Slik slanker de en bilmodell 300 kilo

Ford gir oss et lite glimt av framtiden.

Ford er en av mange bilprodusenter som jobber hardt med å få ned vekten på modellene sine. Denne konseptbilen viser at det er mye å gå på!
Ford er en av mange bilprodusenter som jobber hardt med å få ned vekten på modellene sine. Denne konseptbilen viser at det er mye å gå på!

I mange år ble nye bilmodeller bare tyngre og tyngre for hver generasjon. Økt fokus på sikkerhet pluss en kraftig økning i mengden av mer eller mindre luksuriøst ustyr i bilene, gjorde sitt til det.

Så kom fokuset på å få ned forbruk og utslipp for fullt - og da ble det fort klart at vekten var en viktig faktor i så måte.

De siste årene har det blitt vanlig at de fleste nye bilmodellene er lettere enn modellene de erstatter, særlig gjelder det de største og tyngste bilene.

Denne luksus-SUVen må slanke seg - mye!

Så lett som mulig

Men det er tydeligvis fortsatt mye å gå på. Det viser blant annet denne konseptbilen fra Ford.

De har tatt utgangspunkt i kommende Mondeo, og laget en spesialutgave som har hovedfokus på én ting: Å bli så lett som mulig.

Da bilen var ferdig og vekten summert, viste det seg at den ble hele 300 kilo lettere enn en standard Mondeo!

Les om Mondeo: To år forsinket - men nå kommer den!

Ikke strippe bilen

Utgangspunktet veier drøyt 1500 kilo, mens konsept-Mondeoen ikker er tyngre enn småbilen Ford Fiesta.

For å få til dette har Ford blant annet tatt i bruk materialer som er vanlige i mobiltelefoner. Det inkluderer blant annet kjemisk forsterket glass og lettvekts-plast. Det er også mye magnesium og karbonfiber i bilen. 

Poenget var å ikke strippe bilen, men i så stor grad som mulig erstatte tradisjonelle materialer med ny teknologi.

Starten på en utvikling

En så kraftig vektreduksjon er naturligvis positivt for både forbruk og utslipp. Bilen kan også klare seg med mindre motor, ettersom det blir langt færre kilo å forflytte.

For Ford er dette i nåværende versjon en forskningsstudie, men de legger ikke skjul på at det også er starten på en utvikling vi kommer til å få se mye mer av i merkets modeller i årene som kommer. 

Gammel - men fortsatt ganske god. Les testen her:

Tesla Model S: Nei - den er ikke perfekt