Audi vil spare vekt ved å bytte ut spiralfjæringen av stål med fjærer med glassfiber - og det skal bety 4,4 kilo lavere vekt.
Audi vil spare vekt ved å bytte ut spiralfjæringen av stål med fjærer med glassfiber - og det skal bety 4,4 kilo lavere vekt.

Her skal Audi gjøre noe ingen andre har gjort før!

Skal brukes allerede fra høsten av.

Sprialfjæringen til venstre er den nye typen, laget av glassfiber ...
Sprialfjæringen til venstre er den nye typen, laget av glassfiber ...
annonse
Laster inn forumet...

I bilbransjen handler veldig mye om å redusere vekt om dagen. Det er nemlig veldig mange positive bieffekter av en slankekur: Forbruket reduseres, utslippene blir lavere og kjøreegenskapene blir bedre.

I Norge er dessuten avgiftssystemet lagt opp slik at vekt er en del av regnestykket - og lavere vekt betyr dermed lavere avgifter.

Les også: Topp 10: De dårligste bilene siste 15 årene

Mange bekker små ...

Etter at at vektfokuset ble betydelig skjerpet, har flere biler økt i fysisk størrelse, samtidig som vekten er redusert betydelig. Nye Range Rover Sport er for eksempel 500 kilo lettere enn forgjengeren.

Audi er også på ballen. Og når det gjelder vektbesparelse, er det prinsippet om mange bekker små, som gjelder. En rekke mindre besparelser bidrar til at den totale vekten kan bli betydelig redusert.

Les også: Mener disse Audi-rørene kan være livsfarlige

Sparer 4,4 kilo

Audi har ifølge Automotorsport bestemt seg for at spiralfjærene av stål skal byttes ut med fjærer laget av glassfiber - eller GFRP, som står for Glass Fiber Reinforced Polymer.

De nye er ikke bare 40 prosent lettere enn tradisjonelle fjærer, men også helt rustifrie.

Vektbesparelsen per bil blir 4,4 kilo.

Les testen av Audi A7 her

Bedre komfort

Audi mener dessuten at det ikke er det samme hvor du sparer vekten - og at nettopp lettere fjærer har mye å si for kjøreegenskapene.

- GFRP-fjærene sparer vekt på et viktig sted i chassiset. På denne måten gjør vi kjøreegenskapene mer presise og minske vibrering slik at vi også bedrer komforten, sier ansvarlig for teknisk utvikling og styremedlem i Audi, Ulrich Hackenberg.

De første bilene med glassfiberfjærer skal komme på markedet alt i høst - og det ryktes at den første bilen som får bruke den nye teknologien er facelift av firedørscoupeen A7.

Les også: Denne familiebilen kjører fra det aller meste