Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

For tredje året på rad har  Automotive Interiors Expo nylig blitt avviklet i Stuttgart, Tyskland.

Som du sikkert forstår av navnet er det på denne messen bilinteriør som er i fokus.

Bildesign er med andre ord mye mer enn hvordan det ytre ser ut. Det indre ser også ut til å bli både viktigere og viktigere. Ikke helt uten grunn. Det er jo der vi oppholder oss under ferden, og det er det vi ser og bruker når vi forflytter oss.

Denne vil du få bruk for

Ikke bare plass

Plassen er jo én ting - og selvfølgelig et viktig parameter. En annen ting er ergonomi. Hvordan man sitter, og hvordan det hele er organisert på et forholdsvis lite volum. Smarte, innovative løsninger og hvordan bilen betjenes og overvåkes er også viktige parametere.

Så kombinasjonen hvordan ting ser ut, hvordan det føles og ikke minst hvor godt det hele fungerer i praksis er viktig.

Kompakt men allikevel romslig i BMW i3
Kompakt men allikevel romslig i BMW i3

Miljø

Et siste viktig moment i disse miljøtider er selvfølgelig nettopp miljøaspektet. Det innebærer alt fra hvor miljøvennlig produksjonen er, vekt - som stadig er et tilbakevendende tema i bil, om materialene som benyttes er organiske eller ikke - og hvor mye som kan gjenvinnes.

I år var det den nye, elektriske BMW i3 som stakk av gårde med den gjeve prisen.
Dette var også bilen mange mente skulle stikke av med et enda gjevere trofé, nemlig årets bil, men der ble de slått på oppløpet...

Les vår kommentar til den kåringen her:

Suveren adkomst

BVMW i3 er en kompakt elektrisk bil, som også finnes som hybrid - men ikke i Norge. En ting er at interiøret ser både spesielt og moderne ut. En annen ting er den spesielle dørløsingen, hvor bakdørene går "feil vei". Det gir suveren adkomst.

Spesiell dørløsning gir suverent god adkomst  til et moderne og miljøvennlig interiør
Spesiell dørløsning gir suverent god adkomst  til et moderne og miljøvennlig interiør

Gulvet er flatt, og gjør det enkelt å flytte seg fra en side til en annen inne i bilen. Det er også mulig foran, da konsollen mellom setene ikke henger sammen med dashbordet.

Dette sier juryen: 

For å redusere vekt har BMW benyttet mye karbonfiber og de har også bruk mye organisk materiale. 25 prosent av plasten som vanligvis brukes i bilinteriør har her blitt erstattet med resirkulerte materialer, uten at det går ut over stil, kvalitetsfølelse eller funksjon, mener juryen bak prisen.

Andre nominerte biler i år var Nissan Qashqai, Citroen C4 Cactus, Audi TT og Mercedes C-Klasse.

Les vår test av BMW i3 her: