Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Elbiler har virkelig fått fotfeste her i Norge - og det virker også som om utviklingen så smått begynner å sette fart i utlandet også. 

Det er imidlertid langt ifra alle som synes elbilen er den rette løsningen for gå en miljøvennlig framtid i møte.

Forsknings- og utviklingssjef i Toyota, Mitsuhisa Kato, er en av dem som er klar på at de batteriene vi har i dag, ikke er gode nok.

Les også: Miljøvinner - og prisbombe

Har elektriske biler

Toyota har ingen planer om å komme med noen ny elbil - og de vil også slutte produksjonen av den elektriske versjonen av Toyota RAV4. Den kom i ny versjon så sent som i 2012 - og da med utviklingshjelp fra Tesla.

Utover denne har Toyota også produsert 100 elektriske eksemplarer av vesle iQ - med en rekkevidde på 80 km. 

Les også: Hold deg fast, her går Toyota bananas!

For dårlig rekkevidde

Laster biltester...

Men trass i Tesla-samarbeidet, er det altså ikke på denne plattformen de vil utvikle miljøbiler videre.

- Rekkevidden er for dårlig, og det tar for lang tid å lade batteriene. Det finnes riktignok en begrenset kundekrets som klarer seg med en elbil som har kort rekkevidde. Og skulle behovet i denne gruppen øke, så er vi klare for en umiddelbar lansering, påstår Kato til bransjeblandet Automotive News.

Les også: Flerbruksbil til minipris

Mer tro på brenselcelle

Kato tror at veien videre går gjennom andre metoder - blant annet brenselcellebiler. Med denne teknologien benytter man seg av drivstoff som hydrogen, naturgass, LPG, propan, biogass eller metanol.

Toyota er forøvrig ikke de eneste som jobber på dette området. Det samme gjør for eksempel Mercedes, Honda og Hyundai.

Og nå har Toyota sin første produksjonsklare modell - Fuell Cell Sedan - som går på hydrogen. Den skal lanseres i Japan april 2015 - og i Europa og USA til sommeren.

Toyota vant ikke så mange skjønnhetskonkurranser med Prius, men den har likevel blitt et ikon med tanke på miljøbilene barndom. Fuel Cell Sedan byr også på et svært særegent design.
Toyota vant ikke så mange skjønnhetskonkurranser med Prius, men den har likevel blitt et ikon med tanke på miljøbilene barndom. Fuel Cell Sedan byr også på et svært særegent design.

Les også: Denne Toyotaen er et av de smarte bruktbilkjøpene

Avgiftsgunstig i Norge

I Norge er samme fordeler knyttet til hydrogenbiler som til elbiler - ettersom utslippet er null på begge to.

Men det er svært begrenset tilgang på drivstoff - det er nemlig få stasjoner som tilbyr hydrogen.

Fordelen er at denne bilen skal ha samme rekkevidde som en vanlig bil - og at det bare tar tre minutter å fylle full tank.

Toyota har ellers mange modeller som utnytter hybridteknologi - med kombinasjoner av el- og bensinmotorer.

Hva tror du er framtidens miljøbil?

Les også: Ja, elbiler er skattelette for de rike

 

 

 

 

 

Laster inn forumet...