Kun 190 ble bygget av denne særpregede bilen. Færre enn 20 skal eksistere - og nå kan du kjøpe en av dem for bare 80.000 kroner! Faksimile: Craigslist.com
Kun 190 ble bygget av denne særpregede bilen. Færre enn 20 skal eksistere - og nå kan du kjøpe en av dem for bare 80.000 kroner! Faksimile: Craigslist.com

Nå kan du gjøre et kupp på super-sjelden "offroad-cab"

Færre enn 20 har overlevd – og prisen er overkommelig!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse
Laster inn forumet...

Synes du det kryr av XC70er, Allroader, Outbacker og Scouter hvor du enn snur deg? Ja, du har selvsagt rett. Nordmenn elsker de moderne, litt høyreiste stasjonsvognene med dårlige skjulte SUV-ambisjoner.

Eller crossovere, som de mer eller mindre velfortjent kan kalles, alt etter hvor mye mer enn skjermbreddere og noen centimeters ekstra bakkeklaring de egentlig har å by på. For det er ikke alle som er like seriøst ment for røff bruk.

Ideen kom fra USA

Som vi har skrevet om noen ganger her på Broom, så var den første egentlige bilen i denne kategorien kanskje den som også var aller tøffest, og bygget for hardest bruk. Og det var IKKE en Volvo, Subaru eller Audi - faktisk var den ikke fra disse kantene av verden i det hele tatt.

Les også: Captur - denne kan få mye å si for Renault-salget

Journalister og bilbransjefolk synes omsider å ha blitt enige om at det var American Motors Corporation - senere oppkjøpt av Chrysler - som var først ute med en kompakt stasjonsvogn med alle stasjonsvognens normale fortrinn, samtidig som den fikk høyere bakkeklaring, firehjulstrekk og adskillig røffere chassis - ifølge enkelte faktisk identisk med Jeep Cherokee.

AMC Eagle kom i mange karosserivarianter, og solgte bra da den kom som 1980-modell. Cabrioleten var særest, dyrest - og mest kortlivet. Foto: Craigslist.com
AMC Eagle kom i mange karosserivarianter, og solgte bra da den kom som 1980-modell. Cabrioleten var særest, dyrest - og mest kortlivet. Foto: Craigslist.com

Og mens vi i nyere tid er blitt vant til at disse bilene alltid er stasjonsvogner, så var amerikanerne også mer varierte i smaken i så måte.

The Eagle has landed...

AMC Eagle het som kjent modellen, som kom på markedet til modellåret 1980. Og om det stort sett er stasjonsvognen vi har sett noen få eksemplarer av også her i landet, enten i basisutgave eller som Limited - med typisk amerikansk treverk-tapet på sidene og masser av utstyr - var det mer å velge i:

Den kom også som to- og firedørs sedan, og i to korte versjoner med vanlig hatchback, med vanlig stor bakdør, og også som en «kammback», som er amerikanernes favorittbetegnelse på slike der bare selve glassluken er åpningsbar.

Ikke spesielt oppsiktsvekkende, sier du? Da skal du vite at de hadde en versjon til, som var akkurat så spinnvill at noen av dagens konkurrenter i dette segmentet faktisk har vist noen konseptbiler som tar opp nøyaktig samme idé drøyt 30 år etter: En cabriolet!

Interiøret er helt og pent, men så har heller ikke bilen gått all verdens langt. Setepolstringen minner mest om Cadillac, og viser at Sundancer-cabrioleten var en påkostet versjon. Foto: Craigslist.com
Interiøret er helt og pent, men så har heller ikke bilen gått all verdens langt. Setepolstringen minner mest om Cadillac, og viser at Sundancer-cabrioleten var en påkostet versjon. Foto: Craigslist.com

Les også: Nissan Murano cabrio - samme idé, 30 år senere...

Sært så det holdt - også i 1981

Nå høres dette selvsagt fryktelig sært ut, og det var det nok allerede på begynnelsen av 1980-tallet, også. For et år etter at Eagle-serien var satt i produksjon - og blitt mottatt med jubel av friluftsfolk og aktive familier i USA - kom nemlig bilen på disse bildene på markedet, for så å bli tatt av plakaten igjen allerede i løpet av modellåret 1982.

Eagle levde videre helt til 1988, men for den lille cabrioleten ble det altså bare halvannen årsmodell - og rundt 190 produserte biler.

AMC Eagle Sundancer Convertible er dens fulle navn, og med slike produksjonstall er det ikke så rart om du ikke har hørt om den før. Nettopp denne bilen er nå til salgs hos sin fjerde eier i Augusta, Georgia, og ifølge ham skal det ikke være flere enn rundt 20 kjente overlevende slike biler av de 190 som ble bygget.

Ekstremt sjelden - men ikke dyr!

En så stor begivenhet er det hver gang en slik bil dukker opp på markedet, at denne bilen faktisk er blitt omtalt i artikler på store, amerikanske bil-nettsteder ved de to foregående eierskiftene.

Det gir selvsagt grunn til å frykte fantasipriser, men her er noe så sjeldent som en uhyre sjelden bil som man åpenbart kan ha mye moro med - for en billig penge. Selgeren forlanger nemlig ikke mer enn 13.000 dollar, eller ganske nøyaktig 80.000 kroner!

Se annonsen på Craigslist her:

Bilen skal ha fått en total gjennomgang, med blant annet ny lakk i en finish som langt overgår det AMC ga den da den ble bygget, lover selgeren. Foto: Craigslist.com
Bilen skal ha fått en total gjennomgang, med blant annet ny lakk i en finish som langt overgår det AMC ga den da den ble bygget, lover selgeren. Foto: Craigslist.com

Så ser det da også ut til å være en sjeldent fin bil, dertil med hyggelig kilometerstand og full historikk. Selgeren har full oversikt helt tilbake til damen som kjøpte den ny i San Francisco, California, for å bruke den på krevende veier til og fra hytta i Lake Tahoe.

Lite kjørt og godt fulgt opp

Og selv om den 33 år senere kun har gått 97.000 miles, eller rundt 160.000 kilometer, har den blitt fulgt opp bra. Interiøret i brunt skinn ser fremdeles ikke slitt ut, og utvendig har bilen fått ny lakk som langt overgår den finishen som AMC ga bilene sine i 1981, da denne var ny, lover han.

Bilen er nærmere bestemt bygget i juli 1981, som nummer 51 av de totalt 190 som ble bygget i 1981 og 1982. Offisiell som bare det, men dog ikke bygget av AMC selv - til det forsto man allerede på forhånd at dette ville bli en lavvolum-sak som trolig ga mer PR enn dollar i kassa.

Les også: Også Audi har noe lurt på gang...

Modellen skal ha kostet et sted mellom 3.700 og 4.000 dollar mer enn en Eagle av de mer vanlige karosserivariantene, et påslag som tilsvarte rundt en halv gang basisprisen for en av de litt større stasjonsvognene. Så var da også forandringene omfattende, karosserifirmaet i Florida som sto for ombyggingen forsterket det selvbærende karosseriet ganske mye for å gi bilen gode nok terrengegenskaper selv om taket ble borte.

Bil som blir lagt merke til

Helt åpen ble den som synes på bildene likevel ikke, en grov avstivning tjente som veltebøyle, og cabriolet-taket var todelt: Et avtagbart targapanel i glassfiber foran veltebøylen, og en nedfellbar softtop bakerst, som dessuten lå pent og pyntelig under et deksel når det var nedslått.

Bilene ble ombygget av et firma i Florida, som forsterket grunnkarosseriet og delte taket i to: Et targa-panel i glassfiber foran, og foldbar, traisjonell cabriolet bak veltebøylen. Foto: Craigslist.com
Bilene ble ombygget av et firma i Florida, som forsterket grunnkarosseriet og delte taket i to: Et targa-panel i glassfiber foran, og foldbar, traisjonell cabriolet bak veltebøylen. Foto: Craigslist.com

Forseggjort og fint, altså, og ganske sikkert en herlig og oppsiktsvekkende bil å kjøre i om du møter både sol, fuglekvitter og adskillig mer krevende forhold på vei til hytta.

Eller - du kan fint bare kjøre den rundt på flat asfalt og glede deg selv og omgivelsene med den på pene solskinnsdager, også. Det er tross alt det de fleste kjøperne av slike litt grovbygde hverdagsbiler av moderne type bruker dem til 99 prosent av tiden…

Les også: Her er selve stamfaren til alle de sporty SUVene du ser på veien: