling er i ferd med å vri fokuset over mot et mer rendyrket design enn tidligere. De skarpe linjene kjenner vi blant annet igjen fra siste generasjon av storebror Octavia.

Stor stasjonsvogn ble helt ny - og billigere

Under fire meter

Fabia får også kortere overheng foran og bak, samtidig som den blir tre centimeter lavere enn dagens modell. 

Det sammen med at bredden har økt hele ni centimeter, gjør sitt til at bilen ser vesentlig mer sportslig ut enn forgjengeren. Lengden skal være omtrent uforandret, på rett i underkant at fire meter. Dermed plasserer den seg midt i Polo/Fiesta/Corsa-klassen.

Holde vekten nede 

Fabia har alltid vært en prisgunstig bil, og det er det all grunn til å forvente at også den nye blir. Her ligger det nemlig an til en kombinasjon som er svært positiv for beregningen av norske avgifter: Lave utslipp og lav vekt.

På motorsiden er det blant annet klart for en 1,4-liters diesel med et Co2-utslipp så lavt som 82 gram/km.

Skoda-ingeniørene skal ha jobbet hardt for å holde vekten nede, det har blant annet resultert i at minst en utgave av nye Fabia skal veie under 1000 kilo. 

Her er familiebilen som lurer deg trill rundt

Debuterer i høst 

Samtidig har man naturligvis jobbet for best mulig plassutnyttelse. Kombiutgaven skal ha et bagasjerom på 330 liter, det er svært bra til å være denne klassen - i praksis snuser Fabia da på biler i klassen over.

Standardutgavene vil helt sikkert gi et ganske nøkternt inntrykk. Men utvalget av ekstrautstyr blir omfattende, slik at man kan langt på vei kan skreddersy bilen etter eget ønske.

Den offisielle premieren for nye Fabia skjer på bilutstillingen i Paris i høst, så kommer den i salg i de første markedene tidlig i 2015.

Her snakker vi super-sjelden stasjonsvogn

Dette er stasjonsvognutgaven av dagens Skoda Fabia - et av de mest fornuftige bilkjøpene du kan gjøre.
Dette er stasjonsvognutgaven av dagens Skoda Fabia - et av de mest fornuftige bilkjøpene du kan gjøre.

 LES OGSÅ: Når du skal ha størst mulig stasjonsvogn for pengene ...

Laster inn forumet...