Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster biltester...
Laster inn forumet...

Volvo hadde lang tradisjon for å lage ypperlige familiebiler med høy sikkerhet, da de plutselig bestemte seg for å være litt gær'ne på starten av 90-tallet...

Det begynte å komme spreke modeller på løpende bånd. Etterhvert var det R som skulle bli betegnelsen på svenskenes råeste skyts.

En av de som har fått mest skryt, både for krefter og kjøreegenskaper, er S60 R.

Det var mange som hevet øyebrynene da Volvo kunngjorde at de skulle ta opp kampen med selveste legenden i klassen - BMW M3.

Med 300 hk og et avansert chassis var de imidlertid godt rustet for å bite fra seg. Prisen var langt over 800.000 kroner ny i Norge i 2006 - men nå er den endelig begynt å bli rimelig.

Les også: Det eneste som hjelper er å kutte prisen - mye!

Prisnedgang

Vi har funnet et eksemplar på bruktmarkedet som ble solgt ny i Norge. En av bare 11 som ble levert ut ny her til lands.

På de åtte årene som er gått siden den tid, har bilen rullet 156.000 kilometer. Og prisen har rukket å stupe til 344.000 kroner.

Dermed kan du plutselig bli eier av en bil med sportsbilytelser, uten å sprenge banken.

Volvo-setene er noen av de beste på markedet, her sitter du godt i mange mil!
Volvo-setene er noen av de beste på markedet, her sitter du godt i mange mil!

Klikk her for å se hele annonsen

Mye riktig

Turbo og to intercoolere, manuell girkasse - 300 hk - og 4x4. 0-100 km/t tar bare 5,7 sekunder når du girer selv. Joda, dette er spreke greier.

Med det effektive og avanserte Four C-understellet kan du justere kjøreegenskapene etter humøret. 

Dessuten byr den på en av bilverdenens mest komfortable bilseter - og naturligvis sikkerhet på et slikt nivå som Volvo kan være bekjent av.

Les også: Denne spreke stasjonsvogna ble et vendepunkt for Volvo

Diskret familiebørse

Bilen vi har funnet er rimelig anonym i sølv metallic, og befriende fri for masse uoriginal styling, overdimensjonerte "bling"-felger og annen "pynt".

Så selv om den har en ettermontert, diskret karbonleppe på bakluka, R-styling, spesialfelger og noen R-emblemer her og der, vil nok svært få tro at denne har superkrefter.

Innvendig er det sort skinn og lyse detaljer som gjelder - og moteriktig aludekor på listene.

Historikken er også av det positive slaget - kun to eiere pleier å være et godt tegn på åtte år gammel bil. Den ser da også velholdt ut på bildene.

Les også: Volvo S60 Polestar: Volvoen for deg IKKE har hund

Når ikke helt opp 

Sammenlignet med for eksempel BMW M3 og Audi RS4 av samme årgang er den dessuten mye rimeligere. Men det er det en grunn til. Den klarte nemlig aldri helt å bli en reell konkurrent til de tyske premiumbilene. De to tyskerne er langt mer sportslige å kjøre, har mer krefter og bedre ytelser.

Men hvis du ikke skal kjøre på bane hele tiden, synes en råsprek familiebil som også kommer seg godt fram på vinterføre og kan by på mye komfort er mer enn nok, da er S60R et ypperlig valg.

Les også: Anders takket nei til en million for sin gamle Volvo 240!