Concept XC Coupe er Volvos lille forsmak på noe av det vi kan vente oss i nye XC90. Og her blir det blant annet svært mye sikkerhetsteknologi.
Concept XC Coupe er Volvos lille forsmak på noe av det vi kan vente oss i nye XC90. Og her blir det blant annet svært mye sikkerhetsteknologi.

Volvoen skal advare deg - før du blir påkjørt

Ruller ut en rekke nye sikkerhetssystemer i sin nye SUV.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse
Laster inn forumet...

Volvo er nå helt i sluttspurten før lanseringen av det som kommer til å bli en svært viktig modell for merket: Vi snakker om andre generasjon XC90. Volvos store SUV som endelig blir erstattet etter 12 år på markedet.

Volvo har med andre ord hatt god tid på å planlegge denne modellen, og her er nok ikke veldig mye overlatt til tilfeldigheten. XC90 skal inn i en tøff klasse der kjøperne kan tillate seg å være kravstore.

Dette mener en av de første journalistene som har kjørt nye XC90

En av de sikreste

Så langt har vi fått flere smakebiter av interiøret, Volvo har også sluppet en hel del teknisk informasjon rundt bilen.

Ikke overraskende blir sikkerhet svært viktig på denne modellen. Volvo har her en nesten unik standing i bilbransjen på dette området, etter at de var svært tidlig ute med å prioritere å bygge mest mulig sikre biler.

Den posisjonen jobber de hardt med å ta vare på, og har allerede lovet at nye XC90 skal bli en av de aller sikreste nybilene du kan kjøpe.

Kjøpe i Norge eller Sverige? Prisforskjellen er enorm!

Her vil man kunne styre mange av sikkerhetssystemene i nye XC90, fra den store skjemen i midtkonsollen.
Her vil man kunne styre mange av sikkerhetssystemene i nye XC90, fra den store skjemen i midtkonsollen.

Nærmer seg bakfra

Selve konstruksjonen av bilen er naturligvis viktig her, men Volvo kommer også med en rekke sikkerhetsssystemer som skal bidra til å oppfylle visjonen om at ingen skal dø i en Volvo innen 2020.

Blant disse er et radarbasert system som skal virke i kryss og ved nedbremsing. Hvis en bil nærmer seg bakfra i en fart som tilsier at det kan bli en kollisjon, blir fører og passasjerer i Volvoen advart ved at setebeltene strammer seg, for å forberede sammenstøtet. Nytviklede seter med whiplash-beskyttelse og deformasjonssoner skal også beskytte passasjerene.

Det blir også aktivert lys, for å varsle sjåføren bak. Dette systemet skal også hindre at man svinger inn foran en møtende bil.

Følger med?

Volvo har også utviklet en filskift-varsling som gjør styringen tyngre, hvis man vingler mellom kjørebanene. Et såkalt fører-overvåkningssystem skal registrere om føreren er tilstrekkelig oppmerksom, hvis ikke blir man advart og får tips om nærmeste sted å stoppe.

I tillegg til dette kommer blant annet et anti-velte-system, dette fordeler krefter og bremser hjul for å unngå at bilen kan rulle over under ekstreme forhold. 

Lillebror XC60 begynner nå å bli oppnåelig for mange

Mye skal være standard

Volvo lover at svært mye av dette utstyret skal være standard, helt fra basisutgavene av XC90.

Samtidig blir det helt sikkert mulig å skreddersy bilen ytterligere, med en rekke forskjellige tilvalg. 

XC90 skal debutere offisielt på bilutstillingen i Paris i høst, men det er mulig vi får se offisielle bilder av den allerede i august.

Og snipp, snapp, snute - så var det slutt for XC90

Slik ser det ut inne i nye XC90. Volvo benytter  anledningen til å vise fram sitt nye dashborddesign, der en stor skjerm dominerer midtkonsollen.
Slik ser det ut inne i nye XC90. Volvo benytter  anledningen til å vise fram sitt nye dashborddesign, der en stor skjerm dominerer midtkonsollen.

 Får kjempekrefter - her kan du lese mer om motorutvalget på nye XC90