Mercedes S500 L hadde nypris på rundt 1,5 millioner kroner tilbake i år 2000. Nå koster den ikke mer enn en godt brukt Volkswagen Golf.
Mercedes S500 L hadde nypris på rundt 1,5 millioner kroner tilbake i år 2000. Nå koster den ikke mer enn en godt brukt Volkswagen Golf.

Ekstrem luksusbil - til under 100.000 kroner

Dette var bilen for direktører med virkelig tykk lommebok.
annonse
Laster inn forumet...

Mercedes S500 i lang utgave er en bil som oser direktør lang vei. De som kjøpte denne tilbake i år 2000 hadde nok enten en svært solid bankkonto - eller en arbeidsgiver som ikke akkurat så smålig på det når firmabil skulle anskaffes

Med prislapp på rundt 1,5 millioner (for 14 år siden!), snakker vi bil som var forbeholdt svært få. Men etter hvert som årene går, blir som kjent også luksusbiler oppnåelig for langt flere. Og akkurat nå ligger det en S500 - nettopp i lang utgave - til salgs i bruktmarkedet for en brøkdel av nypris.

Vanskelig utfordring? - Kan du anbefale direktørbil til 100.000,-?

Mye bil for pengene 

Ja, etter 14 år (og ikke mer enn moderate 175.000 kilometer), kan denne luksussleden bli din for under 100.000 kroner.

96.535 kroner er prisantydning på bilen som står til salgs i Tvedestrand. Da kan vi i alle fall fastslå at du får mye bil for pengene - både når det gjelder vekt og kvadratmeter.

Den er unik - og hadde tapt seg en million

5-liters V8

Her snakker vi nærmere to tonn limousin, med det ypperste Mercedes kunne oppvise av luksus på denne tiden.

Under panseret: En 5-liters V8 med solide prestasjoner, og like solid bensintørst. Lavt forbruk og utslipp sto nok ikke høyest på prioriteringslista på den tiden. Det var nok heller ikke noe som bekymret kjøperne nevneverdig.

Men når du trykker gassen i bånn, og de drøye 300 bensinhestene tar tak og smeller kreftene ut gjennom bakhjulene (her er det ikke noe 4x4, nei), er underholdningsfaktoren høy. Ikke minst gjelder det på vinterføre!

Her er den - Norges lengste status-sedan:

Egen sjåfør

Innvendig er det høy grad av komfort, med mye snasent utstyr, mykt skinn og et hav av bakseteplass. En del av eierne holdt seg også med egen sjåfør, da er det naturligvis viktig å ha armslag i baksetet.

Selve interiørdesignet har tålt tidens tann ganske bra, selv om alderen skinner gjennom her og der.

Skjermen i midtkonsollen var state of the art tilbake i 2000, nå ser den unektelig gammeldags og litt puslete ut. 

Slik så det ut da Mercedes laget lukskusbil tilbake i 2000. Her var det fokus på høy komfort og eksklusive materialer.
Slik så det ut da Mercedes laget lukskusbil tilbake i 2000. Her var det fokus på høy komfort og eksklusive materialer.

Klikk her for å se hele annonsen på bilen:

Kassettspiller

Ifølge annonsen er den originale telefonen fortsatt på plass (den begynner å bli gammel!). Av annen underholdning kan du kose deg med både CD, kassett (!) og TV, vi skulle like å vite om sistnevnte fortsatt virker.

Nivåregulering er naturligvis også på plass, sammen med parkeringssensorer både foran og bak og xenonlys.

Bli stående på gårdsplassen ...

Det utvendige designet har også holdt seg bra, med runde og myke linjer.

Slik sett er dette en ganske diskret luksusbil, men bare størrelsen i seg selv avslører at dette langt fra er noen hverdagslige greier.

Naboen vil nok garantert tro at du har brukt langt mer enn i underkant av 100.000 kroner hvis denne plutselig står på gårdsplassen din. Men her må du naturligvis også være klar over at det fort kan komme til å koste bra med penger, hvis den ikke skal bli stående permanent på gårdsplassen ...

Denne S-klassen var ikke verdens mest feilfrie bil i utgangspunktet, og etter 14 år og 175.000 kilometer kan det aller meste skje - og det kan også bli svært kostbart. Men direktørfølelse - det får du til fulle! 

LES OGSÅ: Broom testet "verdens beste bil"