Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

17. juli er det 100 år siden Dodge Motors ble stiftet i bilbyen Detroit, Michigan. Brødrene John og Horace Dodge hadde kansje ikke opprinnelig noen plan om å bygge egne biler, men de hadde så avgjort talentene som skulle til.

Og når det ble til at de gjorde det, er det stort sett takket være Henry Fords overutviklede trang til å kontrollere absolutt alt i prosessen rundt sitt eget bilmerke.

Les også: Delebilen var for fin til å vrakes, og fikk en ny sjanse

Underleverandører fra starten av

Vi skal ikke gå dypt i historien, men konstaterer at brødrene Dodge, som var født helt tilbake på 1860-tallet, etablerte seg som delekonstruktører og -leverandører til den kraftig voksende bilindustrien i hjembyen Detroit allerede i 1901. De ble raskt hovedleverandører til både Oldsmobile og Ford, datidens to største, og etterhvert nært forknippet med nettopp Ford.

Etter en knallstart hadde Dodge allerede klatret opp på andreplass på salgsstatistikken da denne bilen var ny, i 1920. Samme år døde dessverre også begge grunnleggerne.
Etter en knallstart hadde Dodge allerede klatret opp på andreplass på salgsstatistikken da denne bilen var ny, i 1920. Samme år døde dessverre også begge grunnleggerne.

Henry Ford beholdt sin T-modell med svært enkel mekanikk lenge, for å holde prisene nede og fortjenesten oppe. Brødrene Dodge utviklet samtidig mange tekniske innretninger som de ikke fikk avsetning for hos Ford, og da Henry med tiden skviset ut underleverandørene for å kontrollere hele prosessen selv, fikk han en brysom konkurrent i sine tidligere businesskontakter.

Forholdet var nok ikke særlig hjertelig. Henry Ford var ansett som en rimelig hensynsløs forretningsmann, og brødrene Dodge hadde også en relativt utagerende livsstil - både i business og livsførsel.

Les også: Du har ikke sett store felger før du har sett disse...

"The daring new Dodge" var vel å tøye sannheten litt. I Chryslers eie ble Dodge mer traust enn nyskapende, men biler som denne 1949-modellen solgte godt.
"The daring new Dodge" var vel å tøye sannheten litt. I Chryslers eie ble Dodge mer traust enn nyskapende, men biler som denne 1949-modellen solgte godt.

Siktet over Ford i status og teknikk

Dermed etablerte John og Horace selskapet Dodge Motors for 100 år siden, med det for øye å selge teknisk avanserte biler i nisjen litt over Fords billige «folkebil». Det gjorde de med kraftig motor, for tiden avanserte girkasser og fortrinn som bransjens aller første karosserier i helstål - og de ble raskt en konkurrent å regne med.

Salget ga gode inntekter, og da Henry Ford litt senere måtte løse dem ut som betydelige aksjeholdere i hans imperium ga det enda mer penger i kassa - og enda større muligheter til å utvikle biler.

Dodge var fremdeles bare nummer to på rangstigen i Chrysler-konsernet, hakket over Plymouth. Men under sjefsdesigner Virgil Exners ledelse ble biler som denne 1957 Dodge Custom Royal Lancer Convertible ett av stil-ikonene fra 1950-tallet.
Dodge var fremdeles bare nummer to på rangstigen i Chrysler-konsernet, hakket over Plymouth. Men under sjefsdesigner Virgil Exners ledelse ble biler som denne 1957 Dodge Custom Royal Lancer Convertible ett av stil-ikonene fra 1950-tallet.

Det ble dog av kortvarig glede for de to brødrene, sykdom tok livet av John allerede i januar 1920, og dyp sorg kombinert med vedvarende hard livsførsel gjorde at Horace fulgte etter allerede i desember samme år.

Les også: St. Regis - fullsize-Dodgen som kom litt for sent til å lykkes

Andreplass på salgsstatistikken

Ved brødrenes død var Dodge nummer 2 på salgsstatistikken i USA. Men konkurransen hardnet til, og familien solgte seg raskt ut. Ferske Chrysler corporation kjøpte opp merket, og stoppet utviklingen mot luksus-enden av skalaen for i stedet å ha Dodge som volummerke et hakk over Plymouth statusmessig.

Slik har standingen vært helt til i de senere årene.

Utover 1960-tallet ble Dodge merkbart mer sportslig. Det desiderte høydepunktet kom i 1969 med Charger Daytona, en vilt bevinget superbil bygget for å homologiseres for racing.
Utover 1960-tallet ble Dodge merkbart mer sportslig. Det desiderte høydepunktet kom i 1969 med Charger Daytona, en vilt bevinget superbil bygget for å homologiseres for racing.

DeSoto, som var over Dodge på rangstigen frem til 1950-tallet, forsvant først. Og i forkant av finanskrisen forsvant også Plymouth for noen år siden, etter at Jeep hadde befestet seg som en egen divisjon, en levning fra overtagelsen av American Motors Corporation.

Les også: 2015 Dodge Charger - snart like tøff som den var på 1960-tallet?

Innstegsmerke i dagens Chrysler Corp.

Dermed omfatter merkepaletten i Chrysler-konsernet i dag nettopp Dodge, Chrysler og Jeep - samt Ram, som en egen Dodge-basert markedsføringsdivisjon for trucks.

Trucks har siden svært tidlig vært viktig for Dodge, og biler som denne 1977 Dodge Ramcharger solgte godt også her i landet en stund. I senere år er Ram skilt ut som et eget brand for trucks, men bilene har fremdeles chassisnummer som identifiserer dem som Dodger, og hører hjemme i den "familien".
Trucks har siden svært tidlig vært viktig for Dodge, og biler som denne 1977 Dodge Ramcharger solgte godt også her i landet en stund. I senere år er Ram skilt ut som et eget brand for trucks, men bilene har fremdeles chassisnummer som identifiserer dem som Dodger, og hører hjemme i den "familien".

I Norge har Dodge stått sterkt fra tidlig på 1920-tallet, og det er også ett av de amerikanske merkene som har hatt et noenlunde sammenhengende importapparat - selv om norske bilavgifter kombinert med amerikansk måte å bygge bil på selvsagt har ført til at salget kun har vært godt på de modellene som har vært mest velegnet for Europa.

Etter Fiats overtagelse av hele Chrysler-konsernet virker fremtiden mer uviss en noen gang, i hvertfall når det gjelder satsningen her i Europa.

Les også: Durango - denne kan ruinere deg hvis du ikke passer på...

Selv uten dieselmotor på programmet solgte Dodge brukbart med personbiler i Norge på 1970-tallet. Da var det kompakte Aspen som ledet an - om enn ikke akkurat med den heftige (og i dag råsjeldne) R/T-coupeen.
Selv uten dieselmotor på programmet solgte Dodge brukbart med personbiler i Norge på 1970-tallet. Da var det kompakte Aspen som ledet an - om enn ikke akkurat med den heftige (og i dag råsjeldne) R/T-coupeen.

Står sterkt hos amcar-entusiastene

Nå virker planen om kun å selge Chrysler-biler med Lancia-badging i Europa å være gravlagt for godt, hva det blir til i stedet virker relativt usikkert.

Men for mange av merkets hardcore-fans er det uansett de modellene som er og føles mest amerikanske som gjelder - og hvordan det enn blir vil nok de sørge for å hente hjem biler fra USA for å få det de ønsker.

Hele Chrysler-konsernet var ille ute å kjøre også før det ble kjøpt av Fiat nylig - nemlig på begynnelsen av 1980-tallet. Da var det nyvinningen "minivans" som reddet fremtiden, blant annet i form av denne 1984 Dodge Caravan, og som laget en ny bilklasse som effektivt tok livet av den tradisjonelle stasjonsvognen.
Hele Chrysler-konsernet var ille ute å kjøre også før det ble kjøpt av Fiat nylig - nemlig på begynnelsen av 1980-tallet. Da var det nyvinningen "minivans" som reddet fremtiden, blant annet i form av denne 1984 Dodge Caravan, og som laget en ny bilklasse som effektivt tok livet av den tradisjonelle stasjonsvognen.

Uavhengig av hva som blir, har entusiastene også masser av høydepunkter fra de 100 årene som har gått å fråtse i. Mange slike finnes allerede på plass i Norge, der entusiastene foruten Amcar har ekspertisen fra medlemmene i Walter P Chrysler Club Norge til hjelp.

Flere gamle grombiler vil garantert komme også i årene fremover - og du som er i kjøpsmodus kan jo bruke 100-årsjubileet som et påskudd til å sette fart på planene.

Les også: Var med da faren kjøpte Chargeren ny i 1969 - nå skal den selges

Den mest legendariske Dodge fra senere år, er utvilsomt den brutal-primitive morobilen Viper - med lite elektronikk og diger V10-motor. Bilen kom i 1991, og rakk å leve i drøyt 20 år før salget tørket inn. Her en 1996 Viper GTS.
Den mest legendariske Dodge fra senere år, er utvilsomt den brutal-primitive morobilen Viper - med lite elektronikk og diger V10-motor. Bilen kom i 1991, og rakk å leve i drøyt 20 år før salget tørket inn. Her en 1996 Viper GTS.