Samlebåndet på Tesla-fabrikken har produsert stadig flere biler utover i 2014, men akkurat nå står det helt stille. Foto: Scanpix.
Samlebåndet på Tesla-fabrikken har produsert stadig flere biler utover i 2014, men akkurat nå står det helt stille. Foto: Scanpix.

Tesla stanser fabrikken - gjør klart for SUV

Nærmer seg en ny stor milepæl for elbil-sensasjonen.

annonse
Laster inn forumet...

De er store i Norge - men på verdensbasis er Tesla fortsatt en bitte liten bilprodusent. I overkant av 700 eksemplarer av Model S har rullet ut av fabrikken i Freemont, California hver uke i det siste.

Nå er det imidlertid bråstopp - for en stund. Tesla har nemlig gått til det ganske dramatiske skrittet å stanse produksjonen helt. Ikke fordi etterspørselen har bremset, tvert imot. Nei, dette gjør de for å øke produksjonstakten ytterligere og ikke minst gjøre klart for produksjonen av den kommende SUV-en Model X.

- Julegave fra norske politikere - les om vår første tur med Model S

Skal gå fort

For å drive mest mulig effektivt, skal nemlig Model S og Model X produseres side-om-side, på samme samlebånd.

Det krever en hel del tekniske tilpasninger. Nytt utstyr må på plass, og samlebåndet må modifiseres til den nye virkeligheten. Men i kjent Tesla-stil skal det gå fort. Målet er at produksjonen skal i gang igjen 4. august.

Øke 56 prosent

Tesla nærmer seg nå produksjonsstart på den nye SUV-en Model X.
Tesla nærmer seg nå produksjonsstart på den nye SUV-en Model X.

Selve produksjonsstansen og investeringene som nå gjøres i fabrikken, skal ifølge en talsmann for Tesla koste selskapet rundt 600 millioner kroner, det er den største investeringen de har gjort i fabrikken siden den ble åpnet.

Da skal også den ukentlige produksjonskapasiteten være økt med 25 prosent.

Tesla-sjef Elon Musk har tidligere uttalt at målsetningen er å levere ut minst 35.000 eksemplarer av Model S i år, det er i så fall en økning på over 56 prosent sammenlignet med 2013.

Neida - Model S er ikke heeelt perfekt:

Kommer til Kina

Så langt har en stor andel av produksjonen havnet i Norge. Men nå starter  leveransene til en rekke nye markeder.

Blant dem er Storbritannia, Japan og Australia. Og ikke minst: Kina. Her blir det antatt at Tesla kan ha et enormt potensiale. Det gjelder særlig hvis kinesiske myndigheter tar grep for å gjøre elbiler mer attraktive, enten det er snakk om økonomiske insentiver, eller bruksfordeler. Luftforurensning er et betydelig problem i kinesiske storbyer, derfor jobbes det hardt med å få ned utslippet fra bilparken.

Men - hvordan får du med deg skiene i en Model X?

Billigere batterier

Model X er altså neste bil ut fra Tesla, deretter følger bilen som for alvor skal få fart på Tesla-salget, nemlig Model E.

Målsetningen er at den skal koste omtrent halvparten av Model S, dermed blir også salgspotensialet mye høyere. 

For Tesla blir det her grunnleggende viktig å få ned prisene på batteriene. De skal derfor bygge sin egen batterifabrikk i USA. Her er det snakk om en investering på rundt 30 milliarder kroner, og det er ventet at fabrikken vil skape minst 6500 arbeidsplasser. Den interne målsetningen er at Tesla skal klare å kutte prisen på batteriene de bruker med minst 30 prosent.

Ny modell til "halv pris" - les mer om Model E her:

Tesla produserer i dag én modell ved fabrikken sin i Freemont, California - nemlig Model S ( bildet). Men nå er de i gang med å forberede produksjonsstart av SUV-en Model X.
Tesla produserer i dag én modell ved fabrikken sin i Freemont, California - nemlig Model S ( bildet). Men nå er de i gang med å forberede produksjonsstart av SUV-en Model X.

... men noen sliter - satte ned prisen på elbilen med 50.000 kroner: