Etter å ha laget nærmere 700.000 slike XC90 siden 2002, rullet den siste bilen ut av fabrikken fredag. Den siste bilen skal kjøres rett til Volvo-museet i Göteborg. FOTO: Vegard Møller Johnsen
Etter å ha laget nærmere 700.000 slike XC90 siden 2002, rullet den siste bilen ut av fabrikken fredag. Den siste bilen skal kjøres rett til Volvo-museet i Göteborg. FOTO: Vegard Møller Johnsen

Nå er det helt slutt for denne storselgeren

Produksjonen er stoppet - og siste modell sendt rett på museum!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse

7. januar 2002 er en milepæl i Volvos lange historie. Under årets første bilmesse det året, Detroit Motor Show, valfartet nemlig nysgjerrige til Volvos stand. For der var endelig den aller nyeste modellen på plass, Volvo XC90, skriver siste.no.

Bakgrunnen var at Volvo gjerne ville tilby en moderne sjuseters SUV som ikke var altfor stor. Prosjektet, som startet i 1998, fikk navnet P28, og skulle baseres på plattformen til en annen velkjent modell, S80. Målet var å selge 50.000 biler i året.

Hanket inn priser

Allerede året etter lanseringen fikk modellen utmerkelsen «Årets SUV», og de internasjonale æresprisene har drysset på XC90 – over 100 totalt.

I sine velmaktsdager, 2004 til 2007, solgte Volvo rundt 85.000 XC90 i året, og smadret altså målsetningen.

Vi spoler 12,5 år framover i tid fra debuten i Detroit, og skriver fredag 11. juli 2014. Volvo har i løpet av den tiden produsert 636.143 eksemplarer av XC90, og den aller siste i denne utgaven – som selvsagt skal plasseres trygt på et museum – ruller ut av samlebåndet på Torslanda i Göteborg. En epoke er over. Vel, nesten.

Ny XC90

Kineserne vil ikke gi helt slipp på den, og vil fortsette å produsere bilen i den nye fabrikken i Daqing, og modellen som vil være eksklusiv for det kinesiske markedet får navnet Volvo XC Classic.

Men det er ikke slutt for modellen XC90. En helt ny utgave er allerede under testing, og de første bilene i den neste generasjonen av XC90 vil forlate Torslanda i august.

– Jeg er helt sikker på at kundene kommer til å bli fornøyde. Vi har lært veldig mye fra den første generasjonen, og vet hva som skal til for å følge opp den suksessen, sier Dennis Nobelius, ansvarlig for den neste generasjonen av XC90.

SI DIN MENING: TROR DU DEN NESTE BLIR EN LIKE STOR SUKSESS?

Innvendig skjedde det ikke så alt for mye på de 12 årene bilen var i produksjon, og har med tiden blitt
Innvendig skjedde det ikke så alt for mye på de 12 årene bilen var i produksjon, og har med tiden blitt "gammelt". Men da den kom var nettopp interiøret nyskapende.

Les flere bilsaker i siste.nos motormagasin her

Les også: Volvo XC90: - Ikke mobb bilen min!

Laster inn forumet...