Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

 Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

 

Hei Benny!

Vi skal bytte bil. Den gode gamle Mondeoen har virkelig vært en trofast sliter, men nå som ungene er større, og vi ikke trenger hverken barnevogn eller barneseter, tenkte vi å kjøpe noe litt mindre "fornuftig".

Målet er noe litt mer premium - samtidig som vi har et begrenset budsjett, og ikke ønsker oss en gammel bruktbil.

Vi tenker ikke å bruke mer enn rundt 350.000 kroner. Har du noen innspill til oss?

Hilsen bilglad familie i Halden.

 

Heisann!

Ja, det er et lite veiskille dette når barna ikke lenger trenger vogn eller barnesete. Plutselig står en liksom mer fritt til å velge andre typer biler enn de helt tradisjonelle stasjonsvognene eller flerbruksbilene, uten at det går for mye på bekostning av knoting i hverdagen.

Her får du ekstremt mye bil for pengene

Jeg skjønner godt at det nå frister med noe som skiller jeg ut, og som byr på litt mer premiumfølelse enn den gamle Mondeoen. Alt har sin tid.

Og denne gangen vil jeg faktisk komme med et litt utradisjonelt forslag. Gå for Citroën!

Premiummerke

Det var kanskje ikke dette du hadde trodd du skulle høre, men jeg håper du fortsatt leser. For nettopp Citroën har en litt glemt perle i sitt sortiment - nemlig DS5.

DS-betegnelsen har lang tradisjon hos den franske bilprodusenten - og skal i årene framover dyrkes ytterligere fram som merkets premiummodeller. DS5 er den største i familien akkurat nå. Jeg synes også at det er den desidert peneste i rekken!

200 hk og 4x4

En rask runde på bruktbilmarkedet tilsier at du kan bli eier av en DS5 for under 300.000 kroner. Men her ville jeg helt klart valgt en med mye utstyr, stor motor og helst firehjulstrekk. 

Da begynner du nok å slite med tanke på budsjettet ditt - men det er faktisk mulig. 

Rimeligste modell jeg har satt med firehjulstrekk er en 2012-modell, med hybrid motorisering som totalt byr på 200 hk. Disse har riktignok den noe merkelige "halvautomat"-girkassen, som vi ikke har helt sansen for. Men her er det opp til hver enkelt å finne ut av hva en liker eller ikke.

Les vår test av Citroën DS Hybrid her

Mye utstyr

I tillegg får du massevis av utstyr, som skinnseter med klokkereim-mønster, glasstak, fire ulike kjøreinnstillinger, girhendler på rattet, ryggekamera, head up-displat og 19" felger.

Det er ganske enkelt ikke lett å finne mer bil for pengene.

Ny kostet disse i underkant av 500.000 kroner, så du gjør en hyggelig besparelse, samtidig som du faktisk får en neste splitter ny bil. 

Den har dessuten et hyggelig forbruk, bare 0,41 l/mil.

Mindre plass

Velger du hybridvarianten, så vær imidlertid obs på at bagasjerommet er mindre enn i de andre modellene. Du bør dessuten være klar over at dette trolig er en bil som kan ha et litt høyere verditap enn mest solgte modellene på markedet.

Men du vil nok også, helt garantert, få mye skryt for bilen dere kjører. Både av kjente og ukjente!

Lykke til med bilvalget, uansett hva det ender opp med. 

Les også: Her kan du lese testen av DS med minste dieselmotor

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Citroen DS 5 - like vakker som utsikten.
Citroen DS 5 - like vakker som utsikten.

Les også: Kjøre bilprodusenter: Vi er ikke dummere enn at vi ser bakdørene

Laster inn forumet...