Firkantet skal det være, understreker den unge eieren av denne Volvoen. Han har planene klare for å forbedre den ytterligere. Foto: Privat
Firkantet skal det være, understreker den unge eieren av denne Volvoen. Han har planene klare for å forbedre den ytterligere. Foto: Privat

Kristian (19) fortsetter der Volvo slapp

Kjøpte gammel herregårdsvogn - og har store planer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse
Laster inn forumet...

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

En bil trenger ikke være enormt kostbar, sjelden eller engang luksuriøs for å få et hengivent publikum. Det viser de mange bidragene i denne spalten til fulle - og den kanskje fremste eksponenten for dette er gamle trofaste Volvo 740 og 940.

Les også: Her er fem krasjtester som du ikke glemmer så lett!

Ikke minst er disse trauste og solide bilene blitt ekstremt populære blant unge sjåfører - og eieren av bilen på disse bildene begynner da også sin mail til oss nærmest med en unnskyldning for at «nå kommer det enda en».

Utallige variasjonsmuligheter

Men det skal han ikke be om unnskyldning for. Entusiast-eide biler er god underholdning uansett hvilken type det er snakk om, og historien viser jo nettopp at det er like mange oppskrifter for å gjøre en slik bil fin som det finnes eiere.

Og eieren av denne har såvisst ikke ligget på latsiden - ei heller kommer han til å gjøre det, om vi skal dømme ut fra de omfattende planene han har for det videre arbeidet med bilen.

Slik så bilen ut da Kristian kjøpte den. Det har skjedd mye siden da. Foto: Privat
Slik så bilen ut da Kristian kjøpte den. Det har skjedd mye siden da. Foto: Privat

For her skal det skje saker fremover også, og Kristian satser langsiktig. For mens mange av disse bilene har kommet i hendene på unge eiere som følge av at de er - foreløpig - enkle å få tak i, skruvennlige, solide og har den evigpopulære bakhjulsdriften, så er det her en annen sak som rangerer høyere:

Kristian avslører nemlig at han har spesiell sans for firkantede biler. Og da er det veldig få andre biler som hadde passet bedre.

Inspirasjon fra USA

Stilen med rette, loddrette karosserisider, bred takprofil og en nesten loddrett bakrute var veldig moderne på 1980-tallet, om enn enda mer moderne i USA enn i Europa. Mens andre europeiske produsenter var litt tilbakeholdne, slukte designerne hos Volvo den amerikanske moten rått - så var da også USA et stadig viktigere marked for dem.

Les også: Drømmebiler da de var nye - nå er Volvo og Mercedes oppnåelig

Men også her hjemme ga den kantete formen et tungt og staselig inntrykk, og det Volvo-kjøpende norske publikummet drømte ikke akkurat noe mindre om biler fra Göteborg enn de hadde gjort tidligere. Dermed solgte de meget bra, til tross for at det var snakk om dyre biler her hjemme.

Støtfangere, sidelister og speilhus i bilens farge er blant tingene som står på Kristians to do-liste. Foto: Privat
Støtfangere, sidelister og speilhus i bilens farge er blant tingene som står på Kristians to do-liste. Foto: Privat

Moten forandret seg i retning av litt rundere linjer igjen etter hvert som 1990-tallet rullet avgårde, også i USA. Men Volvo tynet på sitt vante vis så mye de kunne ut av sitt opprinnelige design, og klarte på en beundringsverdig måte å få bilene til å se forholdsvis moderne ut helt til det var ugjenkallelig slutt like før årtusenskiftet.

Fortsetter der Volvo slapp

Det til tross for at man egentlig bare gjorde en skikkelig facelift på designet, da 7-serien ble til 9-serien. Ellers, også da V- og S-prefiksene såvidt ble tatt i bruk på disse bilene helt på slutten, var det stort sett snakk om detaljforandringer.

Og på mange måter kan man si at dagens eiere i mange tilfeller bare fortsetter der Volvo slapp - med å oppdatere bilene mer eller mindre forsiktig for å få dem til å se moderne ut fremdeles.

Les også: Volvo-triming - virker dette tjuvtrikset egentlig?

Eier: Kristian Sollesnes, (19)

Bosted: Jæren.

Litt om meg selv: Standard ungdom, interessert i bil og motor. Arbeider som handmann i entreprenørfirma. Synes at på en bil er lyd og utseende veldig viktig. Interessert i firkantede biler - gamle Volvoer, Audier, Forder og Opeler.

Bilen: Volvo 940 2,4 turbodiesel, 1992-modell.

Hvor lenge har du eid den: I tre måneder.

Hva har du gjort med den: Jeg har rubbet og fått frem den originale blanke lakken. Dessuten har jeg montert takvinge, bygd om fester og montert skinnseter fra en 1998 940. Bilen har også fått nye lykter, ny eksos, nye felger og en motorvask.

Baklukehåndtak fra 960 er blant oppgraderingene som er populære i Volvo-kretser. Foto: Privat
Baklukehåndtak fra 960 er blant oppgraderingene som er populære i Volvo-kretser. Foto: Privat

Kanskje ny lakk i Polen

Har også skiftet til 960 baklukehåndtak og montert vindavvisere. Skiftet olje, foringer i forstillingen samt diesel- og oljefilter.

Liker best med bilen: Lyden, forbruket, komforten, lastekapasiteten og utseendet.

Liker minst med bilen: At den er ikkje strøken, har feil girkasse og for lav maksimal tilhengervekt.

Fremtidsplaner for bilen: Skal få den EU-godkjent og Tectylbehandle den, da den gamle Tectylen er forsvunnet. Holder også på å skifte fra M46 "overdrive" til femtrinns M90-kasse og ny clutch.

Skal også skifte høyre framskjerm, montere "leppe" bak under hengerfestet, tone ruter og kansje dra til Polen for å ta rust og kanskje gi den ny lakk. Skal uansett lakkere fangere, speil og kanaler. Lurer også på å montere seter i bagasjerom, og kanskje ende motor på total overhaling.

Drømmebil: Audi UrQuattro.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Volvo 940 er rett og slett kongen av ungdomsbiler

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Kristian om? Bruk kommentarfeltet under!