Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
En nylakkert - for 30 år siden - klassisk Commodore med Marshall-lys og original frontspoiler er ikke det man venter å finne på låven etter 30 år. Terje gjorde det - og er du mer glad i Opel enn han er, så kan du få kjøpe den. Foto: Privat
En nylakkert - for 30 år siden - klassisk Commodore med Marshall-lys og original frontspoiler er ikke det man venter å finne på låven etter 30 år. Terje gjorde det - og er du mer glad i Opel enn han er, så kan du få kjøpe den. Foto: Privat

Slik sto 70-tallsikonet i 30 år

Norske Terje gjorde tidenes kupp – i en låve i Sverige!
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Attraktive biler som har stått bortgjemt i en årrekke uten at mange har visst om dem, og i hvertfall ikke fått kjøpe dem, det hører vi om stadig vekk. Slike urørte «tidskapsler» får nakkehårene til å reise seg på de fleste entustiaster.

Norge er på mange måter et litt for lite land til at det står fryktelig mange slike hemmeligheter rundt om. Sverige også. Men av og til dukker det opp noe - og da er det ekstra spennende når det er en nordmann som treffer jackpoten.

Kjøpte BMW - snublet over Opel

I vinter var det Terje Haavik i Magnor som var heldig. BMW-entusiasten var i Sverige for å hente hjem en fin gammel 635 CSi, da han samtidig snublet over bilen på disse bildene - en bil vi tipper at ikke trenger mye introduksjon for mange av Broom-leserne.

Les også: Astra OPC Extreme - og den bærer navnet sitt med rette

En Opel Commodore 2,5 GS av andre generasjon - eller Commodore B, som den heter på stammespråket - var bilen som «alle» ønsket seg på 1970- og 1980-tallet. Sekssylindret motor, fint utstyr og et flott design gjorde de forholdsvis få som ble solgt i Norge til meget populære ungdomsbiler når de fikk noen år på nakken. Og spesielt gjaldt det de lekre coupeene, som virkelig var sjeldne.

Den så litt trist ut etter lagringen, men Terje forsto at dette var en unik sjanse til å få tak i bilen mange drømmer om. Foto: Privat
Den så litt trist ut etter lagringen, men Terje forsto at dette var en unik sjanse til å få tak i bilen mange drømmer om. Foto: Privat

En slik bil ville nok ikke fått stå i fred i mange år hvis den ble satt bort i Norge. Men i Sverige har man alltid hatt et litt annet avgiftsnivå, dermed litt flere luksuriøse biler, og som en følge av det har også de fineste bilene blitt «gamle» og uinteressante litt raskere enn her.

Bare 12 år på veien

Denne bilen rakk altså ikke å bli veldig gammel før den ble satt bort, uansett hvordan man ser på det. Og ikke levde den en særlig omflakkende tilværelse på den tiden heller.

Les også: Manta - drømmebilen som egentlig bare var helt, helt feil...

– Nei, den hadde to eiere - faren, som kjøpte den ny i 1972, og sønnen, som tok den over etter en del år, forteller Terje.

Selv om han synes bilen er artig, er det som tidligere nevnt BMW som ligger hans hjerte nærmest. Dermed sjekker han nå interessen for bilen på markedet. Selv om det har vært noen telefoner, har nok de fleste så langt vært ungdommer som ikke helt har noe forhold til disse bilene, og som dermed tror de er nærmest gratis, beklager han.

Se annonsen på Autodb her:

Faksimile: Autodb.no
Faksimile: Autodb.no

– Sønnen gjorde en kjempejobb med å pusse den opp i 1984. Da ble den strippet fullstendig og lakkert og tectylert etter alle kunstens regeler. Men samtidig skulle han inn og gjøre militærtjenesten, noe som førte til at bilen ble kjørt inn på låven og satt «på vent», forteller han.

Pusset opp - og så skjedde det "noe"...

Som så mange andre ganger tok ting en litt annen vending enn man kanskje hadde planlagt. For Commodore-eieren trivdes i grønt, nok til at han valgte seg en videre yrkeskarriere i det svenske forsvaret også etter at førstegangstjenesten var gjennomført. Og da han omsider returnerte til det sivile liv var det åpenbart andre ting som hadde høyere prioritet enn å kjøre Commodore igjen.

Dermed ble bilen stående i låven - sikkert med tanke om at «snart, men ikke akkurat nå». Og imens vokste de enorme stablene av fyringsved og andre ting rundt den.

Les også: Opel Monza - dette var Opel-coupeen for de velbeslåtte på 1980-tallet

– Og så gikk det nesten 30 år. Bilen ble satt bort sommeren 1984 med bare 92.000 kilometer på klokka. Og i vinter fant jeg den altså, forteller han.

Et par dager med montering av nye plugger, pluggledninger, skifting av olje og slikt var det som skulle til for å fyre opp den gamle 2,5-literssekseren igjen. Den originale Zenith-forgasseren er byttet ut med en Weber i løpet av årene. Foto: Privat
Et par dager med montering av nye plugger, pluggledninger, skifting av olje og slikt var det som skulle til for å fyre opp den gamle 2,5-literssekseren igjen. Den originale Zenith-forgasseren er byttet ut med en Weber i løpet av årene. Foto: Privat

Fikk være med på "utpakkingen"

Siden han var heldig og fikk tips om den før den ble annonsert i særlig omfang, fikk han være med på å sjaue ved og alt mulig annet som var lagret rundt bilen før han trakk den opp på en henger og dro den med seg hjem fra Skåne og til Magnor.

Den bar preg av årene - men ikke noe hadde falt over den eller skadet den i låven, og den hadde hatt det tørt og fint.

– Dessuten så ble tydeligvis lakkjobben gjort skikkelig da i 1984. Etter en skikkelig vask kom det ikke frem noe rust, konstaterer Terje.

Les også: Triumph - en gang var disse vanlige, nå er de blitt sjeldenheter

Ikke kan det ha vært mye teknisk galt med den heller. Etter et par dagers forsiktig klargjøring med nye plugger, ledninger og oljer ble det nemlig koblet på strøm, og den gamle 2,5-literskjempen våknet til live.

På 30 år gammel svensk bensin, som sikkert hadde kostet rundt 5 kroner literen i 1984…

Karosseriet har klart seg utrolig godt under lagringen. Lakken er ikke feilfri, men tar seg godt ut på litt avstand. Foto: Privat
Karosseriet har klart seg utrolig godt under lagringen. Lakken er ikke feilfri, men tar seg godt ut på litt avstand. Foto: Privat

Uoriginalt soltak fra 1970-tallet

– Vi måtte ødelegge bakbremsene for å få den ut av låven, de hadde satt seg. Ellers er det lite som ikke er originalt på bilen, det eneste som jeg kommer på er støtfangerne. De originale med gummilister på var for dårlige til at de kunne reddes, så nå sitter det simplere støtfangere der fra en Rekord inntil videre, beklager BMW-entusiasten, som også har en annen bønn:

– Hvis noen vet hvor jeg kan få tak på kromlistene til hjulbuene foran så vær så snill å kontakte meg. Slike finner jeg ikke noe sted, sier han.

Det eneste som ikke er originalt på bilen er soltaket. Den litt triste «Obos-luken» skal ha blitt satt inn allerede på 1970-tallet. På den annen side fikk han med ekte BBS-felger som var kjøpt til den en gang i tiden. Disse har han fått pusset opp senterkoppene på, slik at de i dag er strøkne.

Les også: Få har så gode tradisjoner for å bygge lekre coupeer som Mercedes

Selger kun til en skikkelig entusiast

– Jeg kommer også til å bytte ut firetrinns girkassen med en femtrinns hvis jeg beholder bilen. Den er litt masete å kjøre på motorveien med den kassen som sitter i, forteller han, og legger til at bilen nærmest ble spesialbestilt med manuell kasse da den var ny. I Sverige kom disse med automat som standard.

Uoriginal takluke er trist, men ganske tidstypisk for en bil som var populær blant ungdommen allerede i 1980. Gamle BBS-felger setter prikken over i´en. Foto: Privat
Uoriginal takluke er trist, men ganske tidstypisk for en bil som var populær blant ungdommen allerede i 1980. Gamle BBS-felger setter prikken over i´en. Foto: Privat

Han hadde ikke all verdens følelser for Opel da han snublet over den, men synes det er stas med en bil som er så hel og fin etter å ha blitt vekket opp etter nesten 30 års tornerosesøvn. Og hvis det nå ikke dukker opp en Opel-entusiast som kjenner sin besøkelsestid, så har han ikke noe imot å beholde den, heller.

Med en BMW 635 CSi i garasjen fra før har han jo i så fall sikret seg det mange mener er de to i særklasse vakreste coupeene fra 1970-tallet. Det burde være til å leve med…

Les også: En 2,8 GS/E med "full pakke" - dette er selve 1970-tallsdrømmen

Siste fra Broom forsiden

Populære klipp fra Broom:

Vis flere