Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Hei Benny!

Jeg tenkte å forberede vinteren allerede nå - og vil handle meg en SUV med firehjulstrekk.

Budsjettet er begrenset, bør ikke over 170.000 kroner. Egentlig tenkte jeg på førstegenerasjon BMW X5 - for de har jeg alltid likt.

Men så kom en kamerat og se at det kunne vært lurt å heller gå for noe annet - og nyere. Nemlig en Chevrolet Captiva! Det er en bil jeg kan lite om - og som jeg ikke en gang har tenkt på som et alternativ. Bør jeg forkaste den først som sist, eller kan dette faktisk være et smart bruktbilkjøp?

mvh

Roger 

 

Laster biltester...

Hei Roger!

Ja, det kan være lurt å handle bruktbil nå i sommerferien. Da er det ofte litt stillere enn ellers hos forhandlerne - og hos privatpersoner som skal selge bilen sin.

Captiva er en SUV som baseres på en annen bil som er nesten fullstendig glemt i markedet - Opel Antara.

Slik kan det se ut bak rattet i en Captiva.
Slik kan det se ut bak rattet i en Captiva.

Men en av fordelene med Captiva, i forhold til søstermodellen med Opel-emblem - er at den kan leveres med syv seter.

Her kan du lese mer om Captiva

Mye for lite

Takket være mye turbulens rundt Chevrolet i Norge, nå har jo importøren trukket seg ut nok en gang, har prisene på disse bilene stupt.

Det er en fordel for deg som skal kjøpe.

Du kan få en kurant 2009-modell med en sterk dieselmotor på 150 hk, 4x4, skinn og kilometerstand på rundt 100.000 med god margin på budsjettet ditt! Det må sies å være veldig mye bil for pengene.

Les også: Røverkjøp på ukjent luksus-SUV

Prut til du blir flau

Captiva byr på bra plass til både bagasje og passasjerer. Og den duger helt greit på litt vanskelig føre - selv om det ikke kan kalles en seriøs offroader. Det burde imidlertid være mer enn nok for folk flest 95 prosent av tiden.

Det ligger i skrivende stund 39 Captiva til salgs på finn.no - og vi kan med stor sikkerhet slå fast at dette langt ifra er den mest besøkte seksjonen de har. Det betyr som nevnt at du som kjøper sitter med gode kort på hånden. Her gjelder den gode gamle regelen: Prut til du blir flau!

Les også: Fire kule bruktbiler til 75.000 kroner

Opel-hjelp

Når det gjelder hverdagen som Chevrolet-eier, bør det bli ganske greit, ettersom den deler DNA med Antara - og alle som driver med Opel kan skru på den.

Det verste pristapet er helt klart tatt. Men mitt klare råd er at du tenker langsiktig eierskap på denne bilen. Som nevnt er den tung å selge, og det er ikke bilen for å kvitte seg med i morgen. 

Og et "sikrere" valg, med tanke på store og uforutsette verkstedregninger, enn BMW-en. 

Lykke til, Roger!

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Med unntak av logoen i grillen, er det svært få forskjeller å notere seg, mellom Chevrolet Captiva og Opel Antara.
Med unntak av logoen i grillen, er det svært få forskjeller å notere seg, mellom Chevrolet Captiva og Opel Antara.

Velkommen – og lykke til!

Les også: Gjør et kupp på de ukjente SUV-ene

 

 

 

 

Laster inn forumet...